گنجینه های پنهان: در راز اتاق های ناخوشایند رنو
انتشار: اردیبهشت 16، 1401
بروزرسانی: 01 خرداد 1404

گنجینه های پنهان: در راز اتاق های ناخوشایند رنو

استفان، رئیس بخش آکوستیک و ارتعاشات گروه رنو

دیوارهای صدا


محفظه فرکانس رادیویی چشمگیر که در آن عملکرد آنتن ها آزمایش می شود

چیزی برای راضی کردن استفان، زمانی که نور در اطراف اوبووی کاهش می یابد و او "دفتر" خود را ترک می کند تا به خانه برود. در حال سفر در جنگل های نرماندی، پنجره اش را پایین می آورد و صداهای طبیعت را در کشتی می فرستد.



منبع دیوارها و سقف اتاق اول با صفحات فوم پوشیده شده است که بر روی آنها منشورهایی افقی و گاهی عمودی قرار دارند. این برجستگی ها صدا یا امواج الکترومغناطیسی را با بازتولید شرایط میدان آزاد جذب می کنند، بنابراین پژواک وجود ندارد و سپس گفته می شود که اتاق "بی صدا" است. "از آنجایی که زمین پوشیده نیست، ما بیشتر از یک اتاق نیمه بی صدا صحبت می کنیم."استفان می گوید.

هر روز صبح، استفان در جاده های دپارتمان نرماندی رانندگی می کند، جایی که فقط ماشین او و چند پرنده اولیه سکوت طبیعت بیدار را می شکنند. اما آرامش به زودی جای خود را به فعالیت پر نشاط می دهد مرکز فنی Aubevoye، یک مجتمع آزمایشی و مهندسی رنو در 100 کیلومتری شمال غربی پاریس. در پشت دروازه های بزرگ، این سایت بیش از 600 هکتار وسعت دارد که به روی عموم بسته شده است و از جمله، نزدیک به 60 کیلومتر مسیر، 44 نیمکت آزمایش، 2 تونل باد و 18 محفظه خوردگی را ارائه می کند. امکانات بسیار زیادی برای آزمایش خودروهای آینده برندهای گروه رنو در همه شرایط، در مخفی کاری جنگل اوره.


هر وسیله نقلیه ای باید با آزمایش های پیشرفته روبرو شود


تجربه آکوستیک جدید در راه است. این باید به طیفی از تجربیات شنیداری جدید منجر شود: کیفیت صوتی قابل توجه و خدمات نوآورانه تر.

اینجا کلمه " سکوت معنای جدیدی به خود می گیرد ما واقعا چیزی نمی شنویم، نبود صدا ظلم کننده می شود. سپس حرکت می کنیم و کوچکترین صدای خش خش پارچه، تنفس، در غیاب انگل آن به طرز شگفت انگیزی قابل درک است. برعکس، کف زدن دست صدایی را تولید می کند که به نظر می رسد خفه و کاهش یافته است، زیرا هیچ پژواکی از دیوارها برنمی گردد. استفان لبخند می زند: "این واقعا یک تجربه منحصر به فرد است! »


تست امواج هر روز در مرکز فنی Aubevoye انجام می شود

در مرکز اتاق، احاطه شده توسط صد میکروفون با کیفیت بالا، یک کپی از مگان E-TECH الکتریک جدید توجه آزمایش کنندگان را به خود جلب می کند. "ما عایق خودرو را نسبت به صدای تولید شده توسط موتور، لاستیک ها یا هر عنصر اطراف اندازه گیری می کنیم." استفان توضیح می دهد. " اینجاست که ما روی عایق صوتی خودرو و صداهایی که به تجربه آکوستیک تجربه شده توسط کاربر کمک می کند کار می کنیم: صدای درب، هشدارهای صوتی داخلی، موسیقی و غیره. ". کارشناسان آکوستیک ساخت و اندازه گیری می کنند یک معماری صوتی کامل متشکل از صداهای داخل و خارج.

در حالی که امواج صوتی در اطراف وسایل نقلیه کاهش یافته است، امواج الکترومغناطیسی کاهش یافته است. از آغاز قرن، تعداد تجهیزات الکترونیکی روی برد چهار برابر شده است. بنابراین رنو مگان E-TECH Electric عملکردهای متصل جدید و کمک های رانندگی جدید را ارائه می دهد. این اتصال چندگانه نه تنها مقدار امواج رد و بدل شده در داخل خودرو، بلکه با خارج را نیز افزایش می دهد. بنابراین باید مطمئن شوید که همه این فرکانس ها با هم تداخل ندارندالبته به منظور عدم تداخل در عملکرد تجهیزات، اما مهمتر از همه عدم ایجاد اختلال در ایمنی اطراف خودرو و اطمینان از خودروهای ایمن و قابل اعتماد برای همه مشتریان رنو.


استفان و جدید رنو مگان E-TECH Electric در اتاق صدا

نه چندان دور، اتاق ویژه دیگری توجه خاصی را به خود جلب می کند. اینجا جایی است که خاویر، کارشناس سازگاری الکترومغناطیسی، تکامل می یابد. این اتاق دارای دیوارهایی است که با پانل های سفید پوشانده شده و لایه ضخیمی از مواد عایق را پوشانده است. یکی دیگر از مگان E-TECH Electric جدید در آنجا روی یک دینامومتر شاسی برای شبیه سازی وضعیت رانندگی آزمایش می شود. در اطراف او، آنتن ها ماشین را با امواجی با تمام قدرت ها و فرکانس ها بمباران می کنند. یک وسیله نقلیه در گردش در واقع به طور مداوم در معرض میدان های الکترومغناطیسیخواه نزدیک شدن به رله تلفن همراه، فرستنده پخش تلویزیونی یا دوربین سرعت اتوماتیک، باید اطمینان حاصل شود که هیچ چیزی در عملکرد خودرو اختلال ایجاد نمی کند. ما در قفس فارادی هستیم. دیوارهای این اتاق امواج الکترومغناطیسی را حفظ کرده و ما را از اکوسیستم خارجی جدا می کند. بنابراین می توانیم عملکرد انتقال و دریافت خودرو را در طیف وسیعی از امواج آزمایش کنید : رادیو، تلفن یا حتی GPS »خاویر توضیح می دهد.

ده سال پیش رنو ZOE، یکی از پیشگامان برق، سوالات جدیدی را در مورد صدا مطرح کرد. با این سکوت چه کنیم؟ رنو باید یک VSP (صدای وسیله نقلیه برای عابران پیاده) را در این اتاق های بی صدا ایجاد می کرد تا عابران پیاده بتوانند صدای رسیدن ZOE را با سرعت کم بشنوند. «تصور ماشینی که تراویاتا یا واگنر را بازی می کند وسوسه انگیز خواهد بود، اما سؤال شکل دیگری از کاکافونی را مطرح می کند». استیو شوخی می کند. Mégane E-TECH Electric جدید همچنان چندین صدای هشدار برای عابران پیاده خواهد داشت.


آلن و فرانک، همکاران استفان، در حال آماده سازی یک جلسه تست آکوستیک هستند


خاویر، کارشناس سازگاری الکترومغناطیسی

در محفظه سرنشین، ناپدید شدن صدای خرخر موتور احتراق داخلی فضای صوتی را آزاد کرده است که نباید از آن غافل شد: اکنون ما بیشتر به نویز چراغ های راهنما، کلیک کردن روی دکمه ها، یادداشت های رابط ها توجه می کنیم. راننده و مسافرانش خود را در قلب یک تجربه صوتی و حسی می یابند که بخشی از سفر است. »

تبادل امواج خوب

در مجموع، اتاق های آنکوئیک مختلف و آزمایشگاه های آنالیز پراکنده در اطراف پیچ و خم های مرکز فنی Aubevoye را در خود جای می دهند. بیش از هزار جلسه آزمایشی در هر سال. خودروهای آتی رنو ماه ها قبل از افشای آن ها، اغلب حتی قبل از اینکه نامی داشته باشند، روزهای کاملی را در این اتاق های ناشنوا و نابینا می گذرانند که در فرکانس های نامرئی احاطه شده اند. ما چیزی نمی بینیم، چیزی نمی شنویم، اما چیزهای زیادی در این اتاقک های ناخوشایند، این گنجینه های ناشناخته فناوری امواج پخش می شود.

استفان ما را به اتاق آخر می برد. "هشدار چشم ها..."هشدار می دهد و با فشار دادن در سنگین را باز می کند. و به دلایل خوب، اندازه اتاق نزدیک به 300 متر مربع، 11 متر ارتفاع دارد. دیوارها، کف و سقف با مخروط های فوم بزرگ پوشیده شده است. این تنها محفظه کاملاً ناخوشایند در مرکز فنی Aubevoye است که در آن کارشناسان دریافت امواج از همه وسایل نقلیه، از ZOE تا Master را آزمایش می کنند.

استفان از موانع و دروازه های امنیتی متوالی زیر نگاه نگهبانان عبور می کند و وارد مرکز می شود. مهندسان، تکنسین ها، خلبانان، کارشناسان از همه نوع: هزار متخصص در این محوطه کار می کنند. در لبه برش تکنولوژی. استفان با قدم زدن در پیچ و خم راهروها، ما را وادار می کند محل کار او را کشف کنیم. و حداقل چیزی که می توانیم بگوییم این است که شبیه یک میز کلاسیک نیست...


وارد شوید و به سکوت این اولین اتاق ناخوشایند گوش دهید

در آن روز، این پرچمدار جدید طیف رنو و تجهیزات آن بود که تحت تعداد زیادی آزمایش، با یک سطح دو برابر بیشتر از آنچه در مقررات مقرر شده است. هر پاسخ، هر رفتار به طور زنده از اتاق کنترل بررسی می شود. همه چیز به لطف رایانه های قدرتمند تجزیه و تحلیل می شود. برای اطمینان از عملکرد و قابلیت اطمینان سیستم های متصل خودرو، نباید جایی برای شک و تردید وجود داشته باشد.

ROAD ROAD ROOMS


اتاق ایمنی، جایی که Mégane E-TECH Electric تحت آزمایش های شدید الکترومغناطیسی قرار می گیرد.