بررسی سایپا شاهین پلاس اتومات (شاهین پلاس AT6)

مشخصات فنی شاهین پلاس

شاهین پلاس سایپا، به پیشرانه 1.6 لیتری 16 سوپاپ تنفس طبیعی است که 111 اسب‌بخار قدرت و 150 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه با گیربکس اتوماتیک 6 سرعت هماهنگ شده است.

ترمزهای شاهین پلاس در هر دو حالت از نوع دیسکی بوده و سیستم تعلیق جلو مکفرسون و تعلیق عقب یکپارچه تیر پیچشی است. این محصول استاندارد آلایندگی یورو 5 را پاس می‌کند و مصرف سوخت آن به 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد.

امکانات خودرو شاهین پلاس

طبق کاتالوگ رسمی منتشر شده از سوی شرکت سایپا، شاهین پلاس با تجهیزات و امکانات زیر عرضه می‌شود:

. ایربگ راننده و سرنشین جلو
. سیستم هشدار دهنده امنیتی درهای جانبی
. کمربند ایمنی پیش‌کشنده با مکانیزم کاهنده نیرو
. تهویه مطبوع اتوماتیک
. آینه های برقی جانبی با گرمکن
. سنسور پارک عقب
. دوربین دید عقب
. سیستم محاسبه سفر
. ایزوفیکس
. چراغ های همراهی کننده جلو
. سنسور نور
. دیلایت
. سنسور فشار باد تایر
. کی‌لس استارتر
. فرمان چرمی و دکمه های کنترلی روی آن
. نمایشگر 10 اینچی مولتی مدیا
. نویگیشن و نقشه آفلاین
. سانروف برقی
. صندلی‌های چرمی
. کفپوش سه بعدی
. شیشه های دودی عقب
. كروز كنترل
. آنتن کوسه‌ای
. و…

اولین رونمایی شاهین پلاست اتوماتیک

فروردین 1402: همزمان با افتتاح خط تولید موتور ME16 در شرکت مگا موتور، شرکت سایپا از دو محصول جدیدش، یعنی تندر P90 ایرانی و همچنین شاهین پلاس، رونمایی کرد. طبق برنامه جدید سایپا، خودرو شاهین پلاس اتومات، که موتور و گیربکس کاملا متفاوتی نسبت به شاهین CVT دارد، در تیرماه 1402 وارد مرحله تجاری سازی می شود و در نیمه دوم سال نیز وارد بازار کشور می شود.

رونمایی شاهین پلاس با موتور و گیربکس جدید

دستگاه آخرین اطلاعات موجود، شاهین پلاس، به موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ ME16 مجهز است و 115 اسب بخار قدرت را با گشتاور 150 نیوتن متر، به گیربکس شش دنده اتوماتیک AT ساخت شرکت DAE می‌رساند. به گفته مدیر عامل سایپا، شاهین پلاس در بخش داشبورد، رودری‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی، تغییراتی داشته و از امکانات بالاتری نیز بهره می‌برد.

تفاوت شاهین CVT و شاهین پلاس AT

مهر 1401: اواسط تابستان 1401 و بعد از انتشار اولین تصاویر جاسوسی از شاهین خودکار (تصویر زیر)، در نهایت مطمئن شد که خودرو شاهین خودکار، در دو نسخه متفاوت قرار می گیرد، به تولید آنبوه می رسد. مهدی پازوکی، معاون فنی و مهندسی سایپا، در اواسط پاییز 1401 برای اولین بار، این خبر را تایید کرده و گفته است که مراحل کالیبراسیون تیپ دیگری از آقای شاهین خودکار، با نام شاهین پلاس، در حال انجام بوده و نسخه نهایی، قرار گرفته است. نیمه اول 1402 عرضه شود. اما شاهین اتوماتیک CVT چه تفاوتی با شاهین اتوماتیک پلاس دارد؟

شاهین سی.وی.تی

ماجرا از این قرار است که تیپ ارزان‌تر شاهین اتومات است، که با نام شاهین CVT آنرا می‌شناسیم، با همان موتور M15TC تولید می‌شود ولی با این تفاوت که گیربکس دستی آنرا حذف کرده و گیربکس CVT پانچ با شش دنده مصنوعی، روی آن گذاشته شده است. شاهین CVT احتمالاً با ویژگی‌هایی مانند رینگ مشکی، تریم دو رنگ جدید کابین (کرم و مشکی)، طرح چوب (برای تزیین برخی از قسمت‌های کابین) و کور کنترل، تحویل می‌شود.

اما تیپ گرانتر شاهین اتومات، که آن را در فاز دوم تولید می‌کند و از شاهین CVT دیرتر به بازار کشورمان می‌آید، حرف‌های جذاب و بیشتر برای گفتن دارد! چراکه هم موتور و هم گیربکس آن، کاملا تغییر کرده و ارتقا یافته است. نام این تیپ جدید را شاهین پلاس گذاشته شده است که از موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ TU5P شرکت ایران خودرو به همراه گیربکس شش دنده AT6 این شرکت بهره می‌برد. به عبارت بهتر، قوای محرکه شاهین خودکار پلاس، همان قوای محرکه تارا خودکار ایران خودرو می‌شود.

جهت یادآوری، باید این نکته را هم بگوییم که موتور TU5P ایران خودرو، در شرکت سایپا با نام جدید موتور ME16 شناخته می‌شود. ضمن اینکه سایپا می‌خواهد تا پایان سال 1402، موتور ME16 را روی شاهین دنده‌ای و همچنین روی شاهین CVT نیز نصب کند. به این ترتیب، در سال 1403 همه اعضای خانواده شاهین، مجهز به موتور جدید ME16 هستند و همه حرف و حدیث‌هایی هستند که درباره موتور هشت سوپاپ M15TC شاهین وجود دارد، برای همیشه به پایان می‌رسد!

تولید شاهین پلاس با موتور TU5 ایران خودرو

خرداد 1401: همزمان با امضای تفاهم نامه همکاری استراتژیک ایران خودرو و سایپا در تاریخ 5 خردادماه، جزییات تازه از این همکاری مشخص شده است. هر دو شرکت قرار است به صورت نرمافزاری و سختافزاری، امکانات خود را به اشتراک بگذارند. این همکاری علاوه بر خودروهای تولید داخل، برای خودروهای تولیدی در سایر کارخانجات خارجی خودروسازان (سوریه، منستان، آذربایجان و …) نیز انجام خواهد شد.

امضای تفاهم نامه همکاری ایران خودرو و سایپا

علاوه بر تولید خودرو، همکاری این دو شرکت در سایر بخش‌ها مانند لجستیک، پشتیبانی و خدمات پس از فروش نیز انجام خواهد شد. در همین راستا قرار است همکاری میان امداد خودرو سایپا و امداد ایران خودرو همچنین برای ارائه خدمات بهتر و بهتر انجام شده است.

اما نکته جالب توجه اینجاست که در جریان این همکاری، شرکت ایران خودرو متعهد به تولید 10 هزار دستگاه پیشرانه طی مدت یکسال برای خودروی خود می‌پردازد. شاهین پلاست اتوماتیک شده است. این پیشرانه‌ها، در واقع موتور TU5P هستند که با گیربکس AT6 جدید ایران خودرو، کالیبره شده و در سینه شاهین ماشین پلاس قرار دارند.


بررسی انواع شاهین در بازار

برای آشنایی با مشخصات فنی جدید خودرو و تیپ‌های شاهین سایپا و جهت اطلاع از تفاوت خودروهای شاهین در بازار، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

همچنین اگر شما هم یکی از مالکان خودروهای شاهین هستید، احتمالا مطالب زیر را نیز برای شما مفید خواهد بود:

منبع: https://bama.ir/o/8q7h6n3w


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: