رنگ‌ساز: یک شغل خاص در رنو دیزاین


امروزه یک خودروی رنو به طور متوسط ​​در دسترس است هفت سایه. تفاوت های ظریف، تضادها، بازتاب ها، ظاهر مات، ساتن یا متالیک، هیچ چیز به شانس واگذار نمی شود.

من می توانم هر کاری انجام دهم، هر چیزی خلق کنم. با آلومینیوم، مروارید و تمام رنگدانه های اساسی لازم برای ترکیب یک سایه. تمام رنگ های رنگین کمان.

رافائل
رنگ‌ساز در رنو دیزاین

رنگین کمانی از الهام

پیوست به رنو دیزاین به مدت 21 سالرافائل اول شد نقاش به مدت 10 سال قبل از تبدیل شدن فنی-رنگ ساز. به طور مشخص، او رنگ‌هایی را می‌سازد که ماشین‌ها را هنگام خروج از کارخانه لباس می‌پوشاند. در داخل تکنوسنتر، مقر رنو طراحی، رافائل دارای یک آزمایشگاه برای انتخاب رنگدانه های رنگی آن و سه غرفه رنگ برای اعمال و آزمایش مخلوط های آن.

در واقع، رنگ شناس، او قبل از هر چیز یک هنرمند است !

در ابتدا، رافائل نشانه های متعددی را از طرف دریافت می کند طراح رنگ و متریال. اوست که چارچوبی را تعیین می کند که رنگ آماده شود و اولین انگیزه را می دهد. « به من می گویند بسته به وسیله نقلیه، آبی کم یا زیاد روشن یا تیره می گیرد، و من این کار را به روش خودم انجام می دهم » رافائل توضیح می دهد.

سوالات زیادی در این مرحله از طراحی مطرح می شود: آیا این خودرو در سری های محدود تولید می شود؟ در این صورت، ایجاد یک رنگ “تصویر” ضروری خواهد بود با طول عمر کوتاه یا سایه ای استراتژیک و بادوام تر؟ برای چه نوع بدنی در نظر گرفته شده است؟ این بر اساس مشخصات به خوبی عرضه شده و a تابلوی خلق و خو از این الهام که رافائل تحقیقات خود را انجام می دهد.

اولویت برای رنگ شناس، این است ایده های جدید پیدا کنید قبل از تولید الف ابتدا ارائه می دهد که او توسط طراح تایید شده است. برای این کار، او از ابزارهای کالیبراسیون بسیار دقیق برای اندازه گیری مخلوط های خود استفاده می کند. “این اتفاق می افتد که من مستقیماً به بولسی ضربه می زنم” رافائل اطمینان می دهد. در این مورد، یک روز برای تایید سایه کافی است. «اما اغلب اوقات، برای تعریف سایه مورد نظر طراح به عقب و جلو رفتن نیاز دارد. »

مقداری رنگدانه قرمز

در کشوها و قفسه های این شعبده باز رنگ چه می یابیم؟ بدون معجون جادویی یا گریمورهای قدیمی، اما رنگدانه ها. مقدار زیادی رنگدانه! من خام دارم که فقط در صنایع شیمیایی یافت می شود. دیگران در تمام گاراژها یافت می شوند. من این دو را با هم مخلوط می‌کنم تا سایه‌های مناسب را به دست بیاورم». رنگدانه های ارگانیک چند سال پیش، اکنون مصنوعی هستند و انواع مختلفی دارند که در از ایالات متحده، ژاپن یا آلمان. با آلومینیوم و مروارید، رنگدانه ها مواد ضروری در ترکیب یک سایه هستند.

چندین خانواده اصلی سایه وجود دارد: مات ; آنها را فلزی ; آنها را مرواریدی ; آنها را سه کاناپه (متشکل از یک لایه مات، یک لایه مرواریدی و یک لایه لاک) و لاک های رنگی.

این هست کمی شبیه دستور پخت غذابا این تفاوت که در نهایت قاشق را نمی لیسیم! آیا یک زرق و برق بزرگ اضافه کنم؟ جریمه؟ کدام رنگ را با کدام رنگ دیگر تداعی کنم؟ از آلومینیوم رنگی استفاده کنم یا لاک؟ هدف این است که همیشه چیزی جدید و هماهنگ به دنیا بیاوریم.

و سه تا هشت ماده برای تعیین یک سایه کافی است، نتیجه مورد انتظار از دوز آنها به دست می آید. این ممکن است نیاز به اجرا داشته باشدیک دوجین پیشنهاد رنگ ناهمسان. باید گفت که امکانات ترکیب تقریبا بی پایان است. « من نمی توانم همه جا را بروم » رافائل هشدار می دهد. « شما باید آن را زیبا و مقرون به صرفه کنید. چیزی انجام شده و به راحتی قابل تکرار است. البته هدف جلب رضایت هرچه بیشتر مردم است، اما هزینه‌ها تا حد زیادی به کار می‌آیند. »

سپس رندر نهایی با افزودن a به دست می آید لاک زدن، معمولاً درخشان با اضافه کردن رزین هنگام ترکیب، رافائل می تواند رنگ چهره را نیز از مات تا ساتنی تغییر دهد. در میان آخرین یافته های رافائل، تکه های شیشه ای یک ماده تشکیل شده از میکروبیدها است شیشه ای که وقتی به مخلوط پایه یا لاک اضافه می شود، به رنگ اجازه می دهد نور را بهتر منعکس کند.


عجایب هفتگانه جهان رنگی اثر رافائل

منحنی: اغوای عملیات

پس از داشتن « رنگدانه های آن را پخت » و با کسب موافقت طراح رنگ و متریال، رافائل وارد الف تکنیک فاز پلاس. مسئله بازتولید صادقانه رنگ آن در “اولین تناسب”. رافائل سپس با تامین کننده ای که مسئول “متقابل” رنگ بر اساس معیارهای صنعتی مرحله حدود هشت هفته طول می کشد. نتیجه به a اعمال می شود منحنی : ورق نسبتاً با ابهتی که امکان گرفتن نور را با توجه به زاویه و منبع نور فراهم می کند. این یک پیش نمایش خوب از رندر نهایی می دهد. رافائل برای اطمینان از خود و کسب تایید تیم های پروژه، می تواند رنگ را به وسیله نقلیه ای در آدرس زیر اعمال کند.مقیاس 1. سرانجام، در کارخانه، روبات ها تولید مثل می کنند رنگ یکسان با استفاده از فرآیندهای پاشش و فشار بسیار دقیق.

همه چیز را بررسی کردم، از سفید تا سیاه، از قرمز تا سبز. در شغل من، شما باید بدانید که چگونه خود را دوباره اختراع کنید. این کلید است. ما باید به دنبال رنگدانه های جدید باشیم. در غیر این صورت انجام دهید.

یک سال و نیم می تواند بین ایجاد یک رنگ و استفاده از آن در خط مونتاژ بگذرد. با این حال، برخی از رنگ‌ها مانند Alpine’s Fire Orange پنج برابر (دقیقاً هشت سال) طول کشید تا روشنایی روز را ببینند.

تا کارش جاودانه شودرافائل برای آخرین بار به تخیل خود متوسل می شود اسم دادن به رنگی که خلق کرد نامگذاری « زنگبار آبی » – سایه ای که در آرکانا افتتاح شد – برای مثال از یکی از خاطرات تعطیلات او الهام گرفته شده است: « این تداعی شن های سفید، رنگ آب و آسمانی تهدید کننده است. »


سایه زرد عسلی روی 4ه نسل Scénic / خاکستری متالیک در خودرو مفهومی TreZor / مشکی آمیتیست در 5ه تولید فضایی

از رنگ نارنجی تا آبی ریاست جمهوری

در میان تمام سایه های ساخته شده توسط رافائل، برخی از آنها تبدیل شده اند نمادین. آنها ارواح و زمان خود را با جسارت، شخصیت مبتکرانه یا صرفاً زیبایی خود مشخص کردند.

وقتی متوجه یک سایه زیبا در خیابان می شوم، گاهی اوقات تعجب می کنم که رقیب از چه چیزی برای رنگدانه استفاده کرده است. از طرف دیگر، من همیشه از ایده های جدید و مواد اولیه شروع می کنم تا چیزی را طراحی کنم که در جای دیگر نخواهید یافت.

این مورد استنارنجی والنسیا، با نسل پنجم کلیو عرضه شد. این به تاریخ است اولین و تنها لاک نارنجی رنگ در تاریخ از خودروهای ارائه شده در سری های بزرگ. ترکیب شده با زیرپوش رنگی متفاوت، این لاک به رنگ اشباع زنده تر و عمیق تر می دهد. « ما قبلاً در لاک های رنگی با Rouge Flamme کمی پیشگام بودیم » رافائل را به یاد می آورد. « ایده این بود که بفهمیم چگونه می توان با جستجوی اصالت، روی مدلی که جانشین او می شود، یا حتی بهتر عمل کرد. » سختی این است نه همه سایه ها با همه موارد مناسب هستند و نه همه حجم ها. بدنه ای با حجم های گرد و سخاوتمندانه مانند بدنه کلیو دست به دست هم می دهد رنگ قدرتمند و اشباع شده مثل قرمز شعله در حالی که بدنه با حجم‌های کشیده‌تر، مانند New Mégane E-TECH Electric، با رنگ فلزی، با سایه های خاکستری، مانند Gris Schiste.


رافائل رنگ را در غرفه رنگ در مدل مقیاس 1 اعمال می کند

در نهایت، چند رنگ بیشتر پالایش شده یا توافقی به راحتی با انواع دیگر وسایل نقلیه ترکیب شود. Bleu Nocturne در این دسته قرار می گیرد. این در New Mégane E-TECH Electric، ZOE، و همچنین Espace du President de la République ارائه می شود.


نارنجی والنسیا در رتبه 5ه نسل کلیو / شیل گری در جدید مگان E-TECH Electric / آبی شبانه در ZOE

رنگ، گونه ای در خطر انقراض؟

« حدود ده سال روی سایه های بسیار اشباع شده و بسیار رنگارنگ کار کردم. رنگ هایی که خودنمایی می کردند » رافائل می گوید. « من طرفدار رنگ هستم. هرچه سفید، سیاه و خاکستری کمتر باشد، بهتر است! در واقع، این بقیه طیفی است که ای کاش بیشتر در خیابان ها می دیدم. اما دنیای امروزی تمایل به یکنواخت شدن دارد. »

یک بررسی که یک سال پیش توسط Axalta (متخصص رنگ خودرو) انجام شد، این استانداردسازی رنگ ها را تأیید کرد. بر اساس این نظرسنجی، 81 درصد وسایل نقلیه در جهان به بازار عرضه خواهد شد سفیدها (38%)، سیاه (19%) یا خاکستری (15%). رنگ های مورد علاقه بسیاری از تولید کنندگان به دلیل هزینه ساخت پایین است. « سیرنگ‌ها سال‌هاست که برای برخی وجود دارند » رافائل می گوید. « نشکن هستند. رنو سفید را در نظر بگیرید: بیش از 30 سال سن دارد! »

اگر پالت های رنگی ارائه شده توسط تولید کنندگان به طور فزاینده ای محدود شود، بازارهای تقلیل ناپذیر بارها و بارها در برابر بازار مقاومت می کنند « رنگ های خنثی ». برخی از کشورها به دلیل فرهنگ خود به رنگ اهمیت بیشتری می دهند. این مورد هند است، جایی که ادویه ها و پارچه هایی با رنگ های گرم فراوان است. در سال 2020، رنو از خودروی نمایشی کیگر رونمایی کرد و مدل جدیدی را برای بازار هند به نمایش گذاشت. به ویژه برای این مدل، سایه طراحی شده است شفق شمالی بسته به نور و زاویه ای که از آن مشاهده می شد، ویژگی تغییر ظاهر را داشت. انعکاس های آبی-بنفش و رنگ سبز نئونی را با هم ترکیب می کرد.


خودروی نمایشی رنو کیگر که برای بازار هند در نظر گرفته شده بود، رنگی منحصر به فرد به نام را به نمایش گذاشت شفق شمالی

از دیدگاه تولید کنندگان، « رنو از بازی خارج شد با یک پیشنهاد رنگارنگ تر از حد معمول” فرانسوا فریون، طراح ارشد رنگ‌ها و مواد رنو، در یکی از داستان‌های قبلی ما توضیح داد. “ما تقریبا می فروشیم 10٪ سایه های رنگی بیشتر نسبت به رقبای ما »

تا چند سال پیش رنگ گرایان خلق می کردند رنگ های عرضی. یعنی توسط چندین برند از گروه استفاده می شد. امروز، هر سایه است انحصاری به یک سازنده، یا حتی یک مدل ماشین. و هر برندی هویت خاص خود را دارد، با جهان بصری خودش. « داچیا با سایه های سبز خودنمایی می کندبه عنوان مثال، و ثبت نزدیک به طبیعت » رافائل می گوید. « در حالی که جهان آلپ به دور آبی می چرخد که مدام در حال اختراع مجدد هستیم. »

تا جایی که به رنو مربوط می شود، « امروز ما با سایه های بسیار درخواست شده و ظریف پیش می رویم » رافائل می گوید. « ما برخی از سایه‌ها را کمی اشباع نگه می‌داریم، اما به دنبال رنگ‌های پیچیده‌تر، گاهی اوقات «فلزی‌تر» هستیم. ما به سمت رنگ های کمی غنی تر حرکت می کنیم ».



منبع


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: