
بروزرسانی: 24 خرداد 1404
بررسی سورن پلاس توربو گازسوز (EF7 TC CNG)
تولید اولین خودروی توربو با موتور گازسوز
مهر 1403: علیمردان عظیمی، سیم کارت ایران خودرو، در خصوص سایر برنامه های ایران خودرو در حوزه استفاده از موتورهای جدید، از توسعه و نصب موتور EF7-Turbo CNG گازسوز به عنوان اولین موتور پایه گازسوز توربوشارژ ساخت داخل بر محصول سورن خبر داد و گفت: با توجه به این که یکی از مشکلات اصلی موتورهای گازسوز، افت توان و انرژی و همچنین کم شدن پیمایش با یک مخزن گاز پر است، با توربو، همه این مشکلات در این موتور مرتفع شده و حتی می توانند در محصولاتی مانند دیگر موتورهای گازسوز شوند. آن ارائه نشده نیز به کار گرفته شود.
رونمایی سورن توربو گازسوز
بهمن 1402: مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) در سیزدهمین همایش موتورهای درون سوز، قوی ترین موتور گازسوز جدید ایران خودرو را با نام EF7 TC CNG رونمایی کرد. این موتور گازسوز پیمایش بالا داشته و روی یک دستگاه سورن پلاس توربو گازسوز رونمایی شد.
طبق گفته ایپکو، این موتور در حالت گازسوز 167 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. بنابراین، خروجی آن حتی از پیشرانه EFP جدید بنزینی ایران خودرو نیز بیشتر است و قوی ترین پیشرانه صنعت خودرو ایران می شود.

خودرو سورن پلاس، با پیشرانه جدید گازسوز، پیمایش بالا داشته و در حالت بنزینی 128 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. اما دلیلی که اشاره کرد، قدرت و گشتاور این موتور در حالت گازسوز حدود 30 تا 40 درصد بیشتر می شود.
گیربکس 6 سرعت دستی MT6 جدید ایران خودرو برای سورن پلاس با موتور جدید در نظر گرفته شده است. حجم مخزن گاز CNG استاندارد این خودرو گازسوز با پیمایش بالا 100 تا 120 لیتر و میزان پیمایش مجموع آن به 330 تا 400 کیلومتر می رسد.

این میزان پیمایش گازسوز به پیمایش خودروهای الکتریکی شبیه است. بنابراین، می گویم این خودروی گازسوز با توجه به قابلیت استفاده از CNG در ایران، می تواند برای عرضه خودروهای الکتریکی جدید باشد و بدون شک رویای تازه را در بازار خودروی ایران آغاز کند.
منبع: https://bama.ir/o/mkp8rtaj