اولین نمونه آزمایشی از تویوتا هایلوکس با پیشرانه سلول سوخت هیدروژن، در تاسیسات خودروساز ژاپنی در انگلستان تولید شده است. این محصول پروژه مشترکی است که میان چند شرکت و با حمایت مالی دولت خودرو بریتانیا انجام می شود. قرار است تا قبل از پایان سال 2023، 10 دستگاه از این خودروها تولید شود.
پیشرانه این نسخه از هایلوکس با قطعات برگرفته از تویوتا میرای ساخته شده و بنابر تخمین خودروساز ژاپنی، نیروی لازم برای پیمایش 365 مایل یا 588 کیلومتر را با یک بار سوختگیری هیدروژن ارائه خواهد کرد.
در مقام مقایسه، بد نیست بدانید که تویوتا هایلوکس بازار استرالیا با پیشرانه 2.8 لیتری توربودیزل، می تواند 1150 کیلومتر مسافت را بین دو سوختگیری طی کند.
تصاویر رسمی، هیدروزن هیدروژن در بین ریل مخهای شاسی و زیر اتاق نصب شده، سایر اجزای سیستم سلول سوخت در زیر کاپوت گرفته شده است. مجموعه باتری خودرو هم در بخش عقب قرار دارد.
پروژه ساخت این خودرو به عنوان یک طرح مطالعاتی در اوایل 202 آغاز شد، آغاز شد، که روند طراحی از 1 جولای کلید خورد، تا به ساخت اولین نمونه آزمایشی در 5 ژوئن 202 رسید.
تویوتا قصد دارد تمام 10 دستگاه هایلوکس سلول سوختی را از نظر عملکرد فنی، قابلیتهای کاربردی و دوام مورد بررسی قرار دهد، تا از صحت عملکرد آنها و عدم وجود آسیب احتمالی به معتبر بودن هایلوکس اطمینان حاصل کند.
تویوتا در دسامبر 2022، از کانسپت هایلوکس Revo BEV رونمایی کرد. در آن زمان اطلاعات زیادی درباره این پیکاپ برقی منتشر نشد. اما نکته مهم این است که در هنگام رونمایی از این خودرو، آکیو تویودا اعلام کرد که خودروهای BEV تنها راه حل خلاصی از آلایندگیهای کربن را دارد.
در همان سال 2022، تویوتا از همکاری با ایسوزو و هینو برای ساخت یک پیکاپ سبک هیدروژنسوز خبر داد، هر چند برنامه زمانی مشخص برای ورود این مدل به خط تولید اعلام نشد.
ظاهرا تویوتا قصد دارد نسخه های پلاگین-هیبرید، برقی و هیدروژن سوز از لندکروز را هم تولید کند. فعلا نمیتوان درباره احتمال تولید این نمونهها اظهار نظر کرد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
منبع: https://bama.ir/o/9sfby78