تست و بررسی جی سی امکو راسا موتور (GAC Emkoo)

در سال‌های گذشته بازار خودروی کشور شاهد ورود کراس‌های کوچک و بزرگ چینی بوده است. جی‌ای سی یک شرکت خوشنام چینی از استان گوانژو است که مدل‌هایی از تویوتا و میتسوبیشی را در کارنامه خود تولید می‌کند. در سال 1394 سه مدل از گک با نام‌های GA3S، GS5 و GS3 به ایران آمدند و به دلیل عرضه‌ی محدودی در بازارهای دیگر نشدند. اما در همان سال‌ها هم از کیفیت ساخت بالای GS5 حرف‌هایی شنیده می‌شد. اکنون شرکت راسا موتور موتور اقدام به تولید سه مدل دیگر از برند GAC کرده است.

چندی پیش ما با جی سی امکو دیداری داشتیم، طراحی شاخص این خودرو، در کنار کیفیت ساخت قابل قبولش نظرمان را جلب کرد. در این بخش از تست و بررسی خودرو در باما با هم به جزئیات این خودرو می‌پردازیم تا ببینیم امکو هم مانند دیگر کراس‌اورهای چینی تنها قالبی زیبا و تو خالیست یا پشت این ظاهر عجیب است.

طراحی ظاهری جی ای سی امکو

خطوط شکسته بسیار و در عین حال هماهنگ در نگاه اول به جی سی امکو جلب توجه می‌کنند، زبان طراحی‌ای که به نظر می‌رسد در دهه‌های پیش رو باید به آن عادت کرد.

از تسلا سایبرتراک گرفته تا لکسوس GS همگی طراحی‌هایی صنعتی دارند و گویا برای مصارف نظامی در نظر گرفته شده‌اند. امکو هم از قافله جا نمانده و در قسمت جلوی این خودرو جلو پنجره‌های مشبک با ورودی‌های خطی هوای می‌بینیم، که به شکل تمام هندسی و مورب چیده شده‌اند. احتمالاً با دیدن این چهره یا شیفته‌، این خودرو یا از آن متنفر می‌شوید، حد وسطی وجود ندارد و این نتیجه طراحی اغراق‌آمیز GAC Emkoo است. چراغ‌های جی سی از نوع LED است و به آن متصل می‌شود چراغ‌های روشنایی روز و راهنماها در فضایی با ارتفاع به خوبی جای گرفته است.

از زوایای جانبی جی سی امکو کمی طراحی نرم‌تری دارد، اما المان‌های تیز و شکسته به چشم می‌آیند، دستگیره‌هایی هستند که در بدنه پنهان هستند و وقتی در ماشین‌های باز هستند و یا در حالت ایستاده هستند، به سمت بیرون می‌چرخند. آخرین شیشه‌های عقب هم متاثر از طرح چراغ‌های عقب گرفته و با زاویه‌های تیز وارد نمای جانبی می‌شود و به خوبی داخل درها آغام می‌شود.

نمای پشت این ماشین به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. چراغ‌هایی که در هر شرایطی روشن می‌مانند و نقش چراغ (نور POSITION) را به خوبی ایفا می‌کنند. باله نسبتا پهن عقب ظاهر عقب را درست کرده و چراغ ترمزی که در وسط آن قرار دارد، با سه LED عمودی، چهره آینده‌گرایانه امکو را طراحی کرده است.

طراحی جی داخلی ای سی امکو

امکو طراحی‌های ملایم‌تری از بیرونش دارد، اما المان‌هایی مانند دستگیره‌هایشان در داخل شما می‌کند که با خودرویی با خلق و خوی نوآورانه طرف هستید. مکانیزم گردی با لبه‌های به دستگیره‌های داخلی انتخاب می‌شود که با حرکت دادن لبه به سمت بالا و چرخیده شدن این بخش در باز می‌شود. این المان به عنوان کنترل صدای مولتی مدیا و پایه‌ی صفحه نمایش و خروجی‌های تهویه در مرکز داشبورد هم تکرار می‌شود.

جی ای سی امکو در نقاط دیگری از فرم و شکل های معمول استفاده کرده و ارگونومی و راحتی استفاده از خودرو را فدای ظاهر نشده است. کنسرو وسط با زاویه‌های قرار گرفته تا کودک به خوبی برروی انتخاب‌گر دنده تسلط داشته باشید. سلکتور دنده به شکل یک کریستال در مرکز یک نگهدارنده مستطیل شکل قرار گرفته و حس تناقض جالبی به بیننده می دهد.

نیمه‌ی بالای داشبورد هم با دو مانیتور، یکی لمسی 10.1 اینچی برای مولتی مدیا و دیگری به عنوان جلوآمپر یا کلاستر، تجهیز شده است. مانیتورها کیفیت خوبی دارند و فرم مستطیل خام آن‌ها حس طراحی صنعتی و خشن را بیشتر در شما القا می‌کند.

در فضای عقب، شما جای کافی برای سفری 5 نفره با جی سی امکو را داشت. فاصله‌های مناسب با ردیف جلو و صندلی‌های عریض عقب امکو را به مکانی راحت‌تر برای سفرهای سفری تبدیل کرده است. کف یکدست و صاف پشت هم باعث می‌شود تا فردی که در وسط می‌شیند برای قرار دادن پاهایش به مشکل برنخورد. در عین حال سقف نورورامیک نور برای اتاق می‌کند و سرنشینان عقب با وجود سطوح محدود پنجره‌ها، حس تاری و خفه بودن فضا را نخواهند داشت.

در کل فضای داخلی کمی محتاطانه‌تر از بیرون طراحی‌شده، طراحی ساده‌تر باعث می‌شود از ظاهر کابین خسته شوید. در عین حال، راحتی و آسایش را در اولویت بیشتر نسبت به ظاهر آن دارد، مسائلی که از سی به آن توجه داشته و بابت آن یک امتیاز مثبت می‌کند.

بررسی امکانات جی سی امکو

جی ای سی امکو از نظر تجهیزات یک خودروی به روز با امکانات معقول به حساب می‌آید و همه امکاناتی که یک خودروی غیرلوکس روزمره برای آسایش شما باید داشته باشد.

اولین و مهمترین نکته، چینش مناسب ترها در مقایسه با رقباست. برای معمول کارهای میانبری برایتان روی صفحه اصلی لمسی قرار داده شده است. کلاستر تمام دیجیتال هم به رسم دیگر هموطنان جی ای سی تنها به منظور افزایش یک آپشن ارائه نشده است و واقعاً استفاده مناسبی از آن است. از هر سانتی‌متر آن استفاده‌شده و چینش‌های تغییر به مود رانندگی، نمایش اطلاعات ناوبری و مولتی مدیا و غیره به استفاده از آن افزوده می‌شود.

از مهم‌ترین امکانات امکو می‌توان به سیستم‌های کمک به راننده آن اشاره کرد، از جمله‌های کور کنترل خودکار که فاصله‌ها را تا ماشین جلویی حفظ می‌کند، حرکت خودکار بین خطوطی که می‌توان در کنار کنترل‌های خودکار فعال شود تا کافی باشد تا شما برای رانندگی با یک انگشت را برروی فرمان، هشدارهای هم‌چنان که می‌توانند در رانندگی هم داشته باشند و در صورت نیاز برای شما تممزگیری داشته باشند. همه‌ی این پکیج فناوری همان چیزهایی است که برروی همه خودروها قابل سفارش است و آن‌ها نبودند آن‌ها کولر ندارند یک خودرو، ضعف به حساب می‌آید.

عملکرد همه اینها به جز حرکت خودکار بین سیستم‌ها به خوبی انجام می‌شود. حرکت خودکارهای بین هم در اتوبان ها کاملاً معقول عمل می‌کرد و تنها در دو طرف فرمان جاده‌ای بود کمی خشکی داشت و بهتر است این کار را انجام دهید. دوربین 360 هم کیفیت مناسبی داشت و در کنار رادار نقطه کورمانور در فضای شهری را برایتان راحت تر می‌کرد.

یکی دیگر از برگهای برنده جی ای سی امکو اتصال بی‌سیم اپل کارپلی و اندروند اتو به مولتی‌مدیای خودروست. به این صورت که شما تنها با وصل کردن بلوتوث خودرو می‌توانید به اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی تلفن همراه خود از طریق نمایشگر دسترسی داشته باشید. گوگل مپ و نرم‌افزارهای موسیقی به خوبی برروی نمایشگر قابل دسترسی هستند و اطلاعات ناوبریتان هم می‌شوند. با برگشتن به منوی اصلی هم موزیک و ناوبری، مانند برخی از نمونه‌های چینی دیگر، نمی‌شوند!

اگر بخواهیم ایرادی به امکانات جی ای سی امکو بگیریم باید از خالی بودن جای شارژر و ماوس یا چیزی شبیه به آن برای کنترل نمایشگر هنگام رانندگی بگوییم. تهویه مطبوع دوئال هم می‌توانست حجتی را برای امکانات این ماشین داشته باشد که به آن مجهز نیست.

مشخصات جی سی امکو

امکو از یک پیشرانه‌ 1. 5 لیتری توربو با تکنولوژی پاشش مستقیم سوخت می‌کند، گیربکسی 7 سرعت از نوع دوکلاچه‌ تَر که وظیفه انتقال قدرت را دارد و عجیب 7 ثانیه برای شتابگیری صفر تا 100 کیلومتر را برای این خودرو رقم زده است. این عدد در عمل سخت به دست می‌رسد اما امکو در مقایسه با رقبای کراس‌اور 1.5 لیتری خود واقعا دینامیک مناسبی دارد. این خودرو از تعلیق مستقل در جهت استفاده از می‌کند، تعلیقی است که با وجود تک دیفرانسیل امکو، حس ناپایداری در ارتباط با شما نمی‌دهد.

177 اسب‌بخار خروجی پیشرانه 1. 5 لیتری، مقدار خوبی به نظر می‌رسد که برای حفظ آن نیاز به مصرف سوخت مصرفی دارید، تا کیفیت پایین بنزین ایران را جبران کنید. در عین حال مصرف سوختی که 8.2 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است خبر از آن می‌دهد که این پیشرانه تیونی (تنظیمات احتراق، نسبت سوخت و هوا و…) برای خروج بیشتر دارد و به کیفیت بنزین برخی از پیشرانه‌های دیگر حساس‌تر است.

تجربه رانندگی با جی سی امکو

امکو دارای حالات مختلف رانندگی است، حرکت را از سکون از مود ECO شروع می‌کنیم، تعلیل سیستم برای بالا بردن دور موتور به منظور کاهش مصرف سوخت مشهود است، جالب است که توربو هم در این حالت دیرتر به مدار وارد می‌شود. در این حالت وضعیت و پدال‌ها راحت است، همه چیز را می‌بینید تا کمترین ضربه را در حین حرکت تجربه کنید و در عین حال بیشترین مصرف سوخت را داشته باشید.

سیستم تعلیق امکو در عین تلاش مفید در استفاده از ضربات وارد شده به چرخ‌ها، دقت خوبی دارد. اتاق نه مانند گهواره را بازی می دهد و نه سواری خشکی دارد. دقیقاً برروی همان مرزی از راحتی و دقت است که شما بخواهید سرعت این خودرو را در آزادراهی خلوت، زمانی که دیگر سرنشینان خواب هستند، امتحان کنید!

با تغییر حالت به اسپرت همه چیز عوض می شود، فرمانی که حالا راحت تر شده و به تمام چرخش ها باز می شود نشان می دهد. الها با کوچکترین پدها عمل می‌کنند و حس خوبی را به شما می‌دهند. کشش امکو در کل قابل قبول است و برای یک کراس‌اور با قیمت متوسط ​​(در بازارهای جهانی) حس تنبلی به شما نمی‌دهد. در واقع درکنار جایگیری نسبتا پایین سرنشینان فرمان پشت و هندلینگ خوب و شتاب خوبش، به شما احساس سواری یک هاچ‌بک گوش به فرمان را می‌دهد. از این رو گاهی جای خالی شیفترها را احساس می کنم.

صدای پیشرانه تقریباً تا وقتی که دور موتور به خط قرمز نزدیک نیست، که از عایق مناسب خبر می‌دهد. اما تایرهای ایرانی هرچه عایقبندی رشته بود را پنبه می‌کنند.

راند نهایی با جی ای سی امکو

امکو خودرویی مناسب برای خانواده ها و جوانان است. از هر سن و سالی که باشید، در صورت ظاهر امکو در کنار بیایید، این ماشین می‌تواند مناسبی برایتان باشد. امکانات به روزی در اختیارتان می‌گذارد که استفاده‌های روزمره در شهر و سفر را برایتان ساده‌تر می‌کند، از طریق آن‌قدر کارکردن، کسی نمی‌تواند از امکانات باز استفاده کند.

مهم‌ترین موضوع بعد از امکانات کیفیت ساخت خودرو که از استلاک و هزینه‌های آتی آن خبر می‌دهد. امکو مونتاژ و ساخت معقولی دارد و کمی شما را از این بابت دلگرم می‌کند. اما در عمل باید دید که در طول مدت چگونه خود را نشان خواهد داد، که شاید گارانتی 6 ساله یا 250 هزار کیلومتری محصولات جی ای سی در عربستان سعودی از اطمینان این خودروساز به کیفیت خودرویشان خبر می دهد. البته گاری محدودتر و شماره واردات نه‌چندان زیاد امکو به ایران، چیزی است که کمیانت را برای انتخاب این خودرو به شکک خواهد انداخت. امیدواریم شرکت واردکننده با ارائه خدمات ترغیب و افزایش تعداد، این گزینه مناسب برای بازار کشور را، به سرنوشت مشابه پیشینیان این برند در ایران نکند.

منبع: https://bama.ir/o/5rqrabsc


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: