
بروزرسانی: 24 خرداد 1404
ملاقات با لکسوس LX600 | bama.ir
تام استولتمن را می شناسید؟ پسر 30 ساله اسکاتلندی که 3 دوره می شود به مقام قوی ترین مرد جهان دست پیدا کند. رکوردی دست نیافتنی برای هیولایی با قد 203 سانتی متری و وزن 185 وزنی. حالا شما این کوه عضله را با آن چهره درهم تنیده و دست و پایی، زخم و زیلی که مدام در حال بازی با سنگ 20 کیلویی، اسکات 325 کیلویی و دِدلیفت 400 کیلویی است، با کت وشلوار پشت گرند پیانو بنشینید و «دریاچه قو» را تصور کنید. با یک صورت احساسی بنوازد. این کاری است که تویوتا لندکروز با لکسوس LX می کند.
تام استولتمن را می شناسید؟ پسر 30 ساله اسکاتلندی که 3 دوره می شود به مقام قوی ترین مرد جهان دست پیدا کند. رکوردی دست نیافتنی برای هیولایی با قد 203 سانتی متری و وزن 185 وزنی. حالا شما این کوه عضله را با آن چهره درهم تنیده و دست و پایی، زخم و زیلی که مدام در حال بازی با سنگ 20 کیلویی، اسکات 325 کیلویی و دِدلیفت 400 کیلویی است، با کت وشلوار پشت گرند پیانو بنشینید و «دریاچه قو» را تصور کنید. با یک صورت احساسی بنوازد. این کاری است که تویوتا لندکروز با لکسوس LX می کند.
لکسوس LX600 از کجا آمد؟
الان را نگاه آمریکا با اختلافی فاحش نسبت به چین، دومین بازار خودروی دنیاست. دهه 80 میلادی، این کشور بزرگ ترین بازار خودروی روی زمین و آرمان شهر همه خودروسازان بود. رسیدن به خیابان های آمریکا با موفقیت در سایر بازارها بود. استانداردهای سختگیرانه و سلیقه های خاص آمریکایی ها باعث می شود تا بهترین شرکت ها را به نمایش بگذارند. در این بین استراتژی ژاپنی ها برای حضور در این کشور استادانه بود. بادامی ها که متخصصان ساخت خودروهای باکیفیت و ارزان قیمت بودند، فهمیدند که این دو فاکتور برای نفوذ به قلب و مغز انسان های آمریکایی کفایت نمی کند. آنها این را هم فهمیدند که نسخه طلایی مارکتینگ در بازار آمریکا، یک نام جدید ارائه می کند. چراکه آن روزها برندهایشان آنقدر معتبر و اصالت ندارند که بخواهند کهنه کارهای نامدار آمریکایی را کنار بزنند. پس با پوشاندن لباس شیک روی خودروهایشان، برند ایجاد شده است برای آمریکا خلق کردند. هوندا، سراغ آکورا رفت. نیسان، برند اینفینتی را معرفی کرد و تویوتا هم لکسوس را ساخت.

داستان تویوتا کمی با بقیه فرق می کند. چراکه این شرکت قبل از معرفی لکسوس هم در آمریکا حضور داشت. لندکروزر، شاخص ترین مثال از این دگردیسی است. در حالی که 44 سال از تولید اولین لندکروزر می گذشت، تویوتا نسخه ای لوکس تر، پرآپشن تر و البته پر زرق و برق تر از همین خودرو را به اسم لکسوس LX در 1995 معرفی کرد؛ و این آغاز یکی از خاص ترین شاسیبلندهای دنیا بود.
خودرویی که در بخش تست و بررسی خودرو سراغش رفته ایم مربوط به نسل چهارم LX است که بر پایه لندکروز J300 ساخته شده است.
بررسی طراحی لکسوس LX600
عموماً صفاتی مثل تهاجمی، اخم آلود، جسورانه و غیره، تعبیری برای تفسیر طراحی خودروهای اسپرت هستند. حالا فرقی نمی کند کوپه، هاچ بک و یا سدان. هرچه هست، کم پیش می آید که همچین واژه هایی برای یک شاسی بلند استفاده می شود. با این حال باید اعتراف کنیم که چهره لکسوس LX600 هم حالت هجومی دارد، هم اخم می کند و هم این که از جسارت است.
گرافیک بصری این خودرو در دیگر زبان طراحی است که شش هفت سال اخیر توسط لکسوس معرفی شده است، که آرام آرام به سمت گفتمان تند و تیز می رود. فقط LX چشمه هایی از این سبک بود که بعداً یک نسل قبلی در یک فیس لیفت معرفی شد.

چیزی که در چهره این خودرو توجه می کند، هماهنگی فوق العاده زوایا و اولین چراغ ها با سپر و جلوپنجره بزرگ است. چیزی که قبلاً به طور استادانه روی RX350 (موجود در ایران) هم دیده بودیم. هنوز هم امضای اصلی در نمای جلویی، LED تیز زیر قاب چراغ است. بیاییم نمای عقب. آقا یک چیزی می گوییم، داستان درست کنید. چراغ عقب LX600 شبیه آریزو 6 پرو نیست
جدا از شوخی این اولین بار است که لکسوس برای شاسی بلندهای خانواده LX به سراغ چراغ های عقب های بزرگ می رود. راست قبلاً بالانس دوستداشتنی بین چراغهای جلو و عقب می دیدیم. این ایده ابتدا به طرزی فاجعه بار روی نسل جدید نیسان سانتافه اجرا شده بود.
بررسی تجهیزات و آپشن های لکسوس LX600
تجهیزات و امکانات رفاهی در خودروهای لکسوس واقعاً آپشن (گزینه انتخابی). این خودرو با فلسفه جذابیت و کیفیت برای مشتری تولید شد. بنابراین هم لیست بلندبالایی از قر و فرهای امروزی را داشته باشیم.
اولین چیزی که در این خودرو برایمان جالب بود نمایشگر اصلی 12.3 اینچی بود که تقریباً میشد همه چیز خودرو را با آن کنترل کرد. سیستم صوتی و مسیریاب و مربوط به کنترل پیمایش مالتی-تِرین. آن پایین یک نمایشگر جذاب 7 اینچی هم وجود دارد، که اولش فکر می کنیم فقط کنترل تهویه مطبوع است. در حالی که این نمایشگر به عنوان یک پشتیبان نمایشگر اصلی کار می کند و تصاویر دوربین عقب و از داده های مربوط به راننده را اعلام می کند.

معجزه این خودرو در صندلی های عقبش است. جایی که عملاً هم با یک تختخواب فوق لوکس روبرو هستیم و هم با یک میز مدیریتی اشرافی. مکانی که صندلی های جذاب چرمی با قابلیت تغییر 48 زاویه تعبیه شده است. حتی برای این صندلی ها زیرپایی و چراغ مطالعه مستقل نیز در نظر گرفته شده است.
ریزه کاری های باحالی را می توان روی LX دید که در لوکس های تنومند آلمانی دیده می شود. مثل دریچه سیستم تهویه مطبوع روی سقف و نمایشگر سفارشی برای سرنشینان عقب. آن وسط بین دو نفر پشتی هم یک صفحه هوشمند قرار گرفته است، تا بتوانید این چیزها را کنترل کنید. بعد از معرفی سیستم حرکتی Crawl (خزیدن) روی تویوتا لندکروز، طبیعی است این مکانیزم جذاب روی نسخه لوکس این خودرو نیز نصب شود.
قفل دیفرانسیل 3 حالت، حالت انتخاب زمین و آب و هوا، دستیار فرود از سراشیبی و تنظیم ارتفاع ازجمله سایر امکانات آفرودی این شاسیبلند است. لکسوس LX600 از نظر ایمنی با ارائه ست کاملی از سیستم های هشدار هشدار، سطح بسیار قابل اطمینانی را به نمایش می گذارد. 9 ایربگ، هشدار تصادف از جلو، ترمز اضطراری خودکار، سیستم تشخیص عابر پیاده، هشدار خروج از خط و تشخیص علائم و رانندگی برخی از این امکانات هستند.

بررسی مشخصات فنی لکسوس LX600
رونمایی از نسل J300 لندکروز علیرغم یک جهش چشمگیر در طراحی، امکانات و ایمنی، با انتقاد بزرگ همراه شد و آن هم حذف پیشرانه V8 بود و قاعدتاً این تصمیم روی همزاد این خودرو هم اعمال شد.
هنوز هم ما در خیابان می توانیم نسل قبلی این خودرو با مدل LX570 و پیشرانه 5.7 لیتری را ببینید. اما نکته اینجاست که پیشرانه ای است که تویوتا برای لندکروزر و LX در نظر گرفته شود شاید V6 باشد، اما به لطف استفاده از دو توربوشارژر، قدرت بیشتری تولید می کند.
شرکت برای LX600 یک پیشرانه 3.4 لیتری در نظر گرفته شده است که می تواند 409 اسب بخار نیرو تولید کند. در حالی که خروجی مدل 5.7 لیتری 383 اسب بخار بود. نصب جعبه دنده 10 سرعته جدید تویوتا باعث شد تمام گشتاور 650 نیوتن متری این خودرو به صورت هوشمند به هر چهار چرخ منتقل شود. به همین دلیل است که شتاب صفر تا صد LX600 در کمال ناباوری زیر 6 ثبت شده است.

عددی رؤیایی برای یک غول 5 متری 2.5 تنی. حضور یک باک 80 لیتری کاملاً مصرف سوخت 12 لیتری این خودرو را موجه می کند. اصلاً همه چیز این خودرو بزرگ، حجیم، زیاد، دراز و خلاصه پت و پهن است. مانند تایرهای 265.50 میلی متری 22 این، فاصله ای از سطح زمین 205 میلی متری، چرخش 12.8 متری و فضای قسمت بار 31 لیتری که در حالت خوابیدن صندلی ها به 1812 لیتر می رسد.
به خاطر همین کارها و امکانات است که قیمت پایه LX600 از حدود 88 هزار دلار شروع می شود. تازه حالا خوبه بود این خودروی ارزان قیمت برای یک آمریکایی باشد.
عکاس: پژمان ترابکی
منبع: https://bama.ir/o/oyboxbdu