احمد کتفی شریف، معمار سنتز مکاترونیک رنو
رفتن از ماجراجویی لگو به واقعیت یک چالش بزرگ بود. در سطح انسانی، چیزهای زیادی به من آموخت.
چنگال سگ در قلب بازتاب قرار دارد
موتور الکتریکی دوم مزایای زیادی دارد
نیاز به صاف کردن
موتور آینده E-TECH، که در اصل یک هیبریدی پلاگین بود، به تازگی به یک نسخه هیبریدی «ساده» تقسیم شده بود. امکانات استفاده در محدوده چند برابر شد!
احمد و نیکلاس فرامائو مدل LEGO را با این راه حل به روز کردند و تست های روی نیمکت و جاده را آغاز کردند. این به آنها اجازه داد تا مشاهده کنند که این موتور الکتریکی دوم که HSG برای ژنراتور استارت ولتاژ بالا نامیده می شود، مزایای دیگری برای سیستم به ارمغان می آورد. سهم گشتاور فوری آن شتاب را در سرعت های پایین هموار می کند تا از هرگونه احساس شکستگی گشتاور در زمان تعویض دنده جلوگیری شود. در سرعتهای پایین، به سیستم اجازه میدهد تا برای راحتی و انعطافپذیری بیشتر، بهعنوان «هیبرید سری» عمل کند. بدون نیاز به مقدار زیادی انرژی ذخیره شده که باعث کاهش ظرفیت باتری و حذف سوکت شارژ می شود.
اما همه چیز حل نشد. این سیستم همچنان باید برای سرعتهای بالا بهینه میشد و مهمتر از همه، باید تنظیماتی را پیدا میکرد که به E-TECH اجازه میداد برای خبرنگاران و عموم مردم آشکار شود.
ایده که به سرعت توسط احمد کتفی شریف تأیید شد، اضافه کردن موتور الکتریکی دوم به سیستم هیبریدی E-TECH در حال ساخت بود: “نقش آن جایگزینی سنکرونایزرهای یک گیربکس سنتی برای تسهیل کلاچ و در نتیجه تعویض دنده است. با کار در ارتباط با موتور کشش الکتریکی، امکان تنظیم بسیار دقیق سرعت چرخش گیربکس را برای تعویض نرم دنده فراهم می کند.” ”
اولین آزمایش های جاده ای قانع کننده هستند
در پایان این آزمایشها، تیمهای توسعه موتورسازی E-TECH اطمینان یافتند که آنچه در لگو و شبیهسازی کار میکند «در زندگی واقعی» نیز کار میکند. احمد کتفی شریف می گوید و حتی “بسیار خوب”.
بنابراین کلاچ سگ کانون توجه بود. این بخش جایگزین یک چرخ دنده و یک حلقه همگام در یک سیستم بدون کلاچ می شود. کلاچ سگ گیربکسی است که به دلیل کاهش ساییدگی قطعات به یکدیگر در داخل، کارایی بسیار خوبی دارد. این فناوری در ورزش های موتوری استفاده می شود که عدم نرمی آن مضر نیست. از سوی دیگر، در مدل های تولیدی، تعویض دنده های نرم و روان ضروری است وگرنه مشتریان رانده می شوند.
این کاملاً واضح نبود، زیرا کلاچ های تخت سگ مورد استفاده در فرمول 1، در حالی که در طول زمان بهتر عمل می کنند و نسبت به سایر انواع کلاچ های سگ مانند «سقف» قابل اعتمادتر هستند، همچنین این مضرات را دارند که کمتر با هم قرار می گیرند. . باید ترفندی پیدا میشد تا سیستم روانتر شود.
HSG: انتخاب هوشمندانه
ما به استفاده از کلاچ سگ در فرمول 1 برای موتور مسابقه عادت کرده ایم. اما این یک موتور کاملاً جدید بود. ما مجبور شدیم این شی ساده را برای آقا و خانم تولموند قابل استفاده کنیم.” احمد کتفی شریف توضیح می دهد.
پس از پایان رضایت، نوبت به چالش رسید: شکل و زندگی بخشیدن به موتورسازی هیبریدی E-TECH آینده. Nicolas Fremau، طراح نمونه اولیه LEGO، سپس به چندین نفر در حلقه حرفهای خود مراجعه کرد تا بررسی کند که آیا سیستم ابتکاری بدون کلاچ که تصور میکرده بود، در حال استفاده برای آنچه که مشتریان حق دارند از نظر عملکرد انتظار داشته باشند، مناسب است. و به طور خاص، احمد کتفی شریف، متخصص کنترل، برای بررسی اینکه آیا انتقال بین حالت های عملیاتی مختلف تصور شده (در آن زمان “شهر”، “جاده” و “بزرگراه”) با کلاچ های سگ ساده امکان پذیر است.
احمد کتفی شریف
واقعا کار می کند
توسط
برچسبها: