بررسی کامیون کشنده فردا دیزل FD550

فردادیزل از زیرمجموعه های گروه فرداموتورز است که دو کشنده دو محور و سه محور از محصولات CAMC را برای عرضه در کشورمان تدارک دیده است. کشنده سه محور FD550 با موتور 550 اسب بخاری و سقف بلند، جزو معدودهای سه محوری است که در سال های اخیر در کشورمان مونتاژ می شود و از این نظر می تواند در غیاب رقبا، فروش خوبی را تجربه کند.

فردا دیزل با محصولات هانما

در حالی که چندین سال از محصولات سانی برای تولید توسط فردادیزل صحبت بود. اما این مجموعه به طور کلی از محصولات هانما یا همان CAMC برای تولید در کشورمان پرده‌برداری کرد. بهترین و پرچمدار محصولات این مجموعه یعنی مجموعه کشنده های H9 با آخرین فیس لیفت آنها به عنوان محصول تولیدی فردایزل انتخاب شده است که در دو مدل دو محور 2×4 و سه محور 4×6 از خط تولید خارج خواهد شد. نمونه دو محور با موتور 560 اسب بخاری در جدول قوی‌ترین کشنده‌های تولیدی کشورمان جای می‌گیرد و مدل سه محوری با موتور 55 اسب بخاری نیز به عنوان قوی‌ترین کشنده سه عامل تولیدی کشور شناخته می‌شود که با داشتن ظرفیت مجاز ناخالص به میزان 60 تن، برای حمل و نقل. بارهای سنگین و ترافیکی نیز مناسب خواهد بود.

FD550؛ کشنده جفت سقف بلند

در ظاهر طراحی کشنده فردا FD550 می‌توان به این نتیجه رسید که الگوی مدنظران، ولوو FH نسل چهارم بوده و طراحان سعی کرده‌اند که مشابه با این کشنده اروپایی را به وجود آوردند. کمی روز کشنده CAMC H9 که با نام فردا FD550 در کشورمان عرضه می‌شود، چند فیس لیفت را تجربه کرده‌اند که در کشورمان به بهترین شکل عرضه می‌شود. چراغ‌های جلو به گفته مهندسین این شرکت، از سر عقاب و منقار آن الگوبرداری شده و طرح جلوپنجره نیز، یک حرکت روبه‌جلو را منتقل می‌کند. هر چند که شاید یک طراحی تقلید شده از یک کشنده معروف دنیا، برای بسیاری از بینندگان خیلی خوشایند نباشد. اما طراحی‌های مختلف نمای جلوی این کشنده، هارمونی و هماهنگی خوبی باهم دارند که می‌توان آن را در خطوط جلوپنجره، چراغ‌های بزرگ جلو، پروژکتور زیر سپر و چراغ‌های روی پیشانی دید. اما طراحی دیگر چنگی به دل نمی‌زند و از طرح‌های روز دنیا و حتی برخی از رقبای چینی نیز عقب‌تر است.

یک نکته مثبت این کشنده، داشتن در مدل جفت محوری است که این رویه در کشور بسیار کم دیده می شود و بیشتر مربوط به کشنده های وارداتی اروپا در سال های قبل است. معمولاً کشنده‌های جفت عرضه می‌شوند، همیشه در بازار کشورمان با سقف کوتاه عرضه می‌شوند، اما می‌کشند فردا FD550 با داشتن تایرهای 22.5 اینچی، از کابینی با سقف مشابه با دو نقشی که در آن شرکت می‌برد.

(عکس: اسب بخار)

طراحی کابین نیز مانند مدرن و امروزی نیست و شبیه به کشنده‌های یک دهه پیش است. اما طرحی هماهنگ و زیباست. این با نمونه دو محور کاملاً یکسان است که امری طبیعی و رایج در تمام خودروسازی‌هاست و فقط تفاوت آنها در محل دسته‌دنده به خاطر بهره‌گیری کشنده جفت محور از گیربکس دنده‌ای است. وجود قطعات چوبی هوا در قسمت‌ها و نوارهای کرومی دور دریچه‌های تهویه و روی فرمان، داشبورد را زیباتر کرده است. همان‌طور که گفتیم، داشبورد نیز از طرح‌های رادیکالی امروزی دور است اما طراحی آن هماهنگ است و زیبایی خود را در عین سادگی دارد.

پیشرانه و مشخصات فنی کشنده FD550

برای کشنده جفت FD550 از موتور 550 اسب بخاری ساخت هانما استفاده می شود. این 13 لیتری است و موتور متفاوتی با موتور 560 اسب بخاری قرار گرفته است. برای این موتور، یک گیربکس 2+12 دنده دستی از ساخته‌های FAST نیز در نظر گرفته شده است. تعلیق در هر سه محور از نوع فنر شمش است که برای این نوع کشنده‌ها و استفاده‌ها مناسب است که بیشتر به آنها وصل می‌شود.

خالی این کشنده در حدود 9.6 تن است و وزن مجاز 60 تنی آن باعث می شود تا این کشنده در حمل بارهای ترافیکی نه بسیار سنگین مانند بعد از لودرها، بلدوزرها و گریدرها نیز استفاده شود. چرا که این روزها پرقدرتی که با این تناژ ناخالص در بازار حضور داشته باشد، فردا FD550 با موتور پرقدرت خودش، می‌تواند کارایی بهتری داشته باشد.

به گفته شرکت، ترمزها در عقب و جلو از نوع کاسه‌هایی هستند که کمی مایوس‌کننده هستند. امکانات کاملی برای یک رانندگی مطمئن و توقف کامل برای آن در نظر گرفته شده است که از آنها می‌توان به رایتاردر موتور، ترمز ضد قفل، سیستم ضدلغزش و برنامه پایداری الکترونیکی در کنار ترمز اضطراری هوشمند، کنترل الکترونیکی ترمز، هشدار از مقابل اشاره اشاره کرد. کرد. مانند نمونه دو محور این کشنده، مدل سه محوری نیز از محورهایی با فناوری ایسوزو با ظرفیت 7.5 تن در جلو و فناوری مرسدس‌بنز با ظرفیت 16 تن با ق دیفرانسیل در عقب می‌کندفل.

تجهیزات ایمنی و سلامتی کشنده FD550

همان‌طور که قبلاً گفته، به خاطر وجود یک سری الزامات ایمنی و استانداردهای اجباری، می‌توان امکانات مختلف رفاهی و ایمنی را در خودروهای کار و تجاری کشورمان مشاهده کرد. در حالی که در کشنده ها و خودروهای تجاری به خاطر رقابت های شدیدی که باهم دارند، امکاناتی را می توان دید که در مجموع باعث ایجاد آسایش و رفاه بیشتر رانندگی و ایمن تر شدن جاده های کشور می شود.

ترمز ضد ق، قفل دیفرانسیل محور عقب، سیستم ضدلغزش و برنامه پایداری الکترونیکی در کنار ترمز اضطراری هوشمند و مقابله با روبرو، رایتاردر موتور، سیستم کنترل الکترونیکی ترمز، مجوز حمل کالای خطرناک، سیستم هشدار خروج از خط، نمایش فشار هوای تایرها، کیسه هوای راننده و شاگرد از جمله سیستم های ایمنی و کمکی این کشنده است.

(عکس: اسب بخار)

همچنین آینه‌های جانبی برقی با گرمکن، گرمکن سوخت و هوای ورودی به موتور، خروجی برق 12 و 220 ولت، فرمان هیدرولیکی با پمپ برقی کمکی برای چرخش راحت‌تر فرمان، بخاری درجا، شیشه‌بالابرهای برقی، چراغ‌های روز، صندلی‌های بادی، بوق شهر و جاده‌ای، دو تختخواب، کابین بالابر برقی، کولر کنترل، کولر درجا، مجموعه کامل اتاق‌های بادگیر، تهویه‌مطبوع اتوماتیک، آفتابگیر داخلی و بیرونی، مجهز به سیستم مولتی مدیا و صفحه نمایشگر 8 اینچ TFT و… از مهم‌ترین امکانات رفاهی این کشنده هستند.

نام خودرو کشنده فردادیزل FD550-2

آرایش اجتماعی

سه محور 4×6

تعداد سیلندر/ نوع موتور

شش سیلندر / خطی توربودیزل با اینترکولر

حجم موتور / کد موتور

13 لیتر/ CM6D30-550

استاندارد آلایندگی

یورو 5+eev

قدرت قدرت

550 اسب بخار در دور 1900 دور در دقیقه

ماشین گشتاور

2550 نیوتن متر

گیربکس

12+2 سرعت دستی ساخت سریع

کلاچ

تک صفحه‌ای خشک به قطر 430 میلی‌متر

سیستم فرمان

هیدرولیک با پمپ برقی کمکی

ترمز کمکی

رایتاردر موتور

سیستم ترمز

عقب و جلو کاسه‌ای

برنامه های کنترلی خودرو

ضد قفل ABS / کنترل الکترونیکی ترمز / EBSترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری خروج / هشدار تصادف از جلو FCWS / رادار خط خوان LDWS / نمایش فشار هوای تایرها TPMS / حمل کالای خطرناک ADR

طول / عرض / ارتفاع (میلیتر)

7340 / 2550 / 3850

فاصله اجتماعی (میلیتر)

3600 + 1350

وزن خالص کشنده

9680 ساختمان

وزن مجموع ناخالص (مجاز)

600000 متر

مجاز متمرکز جلو / عقب

7.5 تن / 16 تن / 16 تن

حداکثر قابلیت شیب روی

30 درصد

حجم باک سوخت

800 لیتر

سیستم تعلیق جلو

فنر تخت پارابولیک با کمک فنر و استابلایزر

سیستم تعلیق عقب

فنر تخت پارابولیک با کمک فنر و استابلایزر

سایز تایر

12R22.5

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

در حال حاضر، کشنده جفت دیفرانسیل و سه محور به روزی در کشور تولید نمی‌شود و همه شرکت‌های تجاری‌سازی، به ساخت کشنده‌های دومحوره تک دیفرانسیل تبدیل می‌شوند. با این تفاسیر می‌توانم بگویم که اگر فردادیزل FD550 سه جنبه به بازار عرضه می‌کند، می‌توان آن را به دنبال خرید کشنده‌های جفت دیفرانسیل برای بارگیری بیشتر و حتی برای استفاده از ویژگی‌های مثل کمرشکن، کار در معادن و راه‌سازی، یک انتخاب خوب باشد. مخصوصاً که با داشتن موتور 550 اسب بخاری، سواری برای این خانواده کاربرها نیز دارد.

منبع: https://bama.ir/o/m31voqcf


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: