خرداد 1402: اتوبوس برقی ایرانخودرو دیزل، طبق پلتفرم اتوبوس آتروس به صورت صفر تا صد بازطراحی و توسعه و تولید میشود. این اتوبوس به راحتی می تواند شیب های ۲۰ درصد و بالاتر را را پیمایش کند. سرعت پیمایش این خودرو 100 کیلومتر بوده که به 90 کیلومتر محدود شده است.
حمل و نقل اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل 35 نفر نشسته و 35 نفر است که مجوز آن بر اساس استانداردهای تعیین شده اخذ شده است. این محصول بر اساس استانداردهای ایران خودرو دیزل و منطبق با استاندارد بینالمللی، در سه سطح و بالغ بر ۱۰ هزار کیلومتر تست پیمایش است و بر این اساس، E Atros میتواند ۲۵۰ کیلومتر با کولر روشن در سطح شهر پیمایش کند.
هم چنین این محصول که برای تولید آن از بهترین قوای محرکه استفاده می شود، دارای هشت سال گارانتی باتری و پنج سال گارانتی موتور است. آتروس E باتری ۳۵۰ کیلووات ساعت و موتور الکتریکی با قدرت ۳۵۰ کیلووات و ۳۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد.
این اتوبوس برقی، دو کولر به صورت هم زمان استفاده میکند. این دو کولر علاوه بر قابلیت خنککنندگی کابین مسافر، وظیفه خنکسازی باتریهای خود را به کار میبرند در را نیز بر عهده دارند. با این اقدام گرم شدن باتری به دلیل خرابی کولر به حداقل رسیده و در صورت خرابی هریک از کولرها، کولر دوم به صورت پشتیبان عمل کرده و باتری های خودرو را خنک می کند.
به دلیل جایگزینی موتور الکتریکی، قسمت عقب شاسی خودرو نسبت به اتوبوس آتروس دیزل متفاوت بوده و بر اساس توان و دانش داخلی بازطراحی و تولید شده است.
در اتوبوس برقی E Atros از 10 بسته باتری شامل شش در سقف و چهار بسته در قسمت عقب خودرو استفاده می شود و به همین دلیل خودرو به منظور تحمل وزن باتری ها به کار رفته، تقویت شده است.
این محصولات بر اساس استانداردهای 85 گانه گروه M3 کلاس یک (اتوبوس هایی که می توانند مسافر مسافران داشته باشند) بوده و همه استانداردهای 85 را شامل می شود که این خودرو می شود، پاس شده است.
هم چنین این اتوبوس موفق شده است آزمون R100 که خودروهای برقی را به خوبی پشت سر گذاشته و در ارتباط با موضوع نشتی الکتریکی و برق گرفتگی است، به مراتب بالاتر از تعیین شده است. این محصول موفق به عبور از آزمون پایداری 28 درجه می شود که از سایر آزمون های قابل توجه در این محصول به شماره می رود. آزمون هایی مانند ترمز، آزمون سرعت، محدود کننده سرعت و سایر مواردی که به این گروه خودرویی مربوط می شود نیز توسط این اتوبوس برقی بوده و نوع آن توسط سازمان استاندارد انجام شده است.
لازم به ذکر است برای اولین بار چراغ های به کار رفته در این محصول، ال ای دی با طراحی داخلی بوده و هم چنین سیستم خودکار اعلام و اطفای حریق در E Atros به کار رفته است. از دیگر ویژگی های این اتوبوس برقی، می توان به فناوری خودروی متصل اشاره کرد که در همکاری با شرکت ایرانسل اجرا می شود و در زمان تولید انبوه، همه محصولات مجهز به این سیستم خواهند بود.
هم چنین در همکاری با شرکت مپنا، دو مدل شارژر برای این اتوبوس برقی در نظر گرفته شده است که در زمان تحویل و با توجه به انتخاب مشتری تحویل داده خواهد شد. شارژر ۱۲۰ کیلووات این خودرو دارای شارژ کامل سه ساعته و شارژر ۲۴۰ کیلووات شارژ یک و نیم ساعت را دارد. در زمان تولید انبوه، به ازای هر دو اتوبوس، یک شارژر با دو گان شارژر عرضه خواهد شد.
مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، اعلام کرد مختصصان و نخبگان ایران خودرو دیزل با استفاده از فناوری و ظرفیت داخلی موفق به طراحی و تولید اتوبوس برقی با نشان استاندارد ملی شدند. با ورود این خودرو به ناوگان حمل و نقل عمومی، استفاده از سوخت پاک بیش تر خواهد شد و تاثیری بر هوای پاک خواهد داشت، همچنین باعث کاهش مصرف سوخت فسیلی و دیزل از دیگر نکات مثبت اتوبوس برقی می شود. اعطای نشان ملی استاندارد، نشان از توان این محصول برای پاسخگویی و پوشش استاندارد 85 گانه دارد.
وی افزودن برنامه سازمان در خصوص خودروهای ناایمن بنا بر مصوبات شورای ملی استاندارد است و مکاتبات لازم با وزارت صمت و شرکت های خودروساز در این خصوص برای توجه ویژه به ارتقای کیفیت، ایمنی و سلامت مردم صورت می گیرد.
منبع: https://bama.ir/o/hthixdm