یکی از بزرگترین خودروسازان کشور، شرکت کرمان موتور است که عمده شهرت آن در سالهای اخیر به پیکاپ جک T8 با نام KMC T8 میشود. این شرکت نیز به اولین خودرو وارد عرصه مونتاژ و تولید محصولات تجاری سنگین می شود که محصول آن هم کارمانیا X5000S است. این کشنده که در واقع از محصولات شاکمن است، از موتور پر قدرت 560 اسب بخاری استفاده میکند که باعث میشود در لیست کشندههای بازار فعلی در بالای جدول قرار گیرد.
حضور فعال شاکمن در ایران
میتوان گفت که اگر روزی شرکت شاکمن چین با کشنده دنیز و توسط ایرانخودرودیزل به بازار کشور وارد شد و در فروش کامیون موفق بود، اکنون در حال کسب بازار خودروهای تجاری سبک و سنگین کشورمان توسط شرکتهای مختلف است.
در حال حاضر شرکت های مختلف در کشور در حال تولید و ارائه خودروهای شاکمن به بازار هستند. جدیدترین این محصولات، کارمانیا XT1856 است که در ابتدا با نام کارمانیا X5000S وارد بازار شد و چون نام آن شباهت زیادی به کشنده شکموتو X5000 داشت، به XT1856 تغییر پیدا کرد. در حال حاضر میتوانم بگویم که کارمانیا با خدمات شبکه کرمان موتور، یکی از بهترین محصولات شکم را در بازار ایران عرضه میکند که خدمات گستردگی کرمان موتور نیز، میتواند یکی از برگهای برنده آن باشد.
پیشرانه و مشخصات فنی کشنده XT1856
موتور این کشنده از سری M13 کومنز است که با 12.5 لیتر حجم، 560 اسب بخار قدرت و 2400 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این پیشرانه استاندارد یورو 5+eev دارد که جزوه استانداردهای اجباری کشورمان است.
گیربکس این کشنده از ساختههای ZF و از مجموعهای از کامیونها و کشندهها در داخل نیز دیده میشود. این گیربکس اتوماتیک از نوع AMT با 4+12 دنده است و قطر صفحه کلاچ آن نیز برابر با 430 میلی متر است. دستهدنده نیز در سمت راست فرمان قرار میگیرد و برای تعویض به صورت دستی نیز باید با همین دستهدنده کار کند. ضمن اینکه اهرم استفاده از رایتاردر و اینتاردر نیز همین دستهدنده است. این گیربکس همچنین دارای خروجی یا همان PTO نیز هست که برای کاربریهایی مانند کمپرسی، لازم و ضروری است.
تناژ ناخالص این کشنده برابر با 44 تن است و وزن خالص کشنده نیز 8.5 تن است که میتوان گفت در دسته سبک وزنها قرار نمیگیرند و میانه جدول وزنی، کمی بالاتر است. ساختارها که از فناوری MAN بهره میبرند نیز در عقب برابر با 13 تن و در جلوی 7.3 تن است که در دیگر کشندهها این ظرفیت معمولاً برابر با 7.5 تن است. اما این اختلاف اندک تمایز و تفاوتی ایجاد نمیکند. مجموع1 ظرفیت باکها با 380 لیتر در رده حجیمترین باکهای سوخت در بین کشندههای داخل کشور قرار میگیرد.
یکی از ویژگیهای جالب توجه کارمانیا XT1856، داشتن سیستم باسکول رسانههای دیجیتال یا VAWS این است که یکی از بهترینها به عنوان یکی از چهرههای مطرح شده در آن قرار میگیرد. با کمک این سیستم میتوانم با توجه به راننده و وضعیت خودرو مثل سلامت تایرها، بار را در محلی که راننده صلاح میبیند، داد تا به این ترتیب، فشار بیشتری از سمت محور عقب کشنده باشد و یا روی محورهای تریلر. این سیستم تا امروز روی کشندهها و کامیونهای عرضه شده در کشور عرضه نشده است و باید گفت که در عین کاربردی بودن، بیشتر روی کامیونهای راهسازی و معادن دیده میشود.
طراحی زیبا و به روز کشنده XT1856 کارمانیا
کشنده کارمانیا XT1856 یا همان شاکمن X5000S، در نگاه اول از بغل، بیننده را یاد کشنده آکتروس مرسدسبنز میاندازد. وقتی به خطوط جانبی آن خصوصاً آنچه در پایین دربها وجود دارد، بیشتر نگاه میکند، این الگوبرداری را میتوان بیشتر متوجه شد. این را میتوان با نگاه به اتاقهای خارجی مانند طراحی دربها، محل قرارگیری راهنمای روی گلگیر، برش مورب پشت کابین و… نیز دید.
اما نتیجه تلاش طراحان و الگوهای برداران از مرسدس بنز آکتروس با تغییراتی که روی اتاق طراحی شده است، یک خروج کامل و بینقص به نظر میآید. وجود رگه هایی از طراحی آکتروس در این کشنده بیدلیل هم نیست. چرا که گفته میشود استودیوی طراحی این کشنده در آلمان را انجام داد.
به گفتهی شرکتهای عرضهکننده، ضریب درگ این کامیون در حدود 0.45 است که بسیار خوبی برای یک کشنده به شماره میآید. این آیرودینامیک خوب در کنار استفاده از آلیاژهای سبک و مقاوم است تا مصرف سوخت کارمانیا XT1856 نسبت به رقبایش در حدود 5 درصد کمتر باشد. اما این ادعا در مورد باید ثابت شود و فاعلاً نمیتوانم آن را با قاطعیت رد و یا قبول کنم. همچنین مقایسههایی که بین این کشنده و سایر محصولات انجام میشود، به خاطر بهرهمندی از یک ایزولاسیون برتر و عایقکاری بهتر، نفوذ صدا به کابین در حدود 30 درصد کمتر است که باعث میشود بیشتر رانندهها در طی مسیر شوند.
در طراحی داخلی نیز، عملکرد خوبی از خود نشان داده است و بازهم میتوانیم الگوبرداری از داشبورد مرسدسبنز آکتروس را در این بخش دید. خبری از انبوه دکمهها نیست و بخش نمایشگر پشت فرمان نیز که در کاتالوگهای بهنمایشدرآمده از این خودرو به صورت آنالوگ است، در نمونه نمایشگاه کارمانیا XT1856 کاملاً دیجیتالی است. یک صفحهنمایش 10 اینچی نیز در وسط داشبورد برای راهاندازی بخش مالتی مدیا و یک سری امکانات این کشنده است.
صندلیها طراحی بسیار خوبی دارند و تختخواب نیز عریض است. در پشت کابین بازهم مانند سایر خودروهای تجاری چینی، شیشه عقب را داریم که از نظر برخی از رانندگان، برای مشاهده اطراف خودرو مفید است و از نظر دیگری، نبود آن مانند خودروهای تجاری اروپایی، بهتر است. بههرحال طراحی این بخش، سبک و نشان یک کامیون چینی است.
تجهیزات ایمنی و سلامتی کشنده XT1856
کشنده شاکمن کارمانیا XT1856 را میتوانم یکی از پرآپشنترین کشندههای فعلی بازار کشورمان نامید. این کشنده همچنین با امکان نمایش وزن وارد شده به عناصر، یک پله بالاتر از دیگر رقبا قرار میگیرد و سیستمی را ارائه میدهد که تا امروز در خودروهای تجاری در ایران عرضه نشده است.
محورها از تکنولوژی MAN آلمانی بهرهبرداری میبرند که در عقب با تعلیق بادی چهار بالن، مانند سایر کامیونها و کشندههای دارای تعالیق پنوماتیک، دارای سیستم تنظیم ارتفاع هستند. در عین حال که دارای یک سیستم خاص است، به عناصر دیگری نیز وارد می شود که برای تقسیم وزن بهتر، بسیار کاربردی خواهد بود. صندلی راننده و شاگرد از نوع بادی هستند و هر دو صندلی، سردکن و گرمکن نیز دارند. کولر درجا، بخاری درجا و یخچال در این کشنده به صورت استاندارد وجود دارد و شیشهبالابرهای برقی، پردههای جانبی، بالابر برقی و اتاق هیدرولیکی، چراغهای LED جلو به چراغهای روز و سنسور نور چراغهای جلو، سنسور باران، سنسور تشخیص خوابآلودگی راننده، دوربین 360 درجه و دوربین نقطه کور، نمایش فشار هوای تایرها، سیستم کیلس استارتر، آینههای جانبی برقی با گرمکن، هشدار سرعت غیرمجاز، تاخوگراف، خروجی برق 12 و 220 ولت درون کابین، تنظیم برقی چراغهای جلو، آفتابگیر بیرونی و داخل کابین و.. از دیگر امکانات این کشنده هستند.
همچنین ترمزهای دیسکی محور جلو و کاسههای در محور عقب که مجهز به سیستم ترمز ضدقفل هستند، در کنار ترمزهای هوشمند خودکار با مقابله با جلو، ریتاردر موتور و اینتاردر، سیستم کنترل پایداری، کروز کنترل تطبیقی، مجوز حمل کالای خطرناک ADR، هشداردهنده سرعت هستند. غیرمجاز و رادار خطخوان، ایمنی حرکتی این خودرو را بالاتر میبرند.
نام خودرو | کشنده کارمانیا X5000s |
---|---|
آرایش اجتماعی |
دو محور 2×4 |
تعداد سیلندر/ نوع موتور |
شش سیلندر / خطی توربودیزل با اینترکولر |
حجم موتور / کد موتور |
12.5 لیتر/ کامینز M13 |
استاندارد آلایندگی |
یورو 5+eev |
قدرت قدرت |
560 اسب بخار |
ماشین گشتاور |
2400 نیوتن متر |
گیربکس |
12+4 سرعته اتوماتیک AMT ساخت ZF |
ترمز کمکی |
ریتاردر موتور و اینتردر هیدرولیکی 5 حالت |
سیستم ترمز |
عقب کاسهای و جلو دیسکی |
برنامه های کنترلی خودرو |
ضد قفل ABS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری خروج / هشدار تصادف از جلو FCWS / رادار خط خوان LDWS / نمایش فشار هوای تایرها TPMS / حمل کالای خطرناک ADR / کروزکنترل تطبیقی / هشدار دهنده سرعت غیرمجاز |
وزن خالص کشنده |
8500 متر |
وزن مجموع ناخالص (مجاز) |
44000 ساختمان |
مجاز متمرکز جلو / عقب |
7.3 تن / 13 تن |
سرعت سرعت |
120 کیلومتر در ساعت |
حجم باک سوخت |
1380 لیتر |
سیستم تعلیق جلو |
فنر پارابولیک با کمک فنر |
سیستم تعلیق عقب |
پنوماتیک با چهار بالن باد به میل موجگیر با قابلیت تنظیم ارتفاع همراه |
سایز و نوع تایر |
315-80R22.5تیوبلس |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
کشنده KMC XT1856 یا همان کارمانیا XT1856 که در ابتدا با نام کارمانیا X5000S معرفی شده بود، کشنده های با ظاهر به روز و مدرن، با امکانات رفاهی و بسیار مفید، موتور پرقدرت 560 اسب بخاری و گیربکس اتوماتیک است که از وسایل طراحی مانند و یا امکاناتی استفاده می کند. مثل داشتن سیستم توزین بار، در بالاترین رده بین کشنده های چینی بازار قرار می گیرد. این کشنده با این امکانات و قدرت، باید با کشندههایی مانند کامل P9، بایک X9، فاو 550، فردا FD560 و همچنین پیلسان C9H رقابت کند. فعلاً قیمتی برای این کشنده به صورت دقیق اعلام نشده است.
منبع: https://bama.ir/o/9mab5ufh