تجاریهای کشورمان، خالی از یک باری خوب و باکیفیت است و این در حالی است که روزگاری این بخش از بازارهای حمل و نقل و حمل باری کشورمان، مملو از محصولات خوب و باکیفیت اروپایی بود. حالا قرار است تا آریادیزل، عرضه می کند کامیون C&C U420 که اولین بار در نمایشگاه خودرو اصفهان 1401 رونمایی شده بود، را در این بخش آغاز کرد و باید دید که بازاری که مملو از کامیون و کشنده است و تا حدودی با حجم بار روبرو می شود، چه واکنشی به این خودرو نشان خواهد داد.
آریا دیزل را باید به عنوان یکی از خوشفکرترین شرکتهای تجاریساز کشور بدانیم که از زمان شروع به کار با کشندهها و کامیونهای رنو بود، تا امروز عملکرد خوبی داشته باشد و محصولات همیشه برای ارائه به کشورمان انتخاب شده باشد. زمانی که کشندههای رنو به بازار عرضه میشوند، کمتر کسی به ساختهای مرسدس بنز و ولو اعتماد داشت. اما عملکرد خوب آریادیزل به همراه کیفیت بالای محصولات رنو، آنها را به یکی از پرفروشترین کشندههای بازار تبدیل میکنند.
همچنین با عرضه کشنده C&C U480 با گیربکس اتوماتیک به عنوان اولین چینی با جعبه دنده خودکار و قوی ترین کشنده چینی بازار با 480 اسب بخار قدرت در زمان عرضه، نگاه ها را به محصولات چینی، تغییر داد. اکنون این شرکت به عرضه جدید کامیون باری C&C با 420 اسب بخار قدرت را آغاز کرده است که تنها رقیب مرسدس بنزهای دماغدار کهنه کار ایران خودرودیزل به حساب میآید.
در دهه 1380 شمسی که شرکتهای کشور اروپایی با حضور قوی در بازارها، تولید کامیونهای باری نیز با محصولاتی مانند آتگو و آکسور از مرسدس بنز، سری NH و بعدها FM از ولو، سری P اسکانیا، سری محصولات میدلام و پرمیوم لندر از رنو تولید میشوند. ، یوروکارگو از ایویکو و … به سرعت در جریان نوسازی قرار گرفتند. اتفاقی که با تغییرات و بالا و پایین شدنهایش، بیش از یک دهه ادامه داشت تا کم کم، بازار از حضور محصولات خوب اروپایی خالی شد و هم کامیون بنز دماغدار ایرانخودرودیزل، یکه و تنها به راه خود ادامه داد. حالا باید کامیون باری C&C U+420 آریادیزل، در این بازار خالی و تشنه چه عملکردی داشته باشد.
طراحی کامیون باری U420
طراحی ظاهری این کامیون، برای ما آشناست چرا که دقیقا و عینا، طرح کشنده C&C U480 نیوفیس است و نمای بیرونی کابین به جزیی از تغییرات اندک، شبیه به کابین کشنده C&C U480 قدیمی است. با این تفاوت که شیشههای کوچکی حذف میشوند و به جای آن، پنلهای فلزی قرار میگیرند که امروز ظاهری به کامیون میدهند و نمای جلو نیز، به کلی عوض میشود.
جلوپنجره تغییر کرده و زیباتر شده و همراه با این تغییر، لپیهای بغل، برف پاککن و شیشه جلو نیز تغییر کرده است که در مجموع، زیباتر به نظر میآید. البته باز هم طبق معمول طراحی کامیونهای چینی، هنوز هم شیشه پشت کابین در این کامیون دیده میشود که با استفاده از باری و حتی استفادههای دیگر در نظر گرفته شده برای این شاسی، اصلاً توجیهی ندارد.
این کامیون با 10040 میلی متر طول، برای کاربریهای موجود در نظر گرفته شده است که باید در زمان خرید، استفاده از مدنظر را نیز انتخاب کنید. همچنین با بارگیری به طول 7500 میلی متر، اندازه مناسبی برای تمام کاربری هاست. از نکات مثبت این کابین، باید به سقف آن اشاره کرد که تا امروز جزیی از اندکی آکسور باری با سقف بلند، به سقف باری با سقف بلندی که باعث جادارتر بودن و آسایش بیشتر راننده خواهد شد.
داخل اتاق با کشنده C&C U480 نیوفیس یکی بوده و با مدلهای قبلی، به کلی متفاوت است. داشبورد به وضوح از مرسدس بنز آکتروس الهام گرفته است که میتوان این موضوع را در کابین کشنده دیما نیز مشاهده کرد. داشبورد، طراحی خوبی دارد و کار با ادوات و دکمهها نیز خوب و راحت است. البته یک ایراد به این کابین وارد می شود که با داشتن سقف بلند، کف کابین، تخت نبوده و ارتفاع تونل موتور، نسبتا بالاست.
مشخصات فنی کامپیوتر یو پلاس 420
پیشرانه کامیون C&C آریا دیزل با 12.2 لیتر، 420 اسب بخار قدرت و 2100 نیوتن متر گشتاور دارد که با گیربکس 12+1 سرعت خودکار ساخت FAST، میتوان تجربههای جدید برای شاغلین این بخش از صنعت حمل و نقل جادهای باشد.
مدل خودرو | C&C U+420 |
---|---|
آرایش اجتماعی |
سه محور 2×6 |
تعداد سیلندر/ نوع موتور |
6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت یوچای |
حجم موتور |
12.2 لیتر |
استاندارد آلایندگی |
یورو 5eev+ |
قدرت قدرت |
420 اسب بخار |
ماشین گشتاور |
2100 نیوتن متر |
سرعت سرعت |
90 کیومتر در ساعت (محدود شده) |
گیربکس |
12+1 سرعته اتوماتیک ساخت سریع |
ترمز کمکی |
ریتاردر 5 مرحله ای گیربکس + ترمز موتور |
سیستم کلاچ |
تک صفحه ای خشک با فنر دیافراگمی |
سیستم فرمان |
هیدرولیک |
سیستم ترمز |
عقب و جلو دیسکی خنک می شوند |
برنامه های کنترلی خودرو |
ضد قفل ABS +ضد لغزش ASR +کنترل پایداری خروج+ ترمز اضطراری هوشمند +رادار خط خوان + ترمز تپه |
باک سوخت |
مجموعه به حجم 550 لیتر |
طول / عرض / ارتفاع (میلیتر) |
10040 / 2500 / 3250 |
فاصله اجتماعی (میلیتر) |
۵۲۰۰+۱۳۵۰ |
طول باگیر (میلیتر) |
7500 |
وزن مجموع ناخالص (مجاز) |
26000 ساختمان |
مجاز متمرکز جلو / عقب |
6.5 تن / 13 تن |
سیستم تعلیق جلو/ عقب |
فنر تخت پارابولیک با کمک فنر / 4 بالن هوا با تنظیم ارتفاع |
سایز و نوع تایر |
315-80R22.5 تیوبلس |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
از ویژگی های این کامیون باید به سیستم تعلیق بادی در جهت آن اشاره کرد. مناطق عقب، دارای سیستم تنظیم ارتفاع هستند که در تمام خودروهای تجاری با فنربند بادی دیده میشود.
تیپ حرکتی C&C U+420 به صورت 2×6 است و اجتماع، بدون دیفرانسیل و دارای بالن باد بوده و بالاگیر است که دکمه آن نیز، داخل کابین و روی داشبورد نصب شده است. اجتماع وسط دارای بالن باد بوده و با قفل دیفرانسیل، ترکیبی از قدرت قدرت بالا و کیفیت سواری را میتوان از این سیستمها و ویژگیهای انتظار داشت. قابل ذکر است که بازار کشورمان، این ترکیب را در گذشته، با آتگو 2528 نیز تجربه کرده است.
امکانات و تجهیزات کشنده U+420
کامیون باری سی اندسی U+420 مانند چینیهای جدید کشورمان، دارای یک سری امکانات رفاهی و ایمنی جدید است. از امکانات این کامیون میتوان به قفل دیفرانسیل، ترمزهای دیسکی در جلو و جلو با سیستم ضد قفل، سیستم تعلیق بادی در محورهای عقب، سیستم پایداری الکترونیکی، رایتاردر 5 حالت هیدرولیکی، ترمز تپه، رادار خط خوان، ترمز اضطراری جلوی خودکار، بالابر. کابین برقی و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کولر درجا به صورت خودکار، چراغ رانندگی در روز، گیربکس خودکار با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی به همراه دکمه اکو و پاور برای تغییر در نوع دنده کشی، بخاری درجا، سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش نمایشگر لمسی 7 اینچی و مجهز به پورت USB با پشتیبانی از اندروید، کرو کنترل، دکمه دار، آفتاب گیر بیرونی شیشه جلو، شیشه ها و آینه های برقی با گرمکن، چراغ خواب داخل کابین، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با سقف سانروف دستی، قفل دستی مرکزی همراه با ریموت، بوق بادی و شهری، تاخوگراف و سپهتن، صفحه نمایش دیجیتالی، مجموعه ابزار آلات و جک، کپسول آتشنشانی، صندلی راننده و شاگرد بادی، اتاق بادگیرهای جانبی، مخزن سوخت خودروی و … اشاره کرد.
رقیبان کامیون باری سی اند سی
نگاهمان عرضه کننده خودروهای تجاری به کشور همیشه در دو بخش کشنده و کامیونت بوده و بسیار باری است، بیشتر مورد توجه قرار گرفتن است. بعد از مدتها، یک کامیون از سیاندسی چین با امکانات خوب و به صورت سه بخش در این قسمت عرضه شده است که در گذشته، عملکرد خوبی در بخش کشندهها از خود به نمایش گذاشته شده است. شرایط برای موفقیت خودرو به شما میرسد که آن را با شنیدن حرفهای شاغلین این بخش، به نظر میرسد که قیمت آن در این روزها کمی تند است.
با توجه به شرایط خاص بازار کشور در بخش کامیونهای باری که ترکیبی از خودروهای قدیمی در حال تولید مثل کامیون باری واگن هود 2624 و کارکردههای اروپایی مثل اسکانیا سری P، مرسدس بنزهای آتگو و آکسور، ولوو FM و… هستند، میتوانم بگویم هرکدام. از این خودروها به نوعی رقیب این کامیون هستند. البته بنز واگن هود به عنوان یک خودروی قدیمی بدون امکانات اماکن هزینه های نگهداری کم است و کارکردهای اروپایی با وجود امکانات اندک، اما کیفیت بالایی دارند و خود را ثابت کرده اند.
قیمت کامیون باری 420 آریا دیزل
برای اطلاع از آخرین اخبار شرکت آریا دیزل و آگاهی از شرایط فروش کامیونهای C&C و همچنین قیمت کامیون سی اند سی، مقاله شرایط فروش آریا دیزل را مطالعه کنید.
منبع: https://bama.ir/o/ktqq9cn5