بررسی کامیون کشنده آکروکس آرشام دیزل (Acrux 560)

گروه خودرویی آرشام که یکی از جدیدترین مجموعه‌های خودروساز کشورمان است، تولید خودروهای دیزلی و تجاری خود را با نام شایان دیزل و ساخت محصولات با برند دافران، به بازار معرفی کرده است. اما این شرکت به‌تازگی و با نام آرشام نیز یکی از محصولات پرقدرت چینی است که ریشه اروپا را برای بازار کشورمان تدارک دیده است که کشنده آکروکس TX560 نام دارد. کشنده های که از اتاق و پیشرانه 13 لیتری سری کرسر ایویکو بهره می‌برد.

آکروکس، کشنده‌های با قلب ایویکوایویکو را می‌توان در کنار MAN از مظلوم‌ترین خودروهای تجاری بازار کشورمان نام برد. خودروسازی که محصولات تجاری آن همیشه با طراحی زیبا، مشخصات فنی و قیمت مناسب همراه بوده است اما در حد و اندازه‌های مرسدس‌بنز و ولو در ایران ظاهر می‌شود. این در حالی است که کمتر ایویکو را می‌توان دید که از محصولات ایویکو ناراضی باشد و فقط به خدمات و قطعاتی بپردازد که این برند ایتالیایی را به حاشیه می‌برد.

در روزهایی که ولوو و مرسدس‌بنز در کشور تولید نمی‌کند، ایویکو همچنان حضور داشت و البته این حضور کم‌رنگ بود اما در کشورمان مونتاژ می‌شد. بعد از خداحافظی محصولات اروپایی مونتاژی از بازار کشورمان، ایویکو قرار است تا از راه‌های ورود دوباره به ایران وارد شود. مثلاً شنیده می‌شود که قرار است تا زاد نمونه‌هایی از سری s-way را وارد بازار کند و یا سروش دیزل نیز برنامه‌هایی برای مونتاژ و واردات ایویکو S-way دارد و حتی شرکتی به نام نامیک کامیون و کشنده‌های ایویکو را در ایران به نمایش گذاشته است. است.

اما قرار است تا یکی از محصولات مشترک ایویکو و هونگیان چین در بازار خودروهای تجاری سنگین‌وزن کشورمان حضور پیدا کند. این کامیون در چین با نام هونگیان جنلیون H6 فروخته می‌شود که از اتاق الگو گرفته شده از ایویکو، پیشرانه کرسر 13 ساخت گروه فیات با 560 اسب بخار قدرت و گیربکس خودکار ZF استفاده می‌کند.

طراحی داخلی و خارجی کشنده آکروکس 560

اگر به اولین تولیدات مشارکت ایویکو و هونگیان نگاهی بیندازیم، می بینید که از همان کابین ایویکو با یک سری تغییرات مانند طراحی متفاوت چراغ ها استفاده می شود. اما آکروکس TX560 که همان جنلیون H6 است، هر چند از طراحی کابینی شبیه به ایویکو hi-way استفاده کرده است، اما تغییرات و تغییراتی را که می توان گفت یک اتاق و کابین جدید است انجام داده است.

اما باز هم همین کابین را از چشم افراد آشنا به کابین‌های ایویکو، در نگاه اول یک ایویکو خواهد بود. نکته جالب توجه این است که این کشنده در پشت اتاق، شیشه عقب که در تمام خودروهای تجاری چینی دیده می‌شود را نیز ندارد. از روبرو، چراغ‌ها طراحی می‌کنند و قطعات کرومی را در جلوپنجره، لبه سپر و نوشته آکروکس، کاملاً به چشم می‌آید.

فضای داخل کابین نیز تا حد زیادی به کشنده های اروپایی شبیه شده است. شیب زیاد داشبورد به سمت راننده، داشبوردی که بیشتر روی آن نیست و اکثراً عملگرها از طریق صفحه نمایش آن کار می‌کنند، دسته‌دنده‌هایی با طراحی خاص و زیبا، پشت‌گرم فرمانی که ترکیبی از آنالوگ و دیجیتال است، با طراحی زیبا و زیبا انجام می‌دهند. رنگ داشبورد، فضای زیبا و قابل‌قبولی را ایجاد کرده است. ضمن اینکه ارگونومی و دسترسی به بخش‌های مختلف داشبورد نیز در وضعیت خیلی خوبی قرار دارد.

مشخصات فنی کشنده آکروکس 560

پیشرانه آکروکس TX-560 از ساخته‌های FPT است که سازنده موتور و قوای محرکه گروه فیات بوده و پیشرانه‌های محصولات این گروه را می‌سازد. این موتور از سری کرسر 13 است که با 13 لیتر حجم، 560 اسب بخار قدرت و 2550 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس نیز از سری ترکسون ساخت ZF است که 4+12 سرعته خودکار بوده و قبلاً نیز آن را در تولید محصولات تجاری کشورمان دیده‌ایم.

بخش فنی این کشنده، وضعیت بسیار خوبی از نظر فناوری ساخت دارد. چرا که محورها در عقب و جلو از ساخته‌های ایویکو است و شاسی نیز همین وضعیت را دارد. ترمزها در هر دو گروه دیسکی هستند و این در حالی است که بسیاری از محصولات تجاری چینی موجود در بازار، از ترمزهای کاسه‌ای در عقب استفاده می‌کنند. ترمز موتور به همراه اینتردر گیربکس به همراه دارای سیستم الکترونیکی برای توقف سریع و مطمئن این کشنده در نظر گرفته شده است.

سیستم تعلیق در عقب از نوع بادی چهار بالنه هست و فرمان نیز از ساخته‌های شرکت آلمانی بوش و از نوع الکتروهیدرولیکی طراحی شده است. خالص این کشنده در حدود 7550 وزن اعلام شده است که از این نظر، آن را در جدول وزنی کشنده ها قرار می دهد. توان ناخالص مجاز آن هم 44 تن است که مانند دیگر کشنده های این وزن است.

امکانات رفاهی و ایمنی کشنده آکروکس 560

کشنده آکروکس TX560 دارای لیست کاملی از امکانات رفاهی و ایمنی است که برخی از آنها را طبق قوانین اجباری کشورمان، در سایر خودروهای تجاری نیز می‌توان دید.

تعلیق بادی در سیستم محور عقب، موتور ریتاردر همراه اینتاردرحالته گیربکس، ترمزهای دیسکی در هر دو محور، بخاری درجا و کولر درجا به همراه یخچال، شارژر وایرلس گوشی به همراه خروجی برق 12 و 220 ولت، دوربین 360 درجه با قابلیت ثبت وقایع. و نمایش نقاط کور، سیستم ADR برای حمل کالاهای خطرناک، سنسور نور و سنسور باران، آینه‌های جانبی گرمکندار، بالابر برقی کابین، قفل‌مرکزی با ریموت از راه دور آفتاب، هشداردهنده دنده‌عق، فرمان با قابلیت تنظیم در جهت، پرده‌های اتاق دورتادور، برقگیر. بیرونی و داخل اتاق، چراغهای LED جلو با چراغ روز، تهویه‌مطبوع خودکار، صندلی بادی راننده و شاگرد با گرمکن و سردکن و تهویه هوا به همراه زیرآرنجی، چراغ LED عقب، شیشه‌های برقی به همراه پاور ویندوز، بکسل بند، گاز دستی، سیستم رسانۀ 10 اینچی، تخت خوابهای عریض یک‌متری، اتاق بالابر برقی، مه‌شکن‌های جلو و عقب، هشداردهنده صوتی دنده‌عقب، قطع کن باتری از داخل و خارج کابین و… از مهم‌ترین امکانات رفاهی این چند کشنده هستند. ضمن اینکه برای این کار که به دنبال کاربری‌هایی مثل کمپرسی هستند امکان سفارش PTO گیربکس وجود دارد.

نام خودرو کشنده آکروکس TX560

آرایش اجتماعی

دو محور 2×4

تعداد سیلندر/ نوع موتور

6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت ایویکو

حجم موتور / کد موتور

13 لیتر/ کرسر 13

استاندارد آلایندگی

یورو5+DPF

قدرت قدرت

560 اسب بخار

ماشین گشتاور

2550 نیوتن متر

گیربکس

12+2 سرعته اتوماتیک AMT ساخت ZF

کلاچ

تک‌صفحه‌ای به قطر 430 میلی‌متر

ترمز کمکی

ترمز موتور+ اینتاردر هیدرولیکی ۵حالته گیربکس

سیستم فرمان

برقی هیدرولیکی

سیستم ترمز

عقب و جلو دیسکی

برنامه های کمکی و کنترلی خودرو

ضد قفل ABS / ضدلغزش ASR / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / رادار خط‌خوان LDWS / ترمز مانع از برخورد FCWS / برنامه کنترل پایداری خروج / پایداری در زمان ترمزگیری EBS / ترمز تپه دارد

طول / عرض / ارتفاع (میلیتر)

6360 / 2550 / 3960

فاصله اجتماعی (میلیتر)

3900

وزن خالص کشنده

7550 ساختمان

وزن مجموع ناخالص (مجاز)

44000 ساختمان

مجاز متمرکز جلو / عقب

7.5 تن / 13 تن

حجم باک سوخت

800+ 400 لیتر

حجم مخزن ادبلو

45 لیتر

حجم مخازن هوا

120 لیتر

سیستم تعلیق جلو/ عقب

فنر تخت پارابولیک با کمک‌فنر / 4 بالن هوا با تنظیم ارتفاع

سایز و نوع تایر

315-80R22.5 تیوبلس

*اطلاعات فوق از سایت خودروشاز گردآوری شده است.

همچنین ترمز ضد قفل ABS، سیستم ضدلغزشASR و برنامه کنترل پایداری ESC، ترمز اضطراری هوشمند AEBS به همراه رادار خط‌خوانLDWS و هشدار دهنده‌ها از رویارویی با FCWS و سیستم کمکی پایداری در زمان ترمزگیری EBS، ترمز تپه HAS و نمایش فشار باد تایرها ایمنی TPMS از سیستم‌های و کمکی کشنده آکروکس TX560 هستند.

می‌توانم گفت که تا امروز، کشنده آکروکس با آن از مجموعه قوای فنی مشترک با آیویکو، نزدیک‌ترین چینی به محصولات اروپایی در کشورمان است. این کشنده با داشتن لیست کاملی از امکانات رفاهی و ایمنی، از این نظر نیز در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد که با موتور 560 اسب بخاری، از نظر توان موتوری نیز وضعیت بسیار خوبی در بین رقبا خواهد داشت. هنوز قیمت قطعی برای این کشنده در بازار و از طرف سازنده اعلام نشده است اما می‌توانم انتظار داشته باشم که با توجه به قیمت رقبای آن، در بازار نیز در محدوده 6.5 میلیارد تومان قرار گیرد.

منبع: https://bama.ir/o/95s5n9ze


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: