تست و بررسی جی سی امپو راسا موتور (GAC Empow)

اگر اسم جی ای سی امپو – GAC Empow – را در یوتیوب جستجو کنید به ویدیوهایی که این خودرو را در کنار هوندا سیویک قرار داده و در حال حاضر با ژاپنی هاست پرتاب کنید. امپو در سال 1402 برای عرضه در ایران معرفی شد، از آن روز تا کنون این ماشین ها به خصوص خودش را پیدا کرده است. در این بخش از تست و بررسی خودرو در باما با هم نگاهی به این خودرو می اندازد.

طراحی ظاهری جی ای سی امپو

در اول امپو حس مشابهت نگاه بسیار زیادی با مرسدس CLA و SL در بیننده ایجاد خواهد کرد. اما با دقیق شدن نمی‌توانید نقطه‌ای را در این خودرو پیدا کنید که دقیقاً از روی دست‌مرسدس کپی شده باشید.

چراغ‌های جلوی فرمی کشیده و متناسب با سپر جلو دارد، جلوی ورودی‌های هواست. مهمترین خودروهای امروزی، این ورودی‌های هوای هرکدام وظایفی دارند و فقط برای زیبایی تعبیه نشده‌اند. سپر جلو تا بالای چراغ‌ها ادامه پیدا کرده و کاپوت چند سانتی‌متری با چراغ‌ها فاصله دارد. طراحی‌هایی که شما را به یاد مرسدس می‌اندارد اختصاص دهید.

وقتی از بغل به جی سی امپو نگاه می‌کنید، بیشتر هماهنگی اعضای بدنه می‌شوید. امپو یک فست‌بک است و زاویه‌ای به‌خصوص سپری عقب، حس اسپری خودرو را بیشتر به شما القا می‌کند.

جی ای سی امپو از عقب ظاهری شبیه کرولا دارد، اما باز هم با نگاه بیشتر به پشت خودروی تصویر کرولا را فراموش کنید و با فرمی دلپذیر و ساده از طراحی پشت روبرو می‌شوید.

حقیقتا چندسالی‌است که چینی‌ها در طراحی ظاهری پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند، اما جی سی یک قدم فراتر گذاشته و خودرویی 4 درب صندوق‌دار را به یک نماد اسپرت برای برند خودش تبدیل کرده است. رنگ مات این نمونه از امپو و های‌لایت‌های زرد چراغ‌هاست که در سپر جلو و کفش‌های ترمز تکرار می‌شود، در شاخص بودن این طراحی بسیار قوی بوده است.

طراحی کابین جی ای سی امپو

در کابین امپو همه چیز در دسترس شماست، برای تهویه هوای کلیدهای میان‌بر کار، برای زیاد کردن صدای مولتی‌مدیا هم همین‌طور، یک سوئیچ هم برای تغییر حالت حرکت بر روی کنسول و تعبیه شده است. دو صفحه نمایش دیجیتال با کیفیت مناسب اطلاعات مختلف را به شما نشان می‌دهند. کلیدهای روی فرمان جانشینی مناسبی دارند و مزاحمتی هنگام کلنجار رفتن با فرمان در جاده‌های پیچ‌درپیج برایتان ایجاد نمی‌کنند.

این تیپ از امپو که به ایران آمده است، از فول‌ترین نسخه‌هاست و صندلی‌های چرمی با تنظیم برقی و آکسان‌های زرد رنگ ظاهری جذاب به کابین بخشیده‌اند.

در کابین امپو حس دربرگرفته شدن شما همان چیزی است که در داخل خودروی اسپرت سریع به آن نیاز دارید. زاویه قرارگیری پشت فرمان، در کنار آکسان‌های زرد و طرح فیبر کربن روی کنسول وسط می‌تواند یک‌نواختی روز کاری را از ذهنتان بشوید.

امکانات جی سی امپو

مهم ترین امکانی که امپو برایتان به وجود می آورد، رانندگی اسپرت است. اما G بیشتر از خودروهای اسپرت، AC از امکانات رفاهی غافل نشده است. سیستم خودران در جی ای سی امپو این امکان را به شما می دهد تا سرعت بیشتری داشته باشید که می توانید انتخاب کنید و حالا دیگر با قرار دادن انگشتی فرمان برروی (بدون نیاز به فرمان دادن)، حرکت خودکار خودرو در کنار خودروی جلویی فاصله دارد. را تجربه کنید.

سیستم تهویه این خودرو در گرمای خرداد ماه به خوبی عمل می‌کند و تهویه‌ دوئال باعث می‌شود در کنار همسفرهای سرمایی‌تان هم بتوانید از حداقل کولر استفاده کنید.

سیستم صوتی امپو حجم صدای معقولی دارد، اما بهتر است از آن تفکیک خوب صداست که با شرکت DTS به دست آمده است.

بیان این مسئله از تکمیل بودن کابین امپو خبر می دهد؛ که شما به دنبال بهبود آن و حضور Remote یا Mouse یا چیزی شبیه به آن، برای کنترل نمایشگر لمسی، به سبک محصولات آلمانی و لوکس ژاپنی هستید. کشیدن خود تا صفحه نمایش لمسی هنگام رانندگی خیلی خوب نیست.

کیت اگزوز صدای بم و نه‌چندان بلند داشت که در عین جذابیت، مزاحمت و توجه زیادی هم جلب نمی‌کند. مود رانندگی هم امکان تنظیم همه چیز را به شما می‌داد. پدال‌ها، فرمان، اطلاعات نمایش داده شده در نمایشگرها و غیره. نمایش‌گر جلوی راننده علاوه بر تغییر ظاهر در وضعیت‌های مختلف رانندگی، اطلاعات موجود را به شما نشان می‌داد. مانند G-meter (نمایشگر شتاب خروج از مرکز) که در پیست‌های مسابقه امری کارآمد است.

کارکردن با سیستم نیمه خودران را می‌بایست تجربه کنید تا به آن عادت کنید. فرمان دادن امپو در حالت خودکار، فرمان دادن امپو در اتوبان‌ها مطلوب بود اما در جاده‌های دو طرف بین شهری کمی خشک عمل می‌کرد و به صورت مقطعی فرمان می‌داد. حفظ فواصل با خودروی جلویی به صورت خودکار عملکرد نرم‌تری داشت و ترافیک پیش‌رو را به خوبی تشخیص می‌داد.

مشخصات فنی ای سی امپو

مشخصات فنی سی امپو برروی کاغذ مانند خیلی از هم وطنانش است. 1.5 لیتر پیشرانه‌ توربوشارژ با فناوری پاش سوخت مستقیم در سیلندر، که از طریق گیربکسی دو کلاچه تر و 7 سرعت توان را به چرخ‌های جلوی می‌رساند. امپو توانی برابر با 167 اسب‌بخار دارد و می‌تواند 270 نیوتن‌متر گشتاور را در احتیارتان بگذارد. اما تفاوت عملکرد فنی این ماشین و کراس‌اورهای چینی معمولاً مشخص است که شتاب 0 تا 100 اعلامی 7 ثانیه را می‌شود.

وزن 1400 کیلویی این خودرو، نقطه ثقل پایین و تیون (تنظیم) مناسب گیربکس و موتور رمزهای لذت‌بخش‌تر شدن رانندگی امپو هستند. البته که تایرهای میشلن Pilot Sport 4 فرمان‌پذیری این خودرو را به مرحله‌ای غیرقابل‌العاده برای چینی‌ها وارد کرده است. اما در خودروهایی که به مشتریان تحویل داده شده است، خبری از این تایرها نیست!

تجربه رانندگی با جی سی امپو

با قرارگیری پشت فرمان امپو تنظیم‌های کافی برای رسیدن به موقعیت مناسب را به راحتی پیدا کنید. فرمان با ارتفاع پایین روبه‌روی سینه راننده قرار می‌گیرد و ارتفاع داشبورد بالاتر از شانه‌های راننده است. این دو مورد حس اسپرتی امپو را چند برابر می‌کند. اگر از حالت رانندگی Eco استفاده کنید، با یک خودروی نرمال شهری طرف هستید. فرمان نرم‌افزار، پدال‌هایی که برای استفاده روزمره تنظیم‌شده‌اند، تعویض‌کننده‌های مطلوب و سبک کردن دنده‌ها در دور پایین همه و همه حالت Eco را برای استفاده روزمره ایده‌آل می‌سازند.

شاید این خودرو دوربین 360 نباشد، اما آینه‌های با دید مناسب به‌علاوه رادار نقطه‌کور و سنسور پارک عقب و جلوی این خودرو را برای مانور در فضای محدود شهری آماده کرده‌اند. نسبت به دماغه‌ خودرو کمی مخدود است، اما به دلیل مشخص بودن کاپوت از جایگاه راننده، آذردهنده نیست. فنربندی امپو کمی به سمت خشکی که دارد، همان‌طور که یک خودروی اسپرت انتظار می‌رود، اما هنوز نرم‌تر از 206 و در نزدیکی مزدا 3 قرار می‌گیرد.

از رانندگی شهری که عبور می کنیم و حالت Sport+ را انتخاب می کنیم، دریچه های اگزوز باز شده و حالا شما با خودرویی مناسب برای شیطنت شهری روبرو هستید. بازخورد پدال‌ها دقیق‌تر می‌شود و گیربکس خودرو به خوبی دنده‌ها را تا جایی که راضی شوید، پر می‌کند.

عملکرد گیربکس برای شتاب‌گیری خطی فوق‌العاده است! اما برای شتاب‌گیری‌های مقطعی (سبقت گرفتن) بهتر است از حالت دنده‌ای استفاده کنید. گویا گیربکس این خودرو طراحی شده تا شتاب صفر تا صد مطلوب را در اختیارتان بگذارد و از پس این کار به خوبی بر می‌آید. اما در حوزه بازخوردهای سریع مطابق میل راننده و معکوس کشیدن‌ها، آن‌طوری که خودش صلاح می‌کند عمل می‌کند.

امپو با نامبرده به هیچ پیچی برده شده، با هر سرعتی که باشید، نه نمی‌گوید! در بررسی چند ساعته‌‌‌ ما، هر پیچ و تابی از جاده را انتخاب می‌کنند که با سرعت بالای 10 بگذرد. علاوه بر برچسب‌های بالای تایرها و سیستم تعلیق با امپو، سیستم کنترل پایداری این خودرو هم در هرجایی که احساس می‌کنید در شرف لیز خوردن هستید، وارد عمل می‌شود و شما را نجات می‌دهد. اما بدون این که شما ESP را در کار شما انجام داده اید احساس کنید.

راند نهایی با جی ای سی امپو

قدرت مانور و توان حرکتی امپو جایزه است که به جای یک کراس‌اور تک دیفرانسیل، به سراغ خودرویی فست‌بک آمده‌اند. امکانات مناسب در کنار ظاهری دلربا امپو را ایده‌آل برای جوانان و خانواده‌های کم‌جمعیت می‌کند. کیفیت ساخت بالای این خودرو در کنار طراحی به روز و ارگونومیکش به شما حس ماشینی گرانتر را می‌دهد.

اما بزرگترین خدمات پس از فروش توسعه نمایندگی محدود و است، مسائل مربوط به رسمی جی ای سی در عربستان سعودی آن را با گارانتی 250 هزار کیلومتری یا 6 ساله می سازد و امیدواریم حرکتی مشابه را با ارائه دهنده امپو در ایران هم ببینیم.

عکاس: محمدرضا اناری

منبع: https://bama.ir/o/od5aa659


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: