افزایش نرخ کرایه تاکسی 1403
انتشار: دی 10، 1403
بروزرسانی: 24 خرداد 1404

افزایش نرخ کرایه تاکسی 1403



اسفند 1402: در دویست و بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۳ بررسی و نرخ کرایه مترو، اتوبوس و تاکسی اعلام شد.

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا، در این باره اظهار کرد که میزان افزایش در نرخ مترو ۱۶ درصد پیش بینی شده بود. علیرغم اینکه ۳۰۰ کیلومتر مترو در سطح شهر خدمات رسانی کند، نرخ تا ۳۰ کیلومتر پیمایشی می شود و مابقی پرداخت نمی شود. به ازای هر کیلومتر 40 درصد نسبت به سال قبل پیش بینی شده است. بلیط های مترو از سه هزار و 300 تومان به چهار هزار و 300 تومان افزایش پیدا می کند و نرخ کرایه خطوط مترو حومه نیز 30 درصد افزایش می یابد. در مجموع افزایش نرخ بلیط مترو ۳۰ درصد خواهد بود.

وی افزود: ۲۲ درصد افزایش نرخ بلیط برای اتوبوسرانی پیش بینی شده است. برای پیمایش اتوبوس های تندرو ۲۰ درصد و عادی ۴۰ درصد افزایش در نظر گرفته شده و در مجموع افزایش نرخ اتوبوس های عادی ۲۱ درصد و اتوبوس های عادی ۳۰ درصد است. ۴۰ درصد رشد اتوبوس های دربستی نیز پیش بینی شده است.

آقای تشکری هاشمی اعلام کرد نرخ کرایه تاکسی در سال آینده ۴۵ درصد افزایش دارد. شیب معابر تنها برای تاکسی های خطی خواهد شد و معابر دارای شیب در همین راستا مشخص می شود. برای اوج نیز توافق شد که ۷ تا ۹ صبح به عنوان ساعات صبحگاهی و ۴ تا ۸ عصر نیز به ساعات اوج عصرگاهی با ۵۰ درصد افزایش در نظر گرفته شود. این تصمیم گرفته شده که رغبتی برای رانندگان جهت خدمات رسانی وجود داشته باشد.

وی افزوده تکلیف شهرداری تهران مبنی بر اجرای پرداخت الکترونیک و سامانه برخط مصوبات این لایحه است. گرچه این اقدام در سال جاری به نتیجه نرسیده است در سال آینده به نتیجه برسد. قیمت تمام شده هر مسافر مترو در سال جاری حداقل ۳۰ هزار تومان بود. ما مبلغ قابل توجهی یارانه برای بلیط مترو در نظر گرفته شده بودیم و هر مسافر تنها سه هزار و 300 تومان پرداخت می کرد.

شادی مالکی، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیران شهر تهران، اظهار کرد ساماندهی وضعیت تاکسی ها در سطح شهر به روش سنتی امکان پذیر نیست. باید بسترهای هوشمند جهت نظارت شکل گرفتن. افزایش قیمت قطعات و هزینه های خودرو، باعث می شود تاکسی به سمت شرکت های اینترنتی برود و تعداد این رانندگان بسیار زیاد باشد.

وی افزود شاید هیچ راهی برای ساماندهی تاکسی ها جز هوشمندسازی وجود نداشته باشد. کرایه تاکسی ها باید برخط باشد که در حال حاضر برای ۱۶۹ خط طی دو ماه آینده فرمول نویسی محاسبه ای ارزیابی کرایه های انجام شده و تا یک ماه آینده این روند تکمیل می شود. ۳۴ هزار دستگاه تاکسی خطی در سطح شهر فعالیت می کنند و امکان کنترل این تاکسی ها به صورت سنتی وجود ندارد. کنترل این تاکسی ها توسط دوربین های پلاک خوان انجام خواهد شد.

خانم مالکی در هفته گذشته بسته متهمی برای رانندگانی که به صورت تلفنی و گردشی فعالیت می کنند، گفت. ۸۴۸ دستگاه تاکسی به صورت کمکی در قبال دریافت این بستهی در خطوط فعالیت خواهند کرد اما این اقدام در تمام طول سال برای ما مقدور نیست.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، بیان کرد که نباید برای تاکسی ها دو نرخ انجام شود. بلکه تمام موارد باید سیستمی باشد. نباید شرایط به گونه ای باشد که مردم و رانندگان تاکسی با هم درگیر شوند. سال قبل نرخ اتوبوس ۴۲ درصد و مترو ۲۵ درصد پیش بینی شده بود که ما این رقم را کاهش دادیم. در سال 1103 افزایش مناسبی برای پیش بینی و افزایش 16 درصدی مطلوب است و می کنیم که این نرخ بسیار کمتر از نرخ تورم است.

وی پیشنهاد می کند که ساعت اوج برای تاکسی ها حذف و مکلف می شود ظرف مدت سه ماه پس از اردیبهشت ماه که نرخ اعمال می شود، هوشمندسازی و پرداخت الکترونیکی را در پایتخت عملیاتی می کند که این پیشنهاد با اکثر آراء موافق شد.



منبع: https://bama.ir/o/xandgekh