ملاقات با با ام‌ و 528i اتاق F10

هلو انجیری. قند فریمان. خرمای پیارم. نبات یزد. عسل طالقان. پاستیل خرسی. نوتلا فنقی. بگو. تهدیگ ماکارونی. سیبزمینی سرخ شده با دیپ چدار. چلوکباب با دوغ و ریحون. عامل اصلی انسداد سراسرنر. جمع همه خوبی‌ها و خوب همه جمع‌ها. چطور یک ماشین اینقدر جیگر و تودلبرو می شود؟

اصلاً حضرت سعدی در یک بیت، بهترین مقدمه را برای ب ام‌ و 528 فرموده بودند:

دوستان عیب کنم که چرا دل به تو دادم
باید اول به تو گفتن که چنین خوب چرایی؟

از «خوب بودن» صحبت كرديم. توصیف ظاهراً ساده‌ای که درعین‌حال برای رسیدن به آن باید جان کند و خون دل خورد. در دنیای خودرو، خوب بودن حتی در ظاهر هم کار ساده‌ای نیست. چگونه خودروی خوبی بسازی، دنیایی از خلاقیت و زحمت را می‌طلبد. از آن سخت تر این است که خوب بمانی و خوب ادامه بدهی. ب‌ ام‌ و سری 5 از آنهایی است که به استناد شواهد تاریخی خوب شروع کرد، بر اساس مشاهدات خوب ادامه داد و طبق پیش‌بینی‌ها خوب هم خواهد ماند. خیلی خوبِ خوبِ خوب!

ب ام و سری پنج F10 از کجا آمد؟

جهان ب ام و، جهان پدیده های خارقالعاده است. مدیریت توسعه در این ابرشرکت خودروساز، دیدگاه انتزاعی به آینده دارد. به همین دلیل است که باواریایی‌ها به موفقیت نمی‌رسند، موفقیت را به سمت دیگری می‌کشند. مثالش همین نسخه سری 5. فکرش را بکنید ولی فقط یک سال از تولید نسل پنجم (E60) گذشته بود که کار روی نسل ششم (F10) آغاز شد.

شاید مدیران و مهندسان ب ام و در زمینه نخبگان صنعت خودرو باشند، ولی راستش را بخواهید دلیل اصلی این عجله و شتابزدگی، فروش خیره کننده نسل پنجم سری 5 باشد. سدان محبوبی هم رقبا را به چالش کشید و هم شرکتش را. این کار روی نسل ششم از 5 سال قبل، نشان می‌دهد که ب ام و برای یک جهش ساختارشکن، در حال دورخیز است.

سری 5 بیشتر از آن‌که برادر بزرگ‌تر سری 3 باشد، برادر کوچک‌تر سری 7 است. چی شد؟ یعنی تمرکز اصلی‌اش روی لوکس‌تر بودن تا اسپرت‌تر بودن است. به همین دلیل بوده که طراحی اولیه، خودش یک سال (از 2005 تا 2006) طول کشید. نه فقط طراحی شرکت می‌خواست فرزند جدیدش آنقدر نسبت به قبلی متفاوت و مدرن باشد، که به محض رونمایی از خاطرات خوش گذشته به فراموشی سپرده شود.

بیچاره سری 5 نسل پنجم. یک سال از تولیدش گذشته بود که مادرش به فکر فرزند افتاد. یک سال هم از پایان تولیدش مانده بود که مادرش فرزند جدید را به دنیا آورد (2009). اما نسل 6 یا همان F10 آمد و بازی طوفانی شروع شد. سدان فریبنده‌ای که به محض حضور، رقبایش در دم غلاف کردند. با F10 بود که فولکس‌ واگن پاسات، مرسدس E کلاس، آئودی A6 و لکسوس ES همگی بعد از حضور این محصول حساب کار دستشان آمد. این نسل هنوزم که هنوز با فروش بیش از 2 میلیون دستگاه، در بین کل خانواده سری 5 بی‌رقیب است.

در بازار ایران هم سری 5 نسل 6 شگفتی ساز بود. بدون شک بخش عمده‌ای از این موفقیت را باید مدیون طراحی، آپشن‌ها و مشخصات فنی‌اش تلقی کنیم ولی خوب این سری خوش‌شانس هم بوده است. چون درست در ایامی وارد بازار شد که قانون ممنوعیت واردات خودروها با حجم موتور بیش از 2500 سیسی وضع شده بود و دیگر آلمانی‌های هم‌رده از گردونه رقابت‌های بیرون رانده شدند. شانس دیگری در سری 5 نسخه F10 این بود که اصلی‌ترین رقیبش بود، یعنی مرسدس بنز E کلاس هم دیرتر وارد رقابت شد و هم در این مرحله در رقابت‌ها نیز عملاً قدرتمند عمل نکرد.

بررسی طراحی ب ام و 528i F10

هنوز هم وقتی به طراحی افسانه‌های E60 نگاه می‌کنیم، مسحور هنر جادوگری کریس بنگل می‌شویم. فکر می‌کنی به ام و خودش نمی‌دانست که سری 5 نسل قبلی، چه بر سر روح و روان مشتریان آورده است؟ هفته‌ها ماه‌ها در ساختمان FIZ (مرکز تحقیق و خلاقیت) فقط جلسات گفتگو برگزار می‌شود. حتی از اولین رندرها و اسکچ ها کشیده شده اند، مدیران، مهندسان و طراحان دور هم نشستند، قهوه خوردند و حرف زدند. حرف زدند تا بفهمند چه باید کرد.

در طوفان فکری همین جلسات بود که فلسفه طراحی نسل 6 به وجود آمد. در این جلسه مشخص شد که زبان بصری این خودرو باید چگونه باشد. در نهایت آن شد که می‌بینیم. سری 5 جدید با بدنه های عزلانی. یک ایده شوکه کننده. سدان نیمه لوکس شرکت یک پله بالا پریده بود و با چهره‌های سنگین و اندامی ورزیده رونمایی شد.

ب ام و سری 5 نسل 6 یا همان F0 علیرغم فرآیند1 پیچیده قبل از طراحی‌اش، به محض حمله، سریع به دل می‌نشیند. نه اینکه آرام و متین باشد. اتفاقاً جسارت از چشمانش می‌بارد. این خودرو مثل یک مبارز MMA است که درست در وسط مسابقه از رینگ بیرون آمده تا با طرفدارانش یک قهوه روبوستا 70 درصد بخورد. انقلاب در طراحی رعایت سنت‌ها، غیرمکنی است که ب ام و آن را ممکن ساخته است.

بیایید دورتادور 528i بگردیم و طراحی‌اش را واکاوی کنیم. آن حالت عضلانی که پیش‌تر اشاره می‌کند، اول از همه با چراغ‌هایی درشت تفسیر می‌شود. این سبک طراحی سال‌ها بعد از «سری 2» به پیشرفت رسید. به لبه‌های که روی لامپ‌های دوبل دایره‌های چراغ‌ها دقت کنید. چقدر برای بیننده عشوه و قمیش می‌آیند. جلوپنجره این خودرو یادگار آخرین روزهایی بود که ب ام و هنوز به فکر ساخت جلوپنجره‌هایی به ارتفاع برج میلاد نیفتاده بود.

اندام توپُر نسل جدید در نمای جانبی بیشتر خودنمایی می‌کند. به خصوص در قوس درهای عقب و انحنای روی گلگیرهای جلو; اما مهم‌ترین توصیف عضلانی بودن سری 5 جدید در قسمت Quarter Glass (همان لچکی عقب) به چشم می‌آید. مکانی که به جای یک شیشه کوچک کوچک با یک پنجره تقریباً بزرگ است.

اما به نظر ما زبان اصلی F10 در قسمت عقب و طبیعتاً روی چراغ‌های این بخش جلوه‌گری می‌کند. با حذف سبک طراحی «بنگل بات» یعنی کشیده شدن کاسه‌چراغ‌ها به سمت گلگیر نیز عقب، حالا نمای پشتی شخصیت مستقل خود را پیدا کرده است. اتمسفر حجیمی که در جلو و کناره‌ها دیده می‌شود در جلوی عقبی نیز به درستی و دقت تکرار می‌شود.

ب ام و معمولاً سعی می‌کنم در کابین خودروهایش به جای آن‌که روی طراحی طراحی شود، روی فناوری و مدرنیته زوم کند. یعنی تقریباً یک حس و حال همیشگی را نسل به نسل منتقل می‌کند ولی با فناوری چاشنی. در این بین استثنا هم داریم iX و i8 از نظر طراحی انتزاعی واقعاً زبانزد هستند.

بنابراین اگر احساس می‌کنید کابین ب ام و 528i طراحی ویژه‌ای ندارد، دنبال تقصیرکار نگردید. این شگرد شرکت است. استراتژی که به لطف آن باعث می‌شود هر کاری از افراد قدیمی و جدید با مدل‌های احساس نزدیکی و دوستی کنند. با این کار همیشه هم مورد پسند نیست و گاهی شرکت را به طراحی «پیرمردی» محکوم می‌کنند.

بررسی تجهیزات و آپشن های ب ام و 528i F10

ب ام و 528i تقریباً شش سال (از 2011 تا 2016) در بازار ایران به‌صورت صفر کیلومتر وارد شد. در این مدت یک فیس‌لیفت را هم تجربه کرد. طبیعتاً در این مدت مدل‌های مختلف با تریم‌ها و سطوح متفاوت از آپشن‌ها و تجهیزات به دست مشتریان رسیدند. معروف‌ترین تیپ‌های «اسپرت لاین» و «لاکچری لاین» هستند. تفاوت سنگینی بین نسخه قبل و بعد از فیسلیفت وجود ندارد. به‌تغییر چراغ جلو، تغییر نمایشگر و عقربه پشت فرمان ازجمله مهم‌ترین تفاوت مدل قبل و بعد فیس‌لیفت هستند.

تفاوت‌های دیگر در تیپ‌های وارداتی می‌شود به حالت‌های رانندگی که حسب مدل یا 4 حالت هستند یا 5 حالت. این همان مدلی است که نمایشگاه‌داران با اصطلاح «5 کلید» همه ما را زخمی کردند. 5 کلید اشاره به مدلی دارد که کنار فرمان سمت چپ، 5 دکمه رادار جلو، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، دوربین دید در شب و نمایشگر HUD وجود داشت.

کروز کنترل تطبیق پذیر، رادار تشخیص عابر پیاده و سیستم فنربندی هوشمند در همه نسخه‌های 528i وجود ندارد ولی در عوض پدال شیفتر پشت فرمان و سیستم صوتی حیرت‌انگیز Harman Kardon با 16 اسپیکر به‌صورت استاندارد روی همه مدل‌ها تعبیه شده است. نمایشگر استاندارد 528i سایزی 9.2 اینچی دارد، ولی در نسخه های سفارشی می توان نمایشگر 10.2 اینچی را هم سفارش داد.

بررسی مشخصات فنی ب ام و 528i F10

این خودرو به قوی‌ترین عضو خانواده پیشرانه‌های N20 مجهز است. این بلوک روی تمام مدل‌های ب ام و که پسوند 28 نصب شده است. از Z4 sDrive28i و X3 xDrive28i گرفته تا 428i و حتی 328i GT.

پیشرانه 2 لیتری توربوشارژی که در کمال فروتنی می‌توان 241 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. اتصال این خروجی به جعبه‌دنده فوق‌العاده 8 سرعت خودکار و سپس چفت شدن به چرخ‌های متحرک عقب باعث می‌شود تا شتاب صفر تا صد آن تقریباً 6 ثانیه شود.

ب ام و امروز ما با طول، عرض و ارتفاع 4899، 1860 و 1464 میلی‌متر وزنی فقط 1.6 تنی دارد که هنر مهندسی آلمانی را به تمام دنیا می‌کشد. مصرف این خودرو به صورت میانگین 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. یعنی از رانا هم کمتر.

راند نهایی با ب ام و 528i F10

ما کلاً هروقت که یک ب ام و را تست کنیم یا ملاقاتی با آن داشته باشیم، از خود بیخود شدیم. خدا را شکر یکی دو تا هم نبوده. از 325 E46 رؤیایی و 650 گرنکوپه کم‌یاب گرفته تا 730Li اشراف‌زاده و 328i GT مشکل‌پسندان. از X3 و X4 حریف‌کُش تا X5 و X7 نفس‌کِش گرفته‌اند. از 530 G30 و 428i کروک دَدی پولدارها گرفته تا آن i8 فضایی.

چند‌ها را میدانی تست کردیم و باهاها فقط یک دور زدیم. چرا دروغ با پیش‌هایشان فقط اجازه عکس گرفتن داشتیم. اما واقعاً دنیایی که درون 528i تجربه کرده بود متفاوت و منحصربه‌فرد بود. الزاماً قوی‌ترین و پرآپشن‌ترین ب ام و نبود که میزبانش بودیم. ولی حقیقتاً «خوب‌ترین» باوارایی بود که در بخش تست و بررسی خودرو پیشش رفته بودیم.

عکاس: عرفان اسلام‌پناه

منبع: https://bama.ir/o/k36crtsw


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: