مهم‌ترین اخبار خودرویی هفته گذشته

در هفته منتهی به شنبه 14 مرداد 1402 ورود دستگاه قضا به ماجرای خودروهای وارداتی، وام ۱۵۰ میلیون تومانی برای نوسازی تاکسی‌های تهران، کاهش ۳۰ درصدی قیمت خودروها، تایید استاندارد دو خودروی جدید برای واردات، تدوین آیین‌ نامه واردات خودرو طی روزهای آینده، منتفی شدن جایگزینی کارت‌های سوخت با کارت ملی، شنیده شدن زنگ خطر بنزین و کشته شدن روزانه 60 نفر در تصادفات رانندگی ازجمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌ها بودند.

هشدار مجلس به دولت درباره عدم واردات خودرو

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارز در اختیار مردم و ارز از محل صادرات را از جمله روش‌های تأمین ارز موردنیاز واردات خودروهای کارکرده دانست و گفت: «اگر دولت موضوع واردات خودرو را به جدیت پیگیری نکند، مجلس در گزارش نظارتی خود به این حوزه ورود می‌کند. به گفته جدی با وجود اینکه مجلس با تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو بستر واردات خودروها را فراهم کرد، اما دولت در ابتدا اراده‌ای برای انجام آن نداشت، در ادامه و پس از پیگیری‌های مجلس با وجود اینکه دولت به دنبال واردات رفت و حدود 2 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد، اما در بحث استاندارد با سازمان ملی استاندارد مشکلاتی وجود دارد که مقرر شد ما جلسه‌ای مشترک برگزار کنیم. »

هرچند در قانون ساماندهی صنعت خودرو، واردات محدود به «خودروهای نو» نشده بود و تنها عبارت واردات خودرو در قانون آمده بود و امکان واردات خودروهای کارکرده نیز بر اساس آن وجود داشت، اما با این وجود مجلس با لایحه دولت درباره واردات خودروهای کارکرده موافقت کرد.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارز در اختیار مردم و ارز از محل صادرات را از جمله روش‌های تأمین ارز موردنیاز واردات خودروهای کارکرده دانست و تصریح کرد: «اگر دولت موضوع واردات خودرو را به جدیت پیگیری نکند، مجلس در گزارش نظارتی خود به این حوزه ورود می‌کند، زیرا این موضوع مطالبه مردم است.»

ورود دستگاه قضا به ماجرای خودروهای وارداتی

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان برای جلوگیری از معطلی و احتکار هزار دستگاه خودروی خارجی وارد شده در بنادر استان، دستور قضایی صادر کرد. قهرمانی (۱۰ مردادماه) با اشاره به گزارش‌های واصله مبنی بر واردات حدود هزار دستگاه خودروی هیوندای النترا، توسان، کریتا، اکسنت و سانگ‌یانگ به کشور و معطلی چندماهه آن‌ها در بنادر استان هرمزگان، با صدور دستور ویژه قضایی از مدیران کل استاندارد، بنادر و دریانوردی و گمرکات استان خواست ضمن پیگیری موضوع به سرعت جهت تعیین تکلیف و ترخیص این خودروها اقدام کنند. وی به دادستان مرکز استان هرمزگان و مدیرکل تعزیرات حکومتی استان نیز مأموریت داد به‌منظور جلوگیری از احتکار و سوءاستفاده‌های احتمالی با ورود به موضوع تأخیر به وجود آمده در ترخیص خودروهای وارداتی، شرکت‌های واردکننده را مکلف کند به نحوی عمل کنند که در حداقل زمان ممکن، فرآیند ترخیص این خودروها انجام شود.

وام ۱۵۰ میلیون تومانی برای نوسازی تاکسی‌های تهران

اعضای شورای شهر تهران گزارش مالی سازمان تاکسیرانی برای سال ۱۴۰۰ را بررسی و نظرات خود را در این باره اعلام کردند. وحدت‌کار مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران نیز که در جلسه شورای شهر تهران حضور داشت با بیان اینکه طی قراردادی با شرکت کنترل ترافیک از محل درآمد طرح ترافیک به میزان 500 میلیارد تومان برای اعطاء تسهیلات نوسازی تاکسیرانی پیش‌بینی شده و 1000 میلیارد تومان هم از صندوق کارآفرینی امید پیش‌بینی شده، افزود: «درمجموع 1500 میلیارد تومان تسهیلات در قالب وام 150 میلیون تومانی برای نوسازی تاکسی‌ها پیش‌بینی شده است، که 60 ماهه و با سود هشت درصد خواهد بود که چک اولیه 100 میلیارد تومان نهایی شده است و از آنجایی که ورود سمند سورن به‌عنوان تاکسی نهایی شده نوسازی آغاز خواهد شد.»

کاهش ۳۰ درصدی قیمت خودروها در سه ماه اخیر

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو گفت: «اکنون مشتری بلاتکلیف است و نمی‌داند که با آزاد شدن واردات قیمت‌ها چه تغییراتی خواهند داشت، بنابراین مراجعه‌کننده برای خرید خودرو ضعیف و کم شده است.»

به گفته موتمنی در حال حاضر بازار خودرو در رکود کامل بسر می‌برد و مشتری کمتر مراجعه می‌کند، البته این رکود در دو ماه اخیر آغاز شده و ادامه‌دار است. وی با بیان اینکه کاهش تقاضای خودرو بیشتر به موضوع واردات برمی‌گردد، گفت: «اکنون مشتری بلاتکلیف است و نمی‌داند که با آزاد شدن واردات قیمت‌ها چه تغییراتی خواهند داشت، بنابراین مراجعه‌کننده برای خرید خودرو ضعیف و کم شده است. خودرو نسبت به سه هفته اخیر ثبات قیمتی را حفظ کرده اما نسبت به 3 ماه قبل حدود 31 درصد کاهش قیمت داشتیم.»

خودروسازان حق انبار کردن خودروهای استاندارد را ندارند

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: «خودروسازی که تأییدیه استاندارد را برای محصول خود دریافت کرده، حق ندارد خودرو را در انبار و کف کارخانه انبار کند.»

به گفته اسلام‌پناه سازمان ملی استاندارد ایران با هدف کمک به رشد تولید کیفی و تسهیلگری در حوزه‌های مختلف تولید و خدمات، نشست‌های هم‌اندیشی را با صاحبان صنایع برگزار می‌کند. وی با بیان اینکه نظامات استاندارد با فرآیند تولید عجین شده است، گفت: «سازمان ملی استاندارد ایران همواره حامی تولید کیفی است تا حقی از مصرف‌کننده ضایع نشود.» رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، استانداردها را قابل‌انعطاف دانست و افزود: «استانداردها باید با نظرات تخصصی روزآمد شود.»

خودروهای وارداتی به‌زودی راهی بازار می‌شوند

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: «به‌زودی محصولات هیوندای، خودروهای جتا، نیسان، تویوتا وارد بازار می‌شود.»

به گفته ضیغمی بر اساس تعاملات انجام‌شده با سازمان استاندارد و حتی حضور رئیس سازمان استاندارد در گمرک غرب تهران ترخیص خودروها با سرعت بیشتری همراه شده به‌نحوی‌که اخیراً خودروهای کیا نیز از گمرک ترخیص شده‌اند. سرعت بخشیدن به ترخیص کالاها نتایج مناسبی را بر بازار خواهد گذاشت و اتفاقات خوبی در آینده در بازار خودرو به وجود خواهد آمد. بر اساس تعاملات انجام‌شده قیمت این محصولات نیز مطابق تعرفه‌های جدید محاسبه خواهد شد و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

استاندارد دو خودروی جدید برای واردات تأیید شد

خودروهای وارداتی کیا پگاس و کیا سراتو از سوی سازمان ملی استاندارد و با پیگیری‌های اسلام‌پناه رییس سازمان استاندارد موفق به دریافت گواهی‌نامه استاندارد شدند و طی چند روز آینده بقیه مدل‌های کیا نیز موفق به دریافت استاندارد خواهند شد. این خودروها از سوی شرکت کوشا خودرو نمایندگی خدمات فروش و پس از فروش کیا در ایران وارد می‌شوند.

بیش از ۱۰۰۰ خودروی وارداتی ترخیص شد

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران امروز با حضور سرزده در گمرک غرب تهران، دستور ترخیص یک هزار و 133 خودروی وارداتی در این گمرک را صادر کرد. این خودروها که بیش از 10 روز از اظهار آن گذشته به علت عدم تطابق تولید در پارکینگ گمرک دپو شده بود، که با دستور رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و اخذ تعهد قانونی واردکننده برابر اظهاریه انطباق ترخیص شدند.

اسلام‌پناه در روند این بازدید سرزده تأکید کرد: «خودروهایی که تأیید نوع و تطابق تولید داشته باشند را در کمتر از 24 ساعت بعد از اظهار ترخیص می‌شود.»

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه مجوز واردات به واردکننده داده شده است، افزود: «خودروها پس از ورود و اظهار ترخیص و انتظار قیمت گزاری شورای رقابت وارد بازار و شبکه توزیع می‌شوند.»

تدوین آیین‌نامه واردات خودروهای برقی طی روزهای آینده

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین آیین‌نامه واردات خودروهای برقی تا چند روز آینده خبر داد و گفت: «در درجه اول اولویت با واردات تاکسی‌های برقی است زیرا مصارف و منفعت بیشتری برای کشور دارد.»

به گفته علی‌آبادی با توجه به نابسامانی‌هایی که در تولید و عرضه خودرو در کشور وجود داشت،‌ رئیس‌جمهور در نیمه اسفند سال 1400 دستور 8 ماده‌ای برای «بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور» به طور رسمی ابلاغ کرد که در بند 4 این دستورالعمل تاکید شده بود به‌منظور افزایش رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار متناسب‌سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید، در صورت عدم اقدام برای انجام تعهدات و رفع نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو حداکثر ظرف 3 ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.

جایگزینی کارت‌های سوخت با کارت ملی، منتفی شد

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش گفت: «تاکنون طرحی در رابطه با جایگزینی کارت‌های سوخت با کارت ملی نداشته‌ایم و همچنان این موضوع مطرح نیست.»

به گفته صادقی مالکان وسایل نقلیه نو شماره که خودروی خود را از شرکت‌های خودروساز تحویل گرفتند، اما کارت هوشمند سوخت خود را همچنان دریافت نکرده‌اند که جهت پیگیری روند صدور کارت خود باید به هریک از دفاتر پلیس + ۱۰ سراسر کشور مراجعه کنند. این روند در گذشته این‌گونه نبود و اکنون شرایط تغییر کرده است.

این در حالی است که اوجی، وزیر نفت گفته بود: ادغام کارت‌های سوخت با کارت‌های بانکی به‌صورت پایلوت در یکی از جایگاه‌های پمپ‌بنزین در حال آزمایش است.

بالاخره اطلس و سهند تولید شد

بسیاری از متقاضیان خرید خودرو در مرحله دوم طرح یکپارچه، خودروهایی مانند اطلس و شاهین اتوماتیک را خریداری کرده بودند؛ اما حالا با انتشار آمار تولید خودرو مشخص شد فقط ۱۸ دستگاه اطلس در خطوط تولید گروه خودروسازی سایپا تولید شده است. این آمار برای تولید خودرو شاهین CVT هم ۲۸۵ دستگاه اعلام شد. نکته جالب در خط تولید سایپا، میزان تولید آزمایشی سهند است. گروه خودروسازی سایپا پیش‌تر اعلام کرد که امسال 20 هزار دستگاه سهند تولید خواهد شد. بر اساس اطلاعات این خودروساز، سایپا برنامه دارد تا سال ۱۴۰۸ جمعاً 716 هزار از این خودرو را تولید کند؛ اما تا حالا فقط ۱۶ دستگاه سهند در خطوط تولید گروه خودروسازی سایپا تولید شدند.

زنگ خطر بنزین به صدا درآمد

فروردین امسال بود که آمارها نشان می‌داد میانگین مصرف بنزین نوروزی به‌عنوان بازه زمانی که در طول سال بیشترین تقاضای بنزین در آن اتفاق می‌افتد به حدود 117 میلیون لیتر در روز رسیده است. با این حال، گزارش‌های اخیری که توسط وزارت نفت منتشر شده، حاکی از پیشروی این رقم در روزهای اخیر به حدود 122 میلیون لیتر در روز است. دولت تاکنون توانسته با راهکارهایی غیر قیمتی نظیر کنترل قاچاق و نیز رشد تولید، تقاضای بنزین را تأمین کند. با این حال، این سؤال هم‌اینک مطرح است که با توجه به افزایش مستمر تقاضا و نیز روند کند اصلاحات در این زمینه، این راهکارها تا کجا پاسخگو خواهند بود؟

شیب تند تقاضای بنزین

گزارش تحلیلی پایگاه «مطالعات زنجیره ارزش نفت و گاز» نشان می‌داد که در سال 1401 میزان مصرف سالانه بنزین از مقدار پیش‌بینی شده 99 میلیون لیتر در روز فراتر رفته و به 103.5 میلیون لیتر در روز رسیده است. رقمی که 20 درصد بیشتر از مقدار مصرف در سال 1400 است. بررسی‌های این مرکز ضمن اشاره به مصرف به طور متوسط 117 میلیون لیتری بنزین در نوروز امسال، حاکی از آن بود که متوسط مصرف بنزین امسال به چیزی بین 105 تا 118.6 میلیون لیتر در روز (طبق دو برآورد مختلف) خواهد رسید. با این حال، داده‌های اخیر وزارت نفت، بیانگر این است که میزان مصرف بنزین در کشور این روزها از سقف پیش‌بینی‌ها هم عبور کرده است. به گزارش ایرنا، هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت به‌تازگی با اشاره به افزایش مصرف روزانه انواع حامل‌های انرژی در کشور گفته است: دو سال قبل میانگین مصرف روزانه بنزین ۸۸ میلیون لیتر بوده، اما اکنون به ۱۲۲ میلیون لیتر در روز رسیده است. هرچند برای مشخص شدن میانگین مصرف بنزین طی امسال، هنوز باید منتظر شش ماه دوم ماند، اما تا این جای کار، رشد مصرف بنزین قابل‌تأمل است. بماند این که برخلاف انتظارات، زمستان سال گذشته یک اتفاق کم‌سابقه رخ داد و آن این که برخلاف سال‌های قبل از آن، مصرف بنزین کاهش نیافت. در آن زمان، خروج تدریجی از دوره کرونا یک عامل اثرگذار بود، اما امسال، رشد تولید خودرو می‌تواند این بار را به دوش بکشد.

هیچ اقدامی برای ارتقای ایمنی خودروهای داخلی انجام نشده است

رئیس پلیس راهور فراجا با تاکید بر اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر دولت چندان موضوع کاهش تصادفات را جدی نگرفته است. در طول سال‌های اخیر بسیاری از کارهای اساسی نظیر نوسازی ناوگان، تجهیزات و امکانات پلیس، هلال‌احمر، اورژانس و … صورت نگرفته است و با وجود تأکیدات مکرر پلیس، توجه لازم به رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها نشده و هیچ اقدامی برای ارتقای ایمنی خودروهای داخلی انجام نشده است.

به گفته سردار هادیان‌فر لایحه برنامه هفتم توسعه هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی قرار دارد و نهایی نشده است. جدی‌ترین موضوعی که پلیس راهور در این برنامه پیگیری می‌کند، تأمین اعتبارات لازم و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مسئول در زمینه کاهش تصادفات است، چراکه در سال 1401 نزدیک 20 هزار نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند و حدود 378 هزار نفر نیز در این حوادث مجروح شدند؛ بنابراین حتماً باید یک عزم ملی برای کاهش آمار تصادفات و کم شدن تعداد جان‌باختگان سوانح رانندگی در کشورمان ایجاد شود و می‌توان از ظرفیت برنامه هفتم در این زمینه استفاده کرد.

در حال حاضر روزانه 50 تا 60 نفر از هم‌وطنان در تصادفات رانندگی در جاده‌ها و شهرها جان خود را از دست می‌دهند. بر اساس قوانین جاری کشور، 32 دستگاه در پیشگیری از وقوع تصادفات و رسیدگی به سوانح رانندگی و مصدومان آن نقش دارند و در قانون تصریح شده است که دولت به‌عنوان نهادی که منابع مالی و امور اجرایی کشور را در اختیار دارد، مسئول هماهنگ کردن این دستگاه‌ها با یکدیگر است، اما متاسفانه در سال گذشته و امسال بسیاری از اقدامات لازم برای کاهش آمار جان‌باختگان تصادفات را انجام نشده است؛ به‌نحوی‌که با وجود کاهش آمار تلفات حوادث رانندگی در چند سال اخیر، سال گذشته تعداد کشته‌شدگان سالیانه سوانح ترافیکی به اندازه 10 تا 15 سال گذشته بالا رفت که این عقب‌گرد بسیار نامطلوب است.

کرایه تاکسی‌های اینترنتی مدام در حال افزایش است

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران از لجام‌گسیختگی و آشفتگی در نرخ تاکسی‌های اینترنتی در پایتخت انتقاد کرد و خواستار واگذاری قیمت‌گذاری این تاکسی‌ها به مدیریت شهری شد. به گفته سروری: «اینکه اجازه بدهیم این آشفتگی در شهر ایجاد شود، درست نیست. برخی با خارج کردن دیگران از صحنه، قیمت‌شکنی کرده و هر قیمتی که می‌خواهند اعلام می‌کنند. برخی با حذف این رقابت به محل ارائه خدمت تبدیل می‌شوند و سپس قیمت تعیین می‌کنند که این اجحاف در حق شهروندان است. ما معتقدیم نوعی لجام‌گسیختگی در نرخ تاکسی‌های اینترنتی وجود دارد و شکایاتی نیز از سوی شهروندان به ما می‌رسد. به‌طوری‌که می‌بینیم برخلاف گذشته دائماً نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی روند افزایشی دارد.»

انتقاد مجلس از شورای رقابت

نمایندگان مجلس نسبت به پیامدهای مربوط به تصمیم‌های شورای رقابت در زمینه بازار خودرو هشدار می‌دهند و خواستار این هستند که این شورا نسبت به نگاه خود به صنعت خودرو تجدیدنظر کند. به گفته رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: «شورای رقابت به جای اینکه کار کارشناسی کند، بیشتر میل به سیاسی‌کاری دارد. شورای رقابت با هدف تسهیل فعالیت بخش خصوصی تشکیل شده، اما تاکنون مصوبه‌ها و تصمیم‌های این شورا کمکی به ساماندهی صنعت خودرو نکرده است. هیچ‌وقت تعیین قیمت دستوری در صنعت خودرو کارساز نیست، شورای رقابت با تصمیمات اخیر خود به‌طور علنی اعلام می‌کند که یک خودرو با کیفیتی پایین با قیمتی مشخص عرضه شود و مشخص است که این تصمیم هیچ اثر مثبتی در بازار و تولید نخواهد داشت؛ بنابراین شورای رقابت باید واقعیت‌های جامعه را بپذیرد و منطبق با سیاست‌های کلی نظام و اسناد بالادست تصمیم‌گیری کند.»

البته پیش‌تر سخنگوی دولت گفت بود: «مطابق صلاحیتی که مجلس به شورای رقابت داده شورای رقابت استقلال دارد و دولت هم این استقلال را محترم می‌شمارد.»

آمار عجیب معاینه فنی تهرانی‌ها

به گفته رئیس پلیس راهور تهران بزرگ: «بر اساس آمار ستاد معاینه فنی شهر تهران، 40 درصد از خودروها که در تهران تردد می‌کنند معاینه فنی خود را خارج از پایتخت اخذ می‌کنند.» سردار حمیدی گفت: «با توجه به اینکه فرآیند صدور معاینه فنی در تهران بسیار سخت‌گیرانه و دشوار است برخی از رانندگان برای سهولت در این فرآیند معاینه فنی خود را از خارج از شهر تهران اخذ می‌کنند و قاعدتاً معاینه فنی که در تهران صادر می‌شود با معاینه فنی که در خارج از شهر صادر می‌شود متفاوت است و باید قوانین به‌گونه‌ای باشد که رانندگان در تهران تنها معاینه فنی خود را از مراکز معاینه فنی پایتخت اخذ کنند.»

حمایت سازمان محیط‌ زیست از واردات خودروهای کارکرده

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد موضع این سازمان در قبال واردات خودروهای دست‌دوم گفت: «از واردات خودروهای کارکرده و هرگونه وسیله نقلیه که سطح آلایندگی را از سطح فعلی کاهش دهد، حمایت می‌کنیم.»

به گفته سلاجقه تراز آلایندگی شهر تهران به حدی رسیده است که گاهی اوقات وارد آستانه خطر می‌شویم در این فضا از هرگونه وسیله نقلیه که جایگزین شود تا میزان آلودگی کاهش یابد حمایت می‌کنیم. از واردات خودروهای خارجی و خودروهای زیر 5 سال کارکرد با توجه به مباحثی که در حوزه کاهش آلایندگی هوا با توجه به کیلومتر پیمایشی که مدنظر قرار گرفته شده وجود دارد، حمایت می‌کنیم.

منبع: https://bama.ir/o/h7egiwop


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها: