
بروزرسانی: 24 خرداد 1404
بررسی اتوبوس فوتون U9 زامیاد (Foton U9)
شرکت خودروسازی زامیاد در جریان نمایشگاه خودرو شیراز 1403، برای اولین بار از اتوبوس بین شهری جدید خود رونمایی کرد. بعد از اتوبوس فوتون C12، این دومین اتوبوس است که توسط شرکت زامیاد برای بازار کشورمان معرفی می شود.
در سال های اخیری که خودروهای تجاری تجاری به کشور وارد می شوند و آغاز می شود، شاهد حضور انواع کشنده ها و کامیون های اروپایی به کشور هستیم. اما در بخش مسافری نه تنها تولید داخل نزدیک به صفر شده و برندهای چینی نیز در این بازار حضور ندارند، بلکه خبری از کارکردهای اروپایی نیز نیست. این در حالی است که حمل ونقل مسافری به شدت نیاز به نوسازی و حضور محصولات جدید دارد. به تازگی شرکت سایپا که از گذشته محصولات باری سبک فوتون را در کشورمان عرضه می کند، یک میدل باس برای کشورمان تدارک دیده می شود که می تواند تا حدودی در این شرایط کارگشا باشد.
شرکت خودروسازی زامیاد در جریان نمایشگاه خودرو شیراز 1403، برای اولین بار از اتوبوس بین شهری جدید خود رونمایی کرد. بعد از اتوبوس فوتون C12، این دومین اتوبوس است که توسط شرکت زامیاد برای بازار کشورمان معرفی می شود.
در سال های اخیری که خودروهای تجاری تجاری به کشور وارد می شوند و آغاز می شود، شاهد حضور انواع کشنده ها و کامیون های اروپایی به کشور هستیم. اما در بخش مسافری نه تنها تولید داخل نزدیک به صفر شده و برندهای چینی نیز در این بازار حضور ندارند، بلکه خبری از کارکردهای اروپایی نیز نیست. این در حالی است که حمل ونقل مسافری به شدت نیاز به نوسازی و حضور محصولات جدید دارد. به تازگی شرکت سایپا که از گذشته محصولات باری سبک فوتون را در کشورمان عرضه می کند، یک میدل باس برای کشورمان تدارک دیده می شود که می تواند تا حدودی در این شرایط کارگشا باشد.
میدل باس فوتون U9 در ایران
فوتون U9 با طول 9380 میلی متری و 1+18 نفر ظرفیت، در رده میدل باس ها قرار می گیرد. این میدل دارای امکانات رفاهی و طراحی داخلی لوکسی است که آن را از این نظر در بهترین اتوبوس های داخل کشور قرار می دهد. طراحی های میدل باس هم استاندارد و هم VIP است و فاصله بین صندلی ها به قدری است که می تواند به راحتی و با هر جسمی باشد، به خوبی داشته باشد.

این میدل باس از موتور مشترک باتون باری BD300 یا همان امپاور BD300 گروه بهمن استفاده می کند و فورا به جای گیربکس دستی، یک گیربکس خودکار برای آن نصب می شود. قیمت اتوبوی ها بسیار بالاست. به نحوی که اتوبوس نویگیتور رونمایی شده از سوی سروش دیزل، قیمتی بیشتر از 18 میلیارد تومان دارد. از این رو وجود میدل باس مدرنی مانند فوتون U9 که قیمت کمتری از اتوبوس ها دارد، می تواند مسافت های دور و نزدیک را داشته باشد، مسیرهایی که تعداد مسافران کمتر است، جاده های کم ترد و یا مسیرهای کوهستانی که اتوبوس های ترد ممکن است نیست و حتی برنامه های توریستی، یک خودرو. مسافربری مناسب و کارا باشد.
مشخصات فنی میدل باس U9 زامیاد
همان طور که گفته شد، این میدل باس از موتور مشترک با امپاور BD300 استفاده می کند. موتور 6.7 لیتری توربودیزل ساخت کومنز فوتون U9، قادر به تولید 300 اسب بخار قدرت و 1100 نیوتن متر گشتاور است. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی زامیاد، این موتور دارای فن آوری خنک کننده های برقی است که تا قبل از آن در خودروهای تجاری کشور، منجر به کاهش مصرف سوخت و کاهش اتلاف می شود و از طرفی موتورهای کنترل موتور نیز به شکل بهتری می شوند. انجام می شود. گیربکس اتوماتیک این میدل باس از ساخته های voith فویت است و دارای اینتردر هیدرولیکی بوده که برای یک خودرو مسافربری بسیار لازم و ضروری است. این میدل باس روی درب شاگرد نیز یک دریچه شیشه ای دارد که باعث کاهش نقطه کور راننده در این می شود و از این نظر، یک امتیاز مثبت در طراحی آن خواهد بود.

سیستم تعلیق جلو و عقب از نوع پنوماتیک است. در کیسه جلوی دو عدد کیسه باد و در محور عقب، چهار عدد باد قرار دارد. سیستم تعلیق به تنظیم ارتفاع دستی و خودکار است و اصطلاحاً دارای سیستم زانوزدن نیز هست که این سیستم، ارتفاع اتوبوس را برای راحت تر سوار شدن مسافرین، پایین می آورد. مجاز وارد شده بر محور جلو و عقب فوتون U9 برابر با 4.5 تن و 9.5 تن بوده و وزن خالص این میدل باس نیز برابر با 9550 وزن و وزن مجاز ناخالص نیز برابر با 13.2 تن است. هر دو مجموعه دارای ترمزهای دیسکی با قابلیت تنظیم خودکار هستند و ترمز الکترونیکی، ترمز ضدقفل، ترمز هوشمند اضطراری، سیستم هشدار از خط، سیستم ضدلغزش و برنامه کنترل پایداری در این اتوبوس می شود که این روزها جزوات ایمنی خودروهای تجاری هستند. همچنین چراغ ها جلو، چراغ روز و سنسور نور دارند.
امکانات رفاهی و ایمنی میدل باس زامیاد U9
طول این میدل برابر با 9380 میلی متر است که در حدود سه متر از طول یک اتوبوس کمتر است و به همین خاطر، فوتون U9 در رده میدل باس ها قرار می گیرد. البته ناخالص مجموع 13.2 تنی و پیشرانه 300 اسب بخاری این خودرو نیز در مقایسه با اتوبوس های فعلی بازار کشورمان هم میدل باس بودن این وزن خودرو می شود و نسخه اتوبوس این خودرو نیز با نام U12 توسط فوتون ساخته می شود.
ظرفیت این میدل باس نیز در مدل VIP برابر با 18 مسافر و یک راننده است که در مدل معمولی آن به 1+38 نفر می رسد. در مدل VIP، صندلی ها با داشتن مانیتور 11 این، جای پا، جالیوانی، تکیه گاه دست، سینی و میز تاشو و خروجی USB برای شارژ گوشی، قابلیت تبدیل شدن به تخت خواب را نیز دارند که تنها تفاوت این دو را دارند. مدل در همین موارد است و در تمام امکانات و مشخصات فنی آنها هیچ اختلافی نمی شود.
سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 با 12 بلندگو و پورت USB، تلویزیون، آینه های جانبی با گرمکن، دو عدد دریچه خروجی از اضطراری با تهویه فن آوری، صندلی بادی راننده با تنظیم در شش جهت، پرده برقی جلو به همراه پرده های جانبی، یخچال، چای ساز. ، چراغ مطالعه و دریچه تهویه هوا برای هر مسافر، بخاری شوفاژی و... از دیگر امکانات این اتوبوس هستند.

از جمله سیستم های کمکی و ایمنی این اتوبوس که در هر دو نسخه معمولی و VIP می شود، سیستم کنترل پایداری ESC، ترمز الکترونیکی EBS همراه به سیستم ASR و ترمز ضد قفل ABS، ترمز اضطراری هوشمند AEBS، سیستم هشدار ضد خروج از خطوط LDWS ، دوربین 360، تاخوگراف، سیستم مکان یابی GPS، کرو کنترل، چراغ روز به همراه حسگر اتولایت از مهم ترین امکانات ایمنی این خودرو هستند.
تعداد سیلندر/ نوع موتور | 6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت کامنز | |
حجم موتور (سی سی) / کد موتور | 6.7 لیتر / ISD300-50 | |
استاندارد آلایندگی | یورو 5+eev | |
قدرت قدرت | 300 اسب بخار در 2500 دور در دقیقه | |
ماشین گشتاور | 1100 نیوتن متر در 1200-1800 دور در دقیقه | |
گیربکس | دیوا 854.6 Voith خودکار | |
ترمز کمکی | اینتاردر هیدرولیکی | |
سیستم فرمان | هیدرولیک با قابلیت تنظیم در عمق و زاویه | |
حجم باک سوخت | 250 لیتر | |
سیستم ترمز | عقب و جلو از نوع دیسکی | |
وزن خالص | 9550 ساختمان | |
وزن مجموع ناخالص مجاز | 13200 ساختمان | |
نقش محوری / جلو | 9500 / 4500 ساختمان | |
طول / عرض / ارتفاع (میلیتر) | 9380 / 2500 / 3400 | |
ظرفیت | 18+1 نفر در مدل VIP | 38+1 نفر در مدل معمولی |
فاصله اجتماعی (میلیتر) | 4710 | |
سرعت سرعت | 110 کیلومتر در ساعت | |
ماشین شیب روی | 35 درصد | |
سیستم تعلیق جلو | پنوماتیکی با 2 بالن با قابلیت تنظیم ارتفاع خودکار و دستی | |
سیستم تعلیق عقب | پنوماتیکی با 4 بالن با قابلیت تنظیم ارتفاع خودکار و دستی |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
میدل باس فوتون U9 در شرایط بازار خودروهای مسافربری کشور رونمایی شده است که این بخش، نیاز شدیدی به ناوگان نو و جدید دارد. تولید اتوبوس های بین شهری در سال های اخیر در کشور به قدری پایین است که می توانم عملاً در مقایسه با سال های طلایی این صنعت، چیزی در حدود صفر بگویم.
بنابراین با وضعیت فعلی که نمی توان امیدی به حضور دوباره برندهای اروپایی مثل ولو، اسکانیا، مان، مرسدس بنز و... داشت، باید با همین محصولات چینی، اقدام به نوسازی ناوگان مسافربری کرد. این خودرو نیز باید در جاده های کشورمان محک بخورد تا ببینیم که آیا می توانم به خودروهای مسافری چینی اعتماد کنم یا نه. برخی از عکس ها تا حدود زیادی در بخش خودروهای باری، موفق عمل کرده اند و در سال های اخیر، خودروهای باری این برندها را می برد و تعداد زیادی از بازارها را کسب می کند.
منبع: https://bama.ir/o/ktkqu9o6