اردیبهشت 1402: شرکت سایپا، بزرگترین محصولات تولید کننده بومی در صنعت خودروی ایران (با سهم بیش از 60 درصد از بازارهای خودروهای سواری) است که از ارزان ترین خودروهای اقتصادی کشور تا کاربردی ترین و پرطرفدارترین خودروهای سبک خودرو را تولید می کند. این خودروساز در سال 1402، برنامه توسعه هشت محصول استراتژیک بومی را دارد که هر یک از این محصولات تحولی قابل توجه در پاسخ به نیاز بازار خواهد بود.
در صدر سبد محصولات جدید سایپا دو نسخه جدید از سدان کلاس C شاهین قرار دارد. نسخه اتوماتیک CVT این خودرو و شاهین پلاس خودرو که در تنوع بخشی کلاس و پاسخ به نیاز به این خودروها عرضه خواهد شد. اتومات شاهین پلاس خودرویی است که فروردین ماه همزمان با آغاز تولید پیشرانه ME16 به عنوان یکی از محصولات استفاده کننده از این قوای محرکه جدید معرفی شد. پیشرانه جدید ME16 که 16 سوپاپ دارد و قرار است لب تپنده جدید شاهین در نسخه پلاس باشد بر پایه پیشرانه مشترک پژو و سیتروئن با تفاوت های قابل توجه توسعه پیدا کرده است و از جمله تفاوت های آن با پیشرانه TU5plas می توان به ساختار متفاوت بلوک سیلندر. اجزای سرسیلندر، رینگها و یاتاقانها، پاشش سوخت و سیستم جرقهزنی اشاره کرد. موتور جدید شاهینپلاس با پمپ روغن و دینام جدید حالا 115 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه نیرو تولید میکند. گشتاور خروجی آن نیز به 147 نیوتنمتر رسید که در دور 4200 از تمام پتانسیل آن میتوان استفاده کرد. وظیفه انتقال قدرت به جلو در شاین پلاس بر روی گیربکس 5 سرعته دستی است که توسط شرکت معتبر آیسین مهندسی شده و توسعه یافته است و با کد 5F18 شناخته می شود.
تحولات شاهین در نسخه پلاس در گذر از قوای محرکه قدرتمند و جدید آن به تریم جدید داخلی و امکانات تازه مانند سانروف، چرم صندلیها، نمایشگر لمسی، تهویه مطبوع خودکار، استارت دکمهای، دوربین و سنسور عقب، استارت دکمههای، سنسورهای فشار باد تایرها. و نور، سیستم کنترل پایداری و کنترل شروع حرکت در سربالایی و آیینههای تاشو برقی میرسد. همچنین در فول ترین نسخه این خودرو شاهد نصب امکاناتی مانند کیسه های هوای جانبی، شیشه های دودی عقب و … نیز بود.
سومین عضو خانواده شاهین، نسخه اتوماتیک این خودرو با پسوند CVT است که بیانگر مدل گیربکس خودکار آن است یعنی گیربکس اتوماتیک CVT با تعویض تغییر و پیسوته ضریب است. این نسخه از شاهین اصلی نسخه پایه از پیشرانه M15 با توان 109 اسب بخار و ماشین گشتاور 17 نیوتون متر بهره برد و گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض مصنوعی 7 سرعته وظیفه انتقال قدرت به جلوه این خودرو که اکنون حدود 50 نیروی سنگین تر است. را برای انجام خواهد داشت و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی نیز 7. 5 لیتر اعلام شده است.
سایپا در نسخه شاهین CVT امکانات نسبت به نسخه دنده را قرار می دهد که شامل مواردی مانند نمایشگر لمسی 10 اینچی، کور کنترل، محدود کننده سرعت، سامانه کنترل پایداری الکتریکی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی می شود.
زبان طراحی جدید سایپا در دو محصول سهند و اطلس قرار است جان تازه ای به سبد محصولات اقتصادی سایپا در کلاس B بدهد. سند، سدان اقتصادی جدید سایپا، اطلس هاچبککراس جدید این خودروساز است که احتمالاً با نسخه بهبود یافته پیشرانه M15 جلوه ای تازه از خودروهای کلاس B بومی سایپا را ارائه خواهد کرد.
پیشرانه این دو محصول جدید سایپا قرار است M15GSI باشد که با بهره گیری از سیستم زمان بندی تغییرات سوپاپ ها و هدرز، تغییر در سیستم زنی و همچنین تغییر در سیستم تزریق سوخت می تواند قدرت این پیشرانه را به حدود 90 اسب بخار و ماشین داشته باشد. گشتاور آن را به حدود 135 نیوتن متر.
مهم تحول این نسل جدید از پیشرانه 1.5 لیتری در سهند و اطلس، کسب گشتاور بالاتر در دور موتور پایینتر و در نتیجه شتابگیری بهتر در رانندگی شهری و کاهش محسوس مصرف سوخت خواهد بود. اطلس است در نیمه دوم سال با ظرفیت تولید انبوه روزانه 300 دستگاه آماده عرضه به بازار با لوگو سایپا شود و سدان سهند نیز با لوگو پارس از اواسط تابستان عرضه به بازار خواهد بود.
پاژ نام زادگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی است که برای هاچ بک اقتصادی یک سایت انتخاب شده است. پاسای پاژ با الگوگیری اقتصادی از رنو کویید، یکی از اقتصادی ترین پروژه های خودرویی صنعت خودرو ایران با خودروی کوچکتر از هاچ بک های پلتفرم X200 مانند تیبا و کوییک است که با هویت بصری اختصاصی سایپا چراغ های باریک در جلو و چراغ های عقب در عقب است. هنوز به صورت رسمی رونمایی نشده است اما احتمالا تا پایان سال اولین خبرهای رسمی به گوش خواهد رسید.
این خودرو به وزن کم و توان کوچک و جستجو برای ارزان سازی از پیشرانه 3 سیلندر یک لیتری طبیعی طبیعی با توان حدو 70 اسب بخار استفاده خواهد کرد که گشتاورش به حدود 100 نیوتن متر می رسد و از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به آن می رسد. محور جلو منتقل خواهد شد. طول این خودرو حدود 3.8 متر و ارتفاع 1490 میلی متر است که شما یک هاچ بک با فرم کراس خواهد داشت و به نظر می رسد امکانات پایه ای بر استانداردهای 85گانه مانند دو کیسه هوا، ترمز ABS، EBD، BA، سنسور فشار باد. تایرها، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی، جلو آمپر دیجیتال و… را در این خودرو شاهد باشیم.
سایپا آریا، اولین کراس اوور بومی ایرانی است که حدود دو سال قبل توسط سایپا برای اولین بار در مراسم خداحافظی با پراید معرفی شد. طراحی داخلی و امکانات آریا مدت هاست که از سوی سایپا آماده شده و حتی این خودرو برای مدتی وارد فاز آزمایشی شد اما خبر خوب تولید سیمر سایپا مبنی بر تغییر اساسی قوای محرکه این خودرو باعث تولید در آغاز تولید شد و در نهایت آریا با قوای محرکه توانمند و متفاوت آماده عرضه به بازار خواهد شد.
پیشرانه جدید این خودرو با برند میتسوبیشی و حجم 2 لیتری و کد 4J20V قرار گرفته است در نسخه تزریق سوخت مستقیم GDi روی آریا نصب می شود که حداکثر توانش به حدود 150 اسب بخار می رسد و حداکثر گشتاور آن 204 نیوتن متر است. این پیشرانه که توسعه یافته پیشرانه معتبر 4G94 میتسوبیشی است، آریا در سطح کراس اوورهای مدرن و به روز بازار قرار خواهد گرفت که به دلیل طبیعی بودن، بسیاری از مشکلات فنی گریبان گیرش نمی کند.
همچنین شنیده هاکی از آن است که آریا احتمال با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT ورودش را به بازار آغاز خواهد کرد. استفاده از پلاستیک نرم و با کیفیت برای تریم داخلی آریا، جالب توجه دیگر تیموری، سیم کش است که این خودرو را به طور کلی از خانواده شاهین و دیگر تولیدات صنعت خودرو ایران تا کنون متمایز می کند. آریا تا اینجای کار، مدرن ترین، قوی ترین و باکیفیت ترین خودرو بومی جدید صنعت خودرو ایران است و به نظر می رسد در نسخه پایه این خودرو شاهد امکاناتی مانند دو کیسه هوا، سانروف، استارت دکمه ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، کروز کنترل ، نمایشگر لمسی، جی پی اس، سنسور فشار باد تایرها، آینه های تاشوی، دوربین و سنسور پارک عقب، سنسور نور، تهویه خودکار، فرمان کمکی برقی و… باشید و در تیپ فول نیز امکاناتی مانند کیسه هوای جانبی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور، دوربین 360 درجه و… به اولین کراس اوور بومی ایران اضافه شود.
سایپا همزمان با رونمایی از پیشرانه جدید ME16 در کنار شاهین پلاس، از سدان جدید کادیلا که با عنوان تندر 90 ایرانی شناخته می شود و قرار است در پارس خودرو به تولید می شود که رونمایی کرد. کدیلا محصول پروژه بومی سازی خودرو محبوب تندر90 است.
به دلیل وجود قطعات و تخته های متعدد تولید تندر90 و به واسطه ترک بازار ایران توسط رنو و عدم وجود استانداردهای 85گانه جدید توسط آخرین نسخه عرضه شده این خودرو به بازار ایران، گروه خودروسازی سایپا با تحولات متعدد، نسخه بومی و به روز این خودرو محصول را در قالب کدیلا رونمایی و عرضه به بازار کرد.
کادیلا از پیشرانه ME16 بهره می برد که دارای توانش به 115 اسب بخار می رسد و از طریق گیربکس 5 سرعت دستی به محور جلو می رود. سایپایی ها در طراحی شاری کادیلا، نمای جانبی تندر90 را حفظ کرده اند اما طراحی در نمای جلو و عقب دستخوش فیس لیفت شده و در نمای داخل نیز داشبورد تندرپلاس با تغییراتی از جمله نمایشگر جدید فرمان نمایشگر لمسی میانه داشبورد و نصب سیستم تهویه مطبوع. دیجیتال اتوماتیک دستخوش تحولاتی نسبت به تندر90 شده است
مینی کراس سیتروئن C3 XR برای اولین بار با عنوان پروژه سایپا M44 در نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو سال 1401 به نمایش درامد. تیموری، ساخت گروه خودروسازی سایپا در آن زمان از برنامه داخلی تا 45 درصد این محصول در همکاری با دانگ فنگ چین خبر داده و در جدیدترین کنفرانس خبری سایت، عنوان سیلک برای این خودرو انتخاب شده است. سیَلک نام اولین تمدن ایرانِ مرکزی در کاشان است.
این محصول خودرو مشترک دانگ فنگ و پژو-سیتروئن است که از سال 2014 تا کنون توسط دانگ فنگ به تولید می رسد. سایپا احتملا این مینی کراس را با مشخصات فنی مشابه شاهین پلاس و کدیلا یعنی مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری ME16 به تولید خواهد رساند.
منبع: https://bama.ir/o/ghe9ad81