بررسی انواع شیرآلات صنعتی پرکاربرد آهن‌آنلاین | کسری سارانبررسی انواع شیرآلات صنعتی پرکاربرد آهن‌آنلاین | کسری ساران

شیر‌های یک طرفه در مواردی که نیاز به جلوگیری از جریان برگشتی است، مانند پمپ‌ها و کمپرسور‌ها، کاربرد دارند. در پمپ‌های تغذیه‌ای که در دیگ‌های بخار به کار می‌روند نیز، از این نوع شیر‌ها استفاده می‌شود. همچنین، در مواردی که ترکیبی از گاز‌ها در یک خط لوله وجود دارند نیز از این شیر‌ها استفاده می‌شود. در بعضی از موارد که هیچ نوع نشتی از ناحیه استم مجاز نبوده و سیال داخلی بسیار خطرناک یا کشنده است از شیرهای خاصی به نام شیرهای دیافراگمی استفاده می‌گردد. در این نوع شیرها سیال توسط دیافراگم یا صفحه ای که معمولاً از جنس فلزی می‌باشد از قسمت بانت شیر جدا می‌شود و امکان نشتی در این شیرها بسیار پایین می‌باشد.

  • از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده اغلب شیرآلات صنعتی می توان بدنه، سرپوش، دیسک، نشیمنگاه یا سیت، ساقه شیر یا استم، یوک و آب بند را نام برد.
  • اغلب کارشان طوری است که با فشار بالا رونده ولی تحت کنترل مواجه می‌باشند.
  • بدون وجود این تجهیزات امکان عبور مایعات و گاز ها از درون لوله های ساختمان یا محیط های صنعتی وجود نخواهد داشت.
  • (Check Valve) و شیرهای سماوری (Plug Valve) را برای استفاده در خطوط لوله برای صنایع نفت و گاز طبیعی تعیین می‌کند.
  • طرز کار این شیر به گونه ای است که در داخل آن توپ یا کره ای قرار گرفته که با چرخش 90 درجه این توپ مانع جریان سیال و یا باعث جریان میشود.

در شیرهای کنترلی، سیال با فشار و دبی های متغیر وارد شیر می شود و در نهایت با فشار و دبی کنترل شده از شیر خارج می شود. یکی از ادواتی که می تواند به ما در کنترل سیستم کمک بکند تا ما به هدف نهایی خود برسیم، شیرهای کنترلی هستند. در این زمان اگر هوای خارجی وارد مخزن نشود و افت فشار ناشی از تخلیه سیال را جبران نکند، خلاء در مخزن ایجاد می شود. به صورت کلی شیر اطمینان در جایی که امکان رسیدن به حداکثر فشار کاری وجود داشته باشد، شیر صافی نصب می گردد. با در نظر گرفتن دو مورد ساده زیر در هنگام نصب این شیرها به خط، می توان باعث افزایش طول عمر این شیرها شد.

شیر پروانه ای فلنج دار میراب

این مدل شیر در صنایعی چون آب و فاضلاب و همچنین نفت، گاز و پتروشیمی مصرف متعددی دارد و می‌توان با استفاده از این نوع شیر عمر دستگاه و تجهیزات را به صورت چشمگیری افزایش داد. از سمتی دیگر از شیر صافی در تاسیسات ساختمانی، کارخانجات و همچنین سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده می‌گردد. ویژگی که شیر پروانه ای را از سایر شیرها متمایز می‌کند، صفحه تخت به همراه یک دیسک مقعر است که به میل سوپاپ متصل می‌شود. دیسکی که در وسط شیر قرار دارد، جریان را در هنگام بسته شدن شیر، مسدود می‌کند.

شیر پروانه ای

دسته‌بندی شیرآلات صنعتی بر اساس فشار و دما با شماره کلاس مشخص می‌شود. استاندارد ASME B16.34 متداول‌ترین استاندارد شیرآلات است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. 608  الزامات مورد نیاز برای شیرهای توپی فولادی مناسب برای صنایع نفت، پتروشیمی و کاربردهای صنعتی را مشخص می‌کند. این شیرها توسط جریان سیال در خطوط لوله عمل می کنند به این صورت که
فشار سیال عبوری از درون مسیر خطوط لوله باعث باز شدن شیرهای دروازه ای می گردد.

اشکال و اندازه های شیرآلات صنعتی

البته شیر‌های توپی، جریان بالاتری از مایعات یا گاز‌ها را می‌توانند تحمل کنند. در بعضی از شیرهای صنعتی که هندویل آنها Full-turn می‌باشد، به این معنا که برای باز یا بستن شیر باید هندویل را چندین دور چرخاند، انتهای میله استم دارای یک پخ می‌باشد. اگر شیر در حالت کاملاً باز قرار بگیرد این پخ به سیتی که بر روی بانت تعبیه شده‌است فشار آورده و این ناحیه را آب‌بند می‌کند. این ویژگی کمک می‌کند که شیری که از ناحیه کنار استم دچار نشتی شده‌است را در سرویس تعمیر کرد. به این صورت که ابتدا شیر را در حالت کاملاً باز قرار می‌دهیم تا Backseat در جای خود قرار بگیرید. هندل، اهرم یا دسته ای است که به وسیله آن می‌توان شیر را از بیرون باز یا بسته کرد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: