اردیبهشت 1402: سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، رئیس پلیس راهور فراجا، بر اهمیت حفظ جان انسانها گفت و گفت: از سال 85 به بعد، آمار تلفات جادهای تا حد قابلتوجهی کاهش یافته و باید گفت، وسیله نقلیه و راننده، سه عامل. عامل اصلی در تصادفات جادهای هستند. اما نمیتوانم بالای خودرو و راه را نادیده بگیرم. امروز در دنیا، خطای انسانی پذیرفته شده، اما پذیرفتن راه غیرایمن و وسیله نقلیه نایمن به هیچ عنوان قابل قبول نیست و همه با هم، باید تلاش کنیم تا برای محافظت از جان انسانها با ایجاد یک راه ایمان و خودروی باکیفیت، خطای انسانی را جبران کنیم. .
وی درباره آمار تصادفات رانندگی و جانباختگان ناشی از آن تا پایان طرح نوروزی ۱۴۰۲ و سهم تقصیر هر سه عامل، گفت سهم خطای انسانی در تصادفات جادهای ۲۹ درصد، سهم ۲۰ درصد و سهم خودرو بهویژه خودروهای ایرانی مانند پراید و پژو ۵۱ درصد بوده است. که متأسفانه رقم قابلتوجهی از سهم این تقصیرها به راهها و خودروهای اختصاصی است، از اینرو در حوادث ترافیکی به دو مفهوم باید توجه ویژهتری داشته باشد. ابتدا «وقوع» و سپس «شدت» که اگر شدت آن به حوادث ترافیکی نگاه میکند، یک نفر کمتر از راه و خودرو میشود.
وی با انتقاد از کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی گفت متأسفانه صنعت خودروسازی داخل با شرایط خوبی وجود ندارد و با توجه به نقش غیرقابل انکار انسان در تصادفات، نمیتوان نسبت به وسایل ایمنی که باید از جان انسانها محافظت کند، بیتوجه بود. درحالحاضر خودروهایی که در کشور درحال تولید و مونتاژ هستند، هیچگونه ایمن نیستند و اگر میبینیم که مردم آنها را میخرند، صرفاً دلیل حفظ سرمایهشان است، نه به دلیل ایمنی و کیفیت خودرو. بنابراین توجه به وضعیت صنعت خودروسازی چه شخصی و چه عمومی و حملونقل بار در دستور کار پلیس راهور و دولت قرار گرفته است.
وی افزود: راههای امن و خودروی ایمان، هم پیش از حادثه و هم پس از حادثه، میتوانند حافظ جان انسانها باشند و آسیبهای ناشی از حوادث رانندگی را به حداقل برسانند. درباره استحکام بدنه، ستونهای محکم، کمربند خودرو مناسب، کیسه هوا و موارد از این دست، جانی و مالی را حتی در صورت وقوع حوادث رانندگی میکند که متأسفانه خودروهای داخلی، هیچکدام از این موارد را ندارند و در صورت نیاز و نیاز دارند. درخواست خریدار، آنها را بهعنوان یک آپشن مجزا به خودرو اضافه میکنند و بیشتر از مردم میگیرند. در واقع، خودروسازان با تعویض یک چراغ ساده و اضافه کردن یک کلمه پلاس به پسوند نام خودرو، هزینههای هنگفتی را روی دوش جامعه میگذارند که هیچکدام از آنها، ذرهای در ایمنی خودرو و حفاظت از انسانها نیستند.
سردار حسینی با گلایه از وضعیت راهها و موارد حادثهخیز و جستجوی پلیس راهور برای شناسایی و اصلاح آنها، گفت این که یک جاده هم در هنگام وقوع حادثه و هم در هنگام وقوع حادثه، نقش پررنگی در کاهش دیگر دارد، آنکار نمیکنیم و اصول طراحی میکنیم. راهها و استانداردهای آن باید بهگونهای باشد که امکان تصادف را به راننده ندهد و اگر تصادفی هم اتفاق بیفتد، اتفاقها را کمتر میکند. سال گذشته، در جلسات مشترک با کمیسیون راهداری و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، به این توافق رسید که در حدود سه هزارو 500 نقطه حادثه خیز، خطر رفع 877 نقطه پرتصادف شناسایی شده، نیاز به پنج هزار میلیارد تومان اعتبار و دو سال زمان است، اما وجود دارد. این مبلغ به شما پرداخت نمیشود و مطمئناً سازمان راهحلسازی میکند و این نقاط را اصلاح میکند، میتوان از تصادفات جادهای را کاهش داد و ایمنی راهها و جادههای کشور را افزایش داد.
وی اظهار کرد در طرح نوروزی امسال، رویدادهای مختلف در سال های گذشته و محل وقوع آن ها، بررسی و تحلیل و پس از آن، آمارهای به دست آمده از ابتدای طرح تا پایان روز پانزدهم فروردین ۱۴۰۲، مجموع ۵۴۲ میلیون تردد بین شهری در جاده های کشور انجام شده است. است و متأسفانه از زمان اجرای طرح تا پایان روز چهاردهم فروردین، هزار و 118 نفر در صحنههای تصادفات در شهرها و جادهها جان خود را به دست آوردند که 28 درصد از این افراد زیر 18 سال، سه درصد از ابران پیاده، 10 درصد موتورسواران و 33 درصد به دست آمد. رانندگان وسایل نقلیه بوده اند و تعداد کل تصادفات از جرحی، فوتی و ساکنی بوده اند، 85 هزار و 469 فقره که در مقایسه با آمار تصادفات با میزان ترددهای انجام شده، حاکی از آن است که تنها دو صد درصد از کل تردهای کشور، تصادف و تصادف می شود. این موضوع کاهش چشمگیری در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سالهای قبل انجام شده است. در حالی که موارد عمده ای نیز بوده است.
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، با بررسی نقش مهم شرکتهای بیمه در کاهش و کنترل تصادفات رانندگی و خسارات جانی و دستگاههای مالی از آن، گفت: همهی مرتبطها باید تلاش کنند تا در این زمینه به نتیجه مطلوب برسیم و بهعنوان نمونه، بیمهها سالانه بیش از حد. از 35 هزار تومان تصادفات پرداخت میشوند که رقم بسیار بالایی است. اگر بخشی از این مبلغ را برای تجهیز صورت و تقویت دستگاههایی مانند پلیس راهور و ابزارهایی که در کاهش و کنترل و آسیبهای جانی و مالی ناشی از آن نقش بسزایی دارند، سرمایهگذاری میکنند، در کاهش تصادفات، میزان پرداختی بهمراتب کاهش مییابد. پیدا کردن میکند و هزینههایی را که برای کاهش میدهند، در واقع یک سرمایهگذاری سودآور برای آن اتفاق میافتد.
وی درباره توسعه اقتصادی کشور به وسیله حمل و نقل سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون کیلومتری پیمایش از بیش از ۵۲ میلیون راننده به وسیله ۳۹ میلیون وسیله نقلیه در سطح جادهها و راههای شهری و روستایی کشور میپردازد. حملونقل در کشور ما در بخش زمینی حدود ۹۰ درصد از کل جابهجاییها را به خود اختصاص داده است و ۱۰ درصد باقیمانده با حملونقل ریلی، هوایی و دریایی است. با توجه به حجم بالای استفاده از حملونقل زمینی در کشور و پیشنیاز آن برای توسعه بیشتر در همه سطوح، موارد زیر موضوع حملونقل، ساختها و موارد بسیار مورد توجه است، همچنین 93 درصد از کالاهای مورد نیاز کشور و 82 درصد از دیگران را ذکر میکند. وسایل حملونقل جادهای ما صورت میگیرند. ابتدا بر اساس و نگرانی مقام معظم رهبری، کاهش خسارات و تصادفات در دستور کار ما قرار گرفت و پس از آن عواملی مانند توسعه اقتصادی به خاطر قرارگرفتن در مسیر ترانزیت در توسعه سطح ایمنی و کیفیت راهها و کاهش خسارات صورت مادی و معنوی. در همه زمینه ها از جمله ارتقای سطح آسایش و آرامش مردم حل و بررسی شده است. وی توضیح داد در بررسی های انجام شده متوجه شدیم خسارات ناشی از این بخش بین هفت الی 9 درصد معادل ناخالص ملی کشور بوده و معادل 5/15 درصد نیز در بودجه سالانه کشور به این بخش تعلق گرفته است و همچنین بر این آمار بنا می شود. نتیجه حاصل شد که به ازای هر نفر فوتی از تصادفات، مبلغی بالغ بر 83 میلیارد ریال هزینه را به کشور تحمیل کرده و در کنار آن نیز خسارات روحی و روانی، و اجتماعی را بر روی دوش شهروندان فرهنگی گذاشتهاند.
جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور درباره مشکلات پیشروی ایمنی و حملونقل گفت که بسیار مهم است میتواند نقش مؤثری در این حوزه داشته باشد که میتوان به مواردی مانند شناسایی موارد حادثه خیز، عدم ساماندهی ۳۰ کیلومتری شهرها، وسایل نقلیه فرسوده و توقف کامل اسقاط خودروها اشاره کرد. با سن بالا، بازدارندهنبودن جرایم رانندگی و مجازاتهای جایگزین آن، دوربینها، پایش تصویری و اعمال قانون، وجود راههای دوطرفه و موقعیت مکانی، فرسودگی وسایل نقلیه امداد و پلیس، ضعف عملکرد رسانه ملی و ساماندهی گروهی در فرهنگ سازی بیشتر در میان مردم. اشاره کرد.
وی ادامه داد بیش از 33 دستگاه در کشور وجود دارد که در حوزه ایمنی و حملونقل نقش و سهم را به خود اختصاص داده است. اما از میان این 33 دستگاه وزارت راه، شهرداریها، پلیس راه، اورژانس، هلال احمر، ووسیما و مراکز درمانی راهداری از مهمترین دستگاههای ناظر برای ایمنی حملونقل بودهاند که برای اجرای همه وسایل ایمنی حملونقل، همه دستگاههای مسئول به بهترین شکل ممکن به کار میروند. خود عمل کنند. همه چیز در کنار تلاش برای توسعه زیرساخت های جاده ای باید ابتدا به موضوع ایمنی توجه کند. بنابراین این موضوع از منظر اصلاح و بهسازی زیرساخت های موجود و همچنین از نظر ایمن سازی راه های جدید انجام می شود. اصلاح و رفع مشکلات حادثه خیز و محورهای پرتصادف یکی از اینها بوده است. همچنین افزایش سامانههای هوشمند و دوربینهای ثبت کنترل رانندگی از راهحلهای مهم دیگر برای افزایش نظارتها و ارتقای ایمنی، انضباط ترافیکی و کاهش تصادفات با حساب میآیند، توسعه دوربینهای ثبتشده بهویژه با استفاده از امکانات ویژه و سرمایهگذاران مناسب در تمام راهها در حال پیگیری و اجرا. است.
وی افزوده موضوع دیگری که در حوزه ایمنی حملونقل از اهمیت بیشتری برخوردار است، نگاه داشتن دوربینها و سامانههاست. بخشی از دوربینهای فعلی غیرفعال و معیوب است و نیازمند تعمیرات هستند که به طور جدی در حال حلکردن مشکلات این بخش هستند.
جا رئیس پلیس راهور فراجا به نقش فرهنگسازی در کاهش آمار تصادفات و گفتوگوی پلیس راهور با استفاده از ظرفیت صداوسیما و سایر رسانهها در این زمینه میتواند بسیار متمرکز عمل کند و با توجه به تصمیمگیری سریعترین اقدامات، انتظار و درخواست پیگیری، انجام شود. برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی های لازم در اجرای برنامه کاهش سریع در سطح استان های کشور، راهبرد مدیریت سرعت در بهویژه به صورت هوشمند با توجه به حجم ترد و تعداد موارد از مهم ترین موارد بوده و تشدید نظارت ها بر ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر بوده است. با تسریع و تجهیز سامانه سپهتن نوین در کنار دیگر برنامههای شهری و کشوری برای حملونقل امن است. متأسفانه به دلیل نبودن ایمنی در حوزه راه و خودرو در چهار روز تعطیلات عید فطر، 200 نفر از هموطنان خود را در سوانح رانندگی از دست داده و شاهد مجروحشدن چهارهزار و 681 نفر در این تصادفات بودهاند که این رقم بالاتر است. پس برای کاهش این موارد هماهنگی همه دستگاههای مرتبط با موضوع ایمنی و حملونقل به طور جدی پیگیری شود.
منبع: https://bama.ir/o/dyw7yzsx