برای گروه رنو، ایرکام از سال 1994 روی موضوعات مختلفی مانند کیفیت صدای موتور، هشدارهای صوتی، منظره صوتی محفظه سرنشین و امضاهای خارجی خودرو کار کرده است. اخیراً، ایرکام و به ویژه آندریا سرا و نیکلاس میسدارییس، روی پروژههای صوتی تحقیقاتی مرتبط با رنو ZOE و خودروهای مفهومی DeZir، Frendzy، Twin Z، TreZor و SYMBIOZ کار کردهاند.
رنو هماهنگ با صدا – قسمت دوم: صدای خودروهای برقی
مرحله اول یک پروژه با این اهمیت شامل درک جنبه های فنی، ارگونومیکی، عملکردی و هویتی نیازمندی های صنعتی است. به عبارت دیگر نیاز به پاسخ به این سوال دارد که شخصیت مورد نیاز و مطلوب برای صدای بیرونی چیست؟
سپس مقاصد بیان شده باید با استفاده از سازها و صداهای واقعی (ضبط شده) یا صداهای مصنوعی مصنوعی، در حالی که قوانین اساسی هارمونی را به کار می گیرند، به مواد شنیدنی تبدیل شوند. به عنوان مثال، می دانیم که یک آکورد ماژور یا همخوان، بهتر از هر آکورد دیگری، احساس آرامش یا شادی ایجاد می کند… برعکس، ناهماهنگی، هر چند جزئی، در این نوع آکورد فوراً نشان دهنده تنش است… مراقب باشید! دوگانگی که برای صدایی مانند VSP مفید خواهد بود.
لورن ورمز، مدیر استراتژی صوتی، گروه رنو
لورن ورمز روی صحنه (حق نشر: Styledimage vfx)
گروه رنو و ایرکام: مشارکت بیش از ربع قرن
Laurent علاقه زیادی به طراحی صدا و فناوری های صوتی جدید دارد. پشت سر مهندس با مدرک فوق لیسانس آکوستیک برای موسیقی، که توسط ایرکام اعطا شده است، یک موسو چند ساز مستقل ایستاده است. لوران وقتی می تواند روی صحنه می رود تا با یک گروه کاور پاپ/راک گیتار الکتریک بخواند و بنوازد. Laurent همچنین با ترکیب فناوری های آنالوگ و دیجیتال، موسیقی را روی رایانه می سازد. حالا این چیزی است که شما آن را ترکیب اشتیاق برای صدا در محل کار و بازی می نامید!
لوران ورمز
پس از مراحل تحقیق، چندین جهت یا پیشنهاد ظاهر می شود. در این مرحله، سؤالات و تردیدها ظاهر می شوند. هرکسی در خطر است که ارزیابی خود را بر اساس سلیقه خود انجام دهد. این اولین تله است. یک دام دیگر این است که به دنبال آشتی دادن هر عقیده ای – که به طور اجتناب ناپذیری آشتی ناپذیر است – باشد. پس در طول پروژه، نقش مدیر تجربه صدای مشتری اطمینان و دفاع از ثبات تعریف شده در بالادست در تیم ها است. خوب، زمانی که تصمیمگیری میشود، ضروری است که تعهد، ویژگی قوی و حتی بحثانگیز صدای امضای انتخابی را به خود بگیرد. این مبنایی برای یک صدای متمایز است و احتمالاً در طول زمان خود را ثابت می کند. و این موضعی است که رنو اتخاذ کرده است.
برای تیم هایی که توسعه این صدای جدید را رهبری کردند، آرزوی بهترین ها را داریم، که به زودی با Mégane E-TECH Electric کاملاً جدید آن را کشف خواهیم کرد!
Laurent WORMS: متخصص صدا و موسیقیدان برجسته
نیکلاس میداریوس
صدای سکوت
زیرا طراحی صدا به کار گروهی بستگی دارد. این نیاز به بینش، مهارت فنی، صبر و توجه به جزئیات دارد. بسیاری از رشته های گروه رنو، از جمله رشته های تولید، طراحی و مهندسی را گرد هم می آورد. همچنین از شرکای خارجی و کارشناسان می خواهد تا به ایجاد VSP برسند. شایان ذکر است که همکاری گروه رنو و ایرکام در سال 1994 آغاز شد، بسیار قبل از اینکه رنو به عنوان آینده خود در دنیای خودرو، برق را انتخاب کند. از آن زمان، به نظر می رسد که این پیوند تاریخی به الهام بخشیدن به چندین حرفه کمک کرده است: لورن ورمز و سایر کارکنان پیش از پیوستن به رنو در زمینه پیشرفته آکوستیک کاربردی، حرفه خود را در ایرکام آموختند.
اختلاط مواد صوتی با ریتمها و مدولاسیونهای اقتباسشده نیاز به دقت بالایی دارد
این اثر بخشی از سابقه طولانی همکاری است و از بازخورد و تجربه بیش از ده سال بهره می برد. این بدان معنی است که ما می توانیم مفاهیم قوی مانند نفوذی را تعریف و تجمیع کنیم. هدف این است که نیاز ضروری محیط زیست صدا را برآورده کند: ایجاد صدا تا حد امکان محجوب در داخل وسیله نقلیه، برای راحتی بیشتر.
رنو از اولین خودروهای مفهومی الکتریکی خود، پیشگام در توسعه یک VSP خاص بوده است. این در سال 2012 با نسخه تولیدی به واقعیت تبدیل شد ZOE، که دارای یک صدای هشدار که باید اعلام می کرد، “من برقی هستم، من پیشرفته هستم، من یک رنو هستم”. همچنین باید صدایی باشد که رنو و ارزشهای خوشخیم و انسان محور آن را تداعی کند. آ صدای امضا که بعداً در سایر مدل های برقی رنو استفاده خواهد شد. البته ایده این است که به عابران پیاده بدون ترساندن آنها هشدار دهیم! در عین حال، ما باید ارتباط مثبتی بین این هشدار، خودروهای الکتریکی و برند رنو ایجاد کنیم.لوران ورمز می گوید.
ممکن است متناقض به نظر برسد که صدایی را به یک وسیله نقلیه الکتریکی اضافه کنیم که طبیعتاً بی صدا و بنابراین در سطح بوم شناسی صوتی با فضیلت است. با این حال، ایمنی آن را ایجاب می کند. بدون صدای هشدار خارجی، عابران پیاده نمی توانند نزدیک شدن وسایل نقلیه الکتریکی با سرعت کم را بشنوند. رانندگان همچنین به ما می گویند که باید در هر شرایطی قابل شنیدن باشند، به خصوص در شهر. تحت عنوان VSP (صدای وسیله نقلیه برای عابران پیاده)، این هشدار یک الزام برای وسایل نقلیه الکتریکی است، بنابراین باید یکی از پارامترهای توسعه آنها باشد. اگر «هشدار با اطمینان دادن» در اولویت باشد، چالشهای طراحی صدا فرصتها و مسیرهای جذاب زیادی را باز میکنند.
استودیوها و آزمایشگاه های ایرکام مکانی ایده آل برای ایجاد صدا هستند
یک موسیقی خوب نوشته شده، سازهایی با کوک دقیق
نقش من تعیین مسیر است. من برای نوشتن مشخصات صوتی که محیط های مورد نظر و تداعی هایی را که با هویت برند ما مطابقت دارد، به بازخورد غنی مشتریان و روندهای فعلی تکیه می کنم.
چیزی که هنگام سوار شدن در ماشین برقی شما را تحت تأثیر قرار می دهد، سکوت است. ما می خواهیم این سکوت را با یک صدا پنهان کنیم.
آخرین کلمه به لوران ورمز می رسد: رویای من این است که امضای صدا در خودروهای برقی آینده رنو احساسی شبیه به یک عطر فریبنده ایجاد کند و در عین حال به بهبود محیط صوتی برای شهر آینده کمک کند.
بنابراین طراح صدا با این مواد صوتی آهنگسازی می کند و آنها را در یک ترکیب هماهنگ ترکیب می کند. در مرحله بعد، ریتم ها و مدولاسیون هایی می آیند که یکی از اجزای کلیدی VSP، یعنی تعامل صوتی را با تطبیق با حرکات خودرو و در نتیجه کمک به طراحی یک صدای منحصر به فرد، زنده، پویا و مشخص ارائه می دهند.
یک ارکستر با رهبری خوب
مؤسسه تحقیقات و هماهنگی در آکوستیک/موسیقی که توسط پیر بولز تأسیس شد، با مرکز پمپیدو تحت نظارت وزارت فرهنگ فرانسه مرتبط است. از زمان ایجاد آن در سال 1977، ماموریت اصلی ایرکام تشویق تعامل حاصلخیز بین تحقیقات علمی، توسعه فناوری و خلق موسیقی معاصر بوده است. این زمینه ها چارچوب اصلی تمام فعالیت های آن را در آزمایشگاه STMS فراهم می کند که با هفت تیم تحقیقاتی خود، مؤلفه های مختلف علوم و فناوری های صدا و موسیقی را در خود جای داده است.
برای صداهای مدل های برقی آینده رنو، پیوند تاریخی با تولیدات قبلی باید حفظ و توسعه یابد. Ircam دارای مهارت هایی در تحقیقات پایه، آکوستیک، موسیقی و صدا است که برای این نوع کاربردهای صنعتی و محدودیت های آن بسیار قدردانی می شود. تحت رهبری Nicolas Misdariis، مدیر تحقیقات و مدیر تیمهای PDS، و Andrea Cera، آهنگساز و طراح صدا که سالها با تیمهای PDS کار کرده است، از جمله موارد دیگر، این موضوعات طراحی صدا برای خودرو، کار توانست شروع شود.
لژاند: مگان E-TECH الکتریک آینده نسل جدید رنو VSP را افتتاح خواهد کرد.
امروز، رنو در حال آماده سازی نسل جدیدی از مدل های الکتریکی است که مشتق شده اند، به ویژه، از مگان ای ویژن و نمونه اولیه R5 ماشین نمایشی این مدل ها نیز به صدای خارجی فردای خود نیاز دارند. صدایی که مانند صدا اول توسط تیم های تحقیقاتی Perception و Sound Design در استودیوها و آزمایشگاه های خاموش Ircam در پاریس ساخته شده است.
این دادههای اولیه در جلسات توجیهی در مورد این جنبههای مختلف، با استفاده از رسانههایی مانند کلمات، تصاویر، کتابخانههای صوتی و حتی خود صداها که هرکدام به شیوهی خود، تداعیها و احساساتی را که هدف تلاشهای طراحی صدا در آینده هستند، بیان میکنند، منتقل میشوند. .
توسط
برچسبها: