
بروزرسانی: 24 خرداد 1404
بررسی کامیونت زامیاد باراد (Zamyad Barad)
زامیاد به تازگی از کامیونتی رونمایی کرده است که قرار است با آن در بازار با انبوهی از رقابت رقبای چینی کند. باراد که نام کامیونت جدید زامیاد است، در واقع یکی از ساخته های دنگ فنگ چین بوده که در بخش تجاری سازی گروه سایپا یعنی زامیاد، تولید می شود. بخش سايپاديزل، به توليد كامنت هاي فوتون و دانگ فنگ است و حالا زامياد هم قرار است تا در كنار رقابت با سازندگان تجاري ديگر، با هم گروهي خودش هم رقابت كند.
زامیاد به تازگی از کامیونتی رونمایی کرده است که قرار است با آن در بازار با انبوهی از رقابت رقبای چینی کند. باراد که نام کامیونت جدید زامیاد است، در واقع یکی از ساخته های دنگ فنگ چین بوده که در بخش تجاری سازی گروه سایپا یعنی زامیاد، تولید می شود. بخش سايپاديزل، به توليد كامنت هاي فوتون و دانگ فنگ است و حالا زامياد هم قرار است تا در كنار رقابت با سازندگان تجاري ديگر، با هم گروهي خودش هم رقابت كند.
کامیونت باراد و دانگ فنگ کاپیتان
این روزها، در کشورمان با تعداد بسیار زیادی از افراد تولید می شود. انواع کامیون ها در تناژهای مختلف و از شرکت های تجاری سازهای گوناگون در بازار دیده می شوند که زامیاد نیز قرار است با کامیون های باراد در سه تناژ 5.5 تن و 6 و 9.5 تن، به این بخش وارد شود.
باراد در محصول واقعی از دانگ فنگ است که با نام کاپیتان سحابی شناخته می شود. جز كاپیتان، مجموعه ای از كامپیونت های دانگ فنگ است كه در انواع و كاربردهای مختلف تولید می شود.
همکاری نیسان با دانگ فنگ در کشور چین باعث شده است که برخی از کامیونت های ساخت دانگ فنگ از موتورهای نیسان نیز استفاده شوند. نسخه 5.5 تنی بدون قسمت خواب می شود و کامیونت 9.5 تنی باراد نیز فقط با قسمت خواب ساخته می شود. در این میان می توان نسخه 6 تنی را در هر دو مدل خواب دار و بدون خواب سفارش داد.
طراحی ظاهری و داخلی کامیونت باراد
کامیونت باراد از ظاهر قابل قبولی در مقایسه با سایر کامیون های بازاری است. طراحی چراغ های جلو که رگه هایی مشکی در داخل خود دارند، طراحی آن ها را از آنچه نشان می دهد، طراحی می کنند. طراحی کلی اتاق و بدنه با دیگر کامیون های چینی، تفاوت های متفاوتی ندارد و این حقیقتی است که اکثر کامیون ها چینی از ظاهری مشابه باهم هستند و تفاوت آن ها در نمای جلو و مخصوصاً گرافیک چراغ هاست، در مورد باراد نیز صادق است.

بااین حال، همین تفاوت در طراحی چراغ ها و جلوپنجره باعث می شود تا چهره باراد، زیبا و قابل قبول ظاهر شود. باراد در دو اتاق خوابدار و بدون خواب ساخته می شود که این روزها کامیون های دارای قسمت خواب با اقبال خوبی نیز روبرو هستند. چرا که کاربردی بودن این بخش در مقابل اختلاف قیمت آن با مدل بدن خواب، کاملاً کفه ترازو را به سمت کامیونت های خوابدار، سنگین می کند. برای استفاده هایی که مسیر آنها در داخل شهرها هستند، از نوع بدون خواب می شوند.

فضای داخلی و داشبورد، نمایش ساده را می دهد. داشبورد ساده و از پلاستیک خشک ساخته شده است. اما کیفیت خوبی دارد. در این میان، قرار گرفتن یک صفحه نمایش در وسط داشبورد، این قسمت را از خیلی زیاد، خارج می کند. در حالی که نمایشگر پشت فرمان که کاملاً دیجیتالی است، این کامیونت را از دیگر رقبایش جدا می کند. در بالای این قسمت نیز یک برآمدگی در نظر گرفته شده است که مانع از تابش نور و آفتاب روی صفحه نمایش شود تا در تمام شرایط ممکن این قسمت را به خوبی بخوانید.
فرمان از نوع دکمه دار است که شبیه به سایر محصولات دنگ فنگ است. این فرمان خیلی ساده است اما ارگونومی خوبی دارد و در دستان، حس خوبی را منتقل می کند. نکته جالب در خصوص طراحی دریچه های تهویه مطبوع است که در خروجی آنها، یک جالیوانی برای قراردادن لیوان و بطری آب نیز در نظر گرفته شده است که می توان از این نحوه طراحی، شبیه به کول باکس برای خنک کردن بطری آب و مایعات نیز استفاده کرد.
مشخصات فنی کامیونت باراد
پیشرانه نسخه 5.5 تن از ساخته های نیسان است. این موتوربودیزل با 3 لیتر حجم، قدرتی در حدود 140 اسب بخار دارد و بیشترین گشتاور آن نیز برابر با 355 نیوتن متر است. اما موتور نسخه های شش و 9.5 تن، همان موتور شناخته شده و معروف 3.8 لیتری ساخت کومنز است که آن را روی اکثر کامیون های چینی موجود در کشورمان می بینیم. موتوری که بین 157 اسب بخار قدرت و 518 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.
گیربکس در نظر گرفته شده برای آن هم از FAST و شش سرعته ساخته شده است. باک سوخت در نظر گرفته شده برای نسخه های مختلف باراد، برابر با 120 لیتر است که کامیون را در این رتبه کافی به نظر می آید و هم ردیف با دیگر رقبایش است. ترمزها در عقب از نوع کاسه های هستند و جلوی نوع دیسکی که با داشتن ترمز ضدقفل و برنامه کنترل پایداری، می توان عملکرد خوبی از آنها داشت.
امکانات رفاهی و ایمنی کامیونت باراد
همان طور که بارها گفته شده است، بر اساس یک سری الزامات ایمنی بر اساس قوانین کشور، می توان از امکانات ایمنی و سلامتی متعددی در خودروهای تجاری مونتاژ شد. سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESC، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته AEBS، سیستم هشدار انحراف از مسیر LDWS از جمله امکانات ایمنی کامیونت باراد هستند. صندلی پنوماتیک جلو با قابلیت تنظیم دستی در شش جهت، چراغ های دارای دی لایت و سنسور نور، چراغ مه شکن جلو، عقب، دوربین دنده عقب، سیستم صوتی آنلاین به صفحه نمایش لمسی 10 اینچی، تهویه مطبوع، کروز کنترل، آینه های جانبی برقی مجهز به گرمکن، فرمان دکمه دار، صفحه کیلومتری دیجیتال، قفل مرکزی، شیشه بالابرهای برقی، هشدار باز بودن کمربند، پرده داخل کابین و... از دیگر امکانات این خودرو باری هستند. ضمن اینکه این کامیونت نیز برای کاربری هایی که نیاز به خروجی گیربکس PTO دارند، دارای این امکان نیز هستند. همچنین این کامیون از ترمز اگزوز نیز به عنوان ترمز موتوری برای کمک به کاهش سرعت استفاده می کند.
آرایش اجتماعی | دو محور 2×4 | ||
تعداد سیلندر/ نوع موتور | چهارسیلندر توربودیزل | ||
وزن مجموع ناخالص (مجاز) | 5.5 تن | 6 تن | 9.5 تن |
ظرفیت مجاز بارگیری | 2.3 تن | 2.8 تن | 6 تن |
حجم موتور | 3 لیتری نیسان | 3.8 لیتری کومنز | 3.8 لیتری کومنز |
استاندارد آلایندگی | یورو 5+eev | یورو 5+eev | یورو 5+eev |
قدرت قدرت | 140 اسب بخار | 157 اسب بخار | 157 اسب بخار |
ماشین گشتاور | 355 نیوتن متر | 518 نیوتن متر | 518 نیوتن متر |
گیربکس | 1+5 سرعت دستی ساخت سریع | ||
کلاچ | تک صفحه ای خشک | ||
سیستم فرمان | هیدرولیک | ||
سیستم ترمز | عقب کاسه ای و جلو دیسکی | ||
برنامه های کنترلی خودرو | ضد قفل ABS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری خروج / رادار خط خوان LDWS / ترمز موتور | ||
حجم باک سوخت | 120 لیتر | ||
سیستم تعلیق جلو/ عقب | فنر تخت با میل موجگیر و کمک فنر هیدروتلسکوپی |
*مشخصات فوق از سایت خودرساز گردآوری شده است.
طبق گفته های اولیه از این کامیونت، باراد در تناژ 5.5 و 6 و 9.5 تن می شود که نسخه های 6 و 9.5 تن آن را بیشتر در نمایشگاه های بعدی مشاهده می کنند و حقیقتاً هم دو تناژ نزدیک به هم منطقی به نظر نمی آید. در حالی که امکان سفارش نسخه 6 تن به صورت خواب دار و بدون قسمت خواب نیز ممکن است.
کامیونت باراد در بازاری عرضه می شود که انبوهی از کامیونت ها حضور دارند و به نوعی، شلوغ ترین بخش خودروهای تجاری کشورمان هستند. از این رو، این روال بسیار زیاد در این بخش از بازار دیده می شود که ویژگی هایی مانند کیفیت و خدمات گستردگی پس از فروش، ظاهر و داخل زیباتر خودرو، کیفیت ساخت مناسب تر، قیمت رقابت ها، امکانات بیشتر و... باعث اقبال بیشتر در فروش خواهد شد. .

کامیونت باراد از ویژگی های فنی بهتری است که از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، کامیونت های بهتری نیز در بازار دیده می شود. اما نام و آوازه زامیاد روی این کامیونت و خریدار از نظر خدمات پس از فروش، خیال آسوده تری نسبت به تعداد زیادی از کامیونت ها خواهد بود. هنوز قیمت مشخصی برای این کامیونت مشخص نشده است. اما اگر قیمت خوبی روی این کالا گذاشته شود، می توانم امیدوار باشم که آن را خوب بفروشم.
منبع: https://bama.ir/o/3wozs59s