با این حال، صفحه نمایش، قدرت محاسباتی و سیستم نیز به نوعی یا “هوش” در پشت صفحه نیاز دارند رابط انسان و ماشین (HMI). برای این منظور، رنو به سراغ شرکت چندملیتی کره جنوبی رفت ال جی الکترونیکسبه عنوان مثال، پلتفرم نرم افزاری را برای جفت کردن دو صفحه نمایش خودرو توسعه داده است، بنابراین راننده می تواند برای مثال نقشه های ناوبری را بر روی صفحه نمایش پشت فرمان نمایش دهد.
رنو معماری الکترونیکی را توسعه داده است که هیچ چیزی در بازار قبلاً ندیده است. برای مدرن کردن سیستم های کمک راننده و افزایش راحتی دید هنگام استفاده از آنها. Mégane E-TECH Electric کاملا جدید اولین خودرویی است که دارای آن است.
رنو علاوه بر همکاری با گوگل برای غنیسازی رابط نرمافزاری در صفحههای جدید خود، به نیروهای خود پیوست بهترین شرکای کلاس که تولید و عرضه می کنند مطمئن ترین و بهترین اجزای موجود در بازار. رنو به استانداردهایی رسیده است که قبلاً کمتر دیده شده بود، در مورد اندازه سخت افزار و پاسخ صفحه نمایش. مارک خلاصه می کند.
سوال بزرگ این بود که چگونه می توان بهترین خدمات چندرسانه ای را در کابین خودرو بدون قربانی کردن راحتی و آسایش راننده ترکیب کرد. و مهندسان و طراحان رنو که روی All-جدید مگان E-TECH Electric ارائه شد چندین ایده جسورانه برای پیدا کردن مکان مناسب برای هر قسمت.
Android Auto و Apple CarPlay هنوز در دسترس هستند، اما رابط کاربری طوری طراحی شده است که نیازی به استفاده کامل از تلفن نباشد. تمام ویژگی ها در دسترس کاربران است و سیستم OpenR Link اجرا می شود بر روی سیستم عامل اندروید، بنابراین همه برنامه های آشنا وجود دارد. ما با یکی از قهرمانان در این زمینه، گوگل، همکاری کردیم تا بتوانیم از تمام تخصص آن بهره ببریم. این برنامهها شامل تمام اکوسیستمهای کلاسیک گوگل، از جمله نقشه های گوگل. «اگر مشتریان از Google Maps بر روی تلفن خود استفاده کنند، دقیقاً همان تجربه را روی صفحه نمایش ماشین خود دارند – اما بهتر. صفحه نمایش این گوشی شش برابر بزرگتر از یک گوشی هوشمند معمولی است. مطمئناً وقتی پشت فرمان هستید راحتتر است.»
این سیستم OpenR Link پر شده است 10 سال تجربه در تکنولوژی سواری در رنو: ما مفهوم کلی رنو Easy Link را حفظ کردیم، اما از آنچه از مشتریان خود یاد میگرفتیم نیز استفاده کردیم. ما روی ساده سازی تمرکز کردیم. امروزه، 90 درصد از ویژگی هایی که هر روز به آن نیاز دارید، تنها با یک یا دو کلیک فاصله دارند. و همه چیز روی صفحه قابل مشاهده است: هیچ صفحه پنهانی وجود ندارد.
تکنولوژی پیشرفته: رنو با متخصصان همکاری می کند
نقشه های گوگل نیز بوده است بهینه سازی شده برای خودروهای الکتریکی، بنابراین برای مثال شامل یک برنامه ریز مسیر به طور خاص برای آنها می شود. این برنامهریز میتواند دادههای بیدرنگ خودرو، اطلاعات آبوهوا و سایر متغیرها را در نظر بگیرد تا توقف در یک ایستگاه شارژ معین را پیشنهاد کند، به راننده بگوید سطح شارژ باتری در هنگام ورود به آن ایستگاه شارژ چقدر خواهد بود، و به او بگوید که چقدر طول خواهد کشید. برای شارژ باتری استفاده کنید همچنین می تواند سطح شارژ باتری را زمانی که خودرو به مقصد می رسد تخمین بزند.
چالش اصلی ارائه راهحلی بود که مشتریان را قادر میسازد تا هر چیزی را که نیاز دارند، خیلی سریع و شهودی پیدا کنند.
مارک، تجربه چشم انداز طراح ارشد، رنو
گروه رنو و کوالکام قراردادی را امضا کردند همکاری خود را گسترش دهند4 ژانویه، در CES 2022 در لاس وگاس. رنو از شاسی دیجیتال اسنپدراگون کوالکام استفاده خواهد کرد برای تجهیز خودروهای آینده رنو به آخرین راه حل های متصل و هوشمند برای خودروهای نسل بعدی خود به عبارت دیگر، کوالکام تخصص خود را در اتصال، کابین خلبان دیجیتال و تجسم، پلت فرم خدمات خود و همچنین کمک به راننده – از جمله رانندگی مستقل، به ارمغان می آورد.
صفحه نمایش XXL برای غوطه وری کامل
مانند جدیدترین گوشی های هوشمند، OpenR صفحه نمایش در All-جدید Mégane E-TECH Electric ساخته شده توسط قاره استفاده كردن شیشه های گوریلا بر پایه آلومینوسیلیکات. مزاج است، فوق العاده مقاوم به شوک، ضد خش و تخمین زده می شود که 15 سال طول بکشد. دارای پوشش ضد انعکاس و ضد لکه می باشد. کانتورینگ بسیار ظریف از لبه های صفحه نمایش محافظت می کند. کیفیت پنل TFT HD رزولوشن 267 ppi (پیکسل در هر اینچ) و پایان با هم ترکیب می شوند تا تصاویری شفاف ارائه دهند. صفحه نمایش داشبورد نیز دارای پوشش ضد انعکاس است و کاربرد دارد فناوری پیشرفته میکرو پرده (فناوری که صفحه نمایش حریم خصوصی برای رایانه ها استفاده می کند). این یعنی “ویزیور” که معمولاً مترها را از نور خورشید محافظت می کند دیگر مورد نیاز نیست – بنابراین طراحی داخلی حتی شیک تر است. در مورد روشنایی، “پانل ها خود را با سطوح نور در فضای باز تطبیق دهید، بنابراین خواندن آنها آسان تر است و راننده را خسته نمی کند. مارک اشاره می کند.
چالش بزرگ دیگری وجود داشت: فرمان. یا بهتر است بگوییم به راست زدن تعادل بین قابلیت استفاده و فشردگی. هدف این بود که تا جایی که ممکن است دکمهها در آن گنجانده شود تا کنسول میانی تا حد ممکن لاغر بماند، اما بدون اینکه راننده تمام اطلاعات روی صفحه داشبورد را ببیند. بنابراین طراحان به دنبال یک فرمان مربعی کوچکتر که در مرکز کمی صاف تر است، برای نگه داشتن رانندگی لذت بخش و صفحه داشبورد قابل خواندن.
به لطف یک پوشش ضد انعکاس، با استفاده از فناوری پیشرفته میکرو پرده، داشبورد Mégane E-TECH Electric کاملاً جدید فاقد “چشمه” است.
مولفه هایی که تجربه ای را به وجود می آورند که قبلاً دیده نشده است
به عنوان مثال دریچه های هوا: پیدا کردن مکانی برای آنها به دلیل صفحه نمایش بزرگ مشکل بود. به عنوان مثال، صفحه نمایش مرکزی عمودی، از جریان مناسب هوا در بالا و پایین آن جلوگیری می کرد. حرکت صفحه به بالا یک گزینه نبود. برای حل این مشکل، به عنوان مثال طراحی را صاف نگه دارید و در عین حال مسافران را راحت نگه دارید. رنو فلپ ها را در دریچه های هوا تعبیه کرده است. بنابراین آنها بین دو صفحه نمایش نامحسوس هستند و جریان هوا را به طور مؤثرتری در اطراف محفظه مسافر هدایت می کنند.
این شاهکار فنی با هم همپوشانی دارد ورود پلت فرم کاملا جدید CMF-EV برای خودروهای الکتریکی. به لطف آن، مهندسان برای مثال توانستند واحد تهویه مطبوع را به محفظه موتور منتقل کنند و فضای بیشتری را در کابین خلبان آزاد کنید. این امکان را فراهم کرد که کنسول مرکزی را به عقب برگردانید و صفحه نمایش هم سطح را اضافه کنید. آنها همچنین برای بهبود ارگونومی و باز کردن فضای بیشتری در وسط محفظه سرنشین و کنسول وسط، دسته دنده و رابط MULTI-SENSE را به فرمان منتقل کرده اند.
در All-جدید Mégane E-TECH Electric، تجربه کاربری بسیار شبیه داشتن یک گوشی هوشمند در خودرو است. ایده این است که از بهترین شیوههایی که مشتریان عادت کردهاند در گوشیهای هوشمند خود از آن لذت ببرند، الهام بگیریم. به این ترتیب آنها نیازی به یادگیری استفاده از یک سیستم کاملا جدید ندارند. مارک می افزاید.
مانند سایر عناصر کابین خلبان، فرمان مگان E-TECH Electric کاملاً جدید برای استفاده طراحی شده است. لذت رانندگی را با خوانایی خوشه ترکیب می کند.
مقابله با چالش ها با ایده های جسورانه
این دکمههای بدون علامت گزینههایی بودند که در برخی از تریمها وجود نداشتند. در Mégane E-TECH Electric کاملاً جدید، تمام کنترلهای اختیاری – مانند فرمان گرم شونده – از طریق نمایشگرها کار میکنند.
یک مزیت دیگر وجود دارد: نقشه ها به طور منظم به روز می شوند، بنابراین آنها همیشه دقیق تر می شوند. مارک اضافه می کند، «میلیونها کاربر در حال غنیسازی پایگاه داده گوگل هستند تا بیوقفه آن را تقویت کنند. این سیستم “زنده” است، همیشه در حال تکامل است.”
از جایی که راننده نشسته است، این یک صفحه نمایش دیجیتال گسترده است که از دو صفحه ساخته شده است صفحه نمایش 12 اینچی عمودی روی کنسول مرکزی خودرو قرار دارد. “این در بهترین موقعیت برای راننده است که بتواند آن را ببیند و به راحتی با آن کار کند تا از قابلیت های چندرسانه ای بدون برداشتن چشم از جاده استفاده کند.” مارک توضیح می دهد. صفحه نمایش 12.3 اینچی افقی در داشبورد، پشت فرمان تعبیه شده است.
در نهایت، قرار دادن صفحه نمایش مرکزی پیچیده بود: اساساً مستلزم اتصال بود بزرگترین صفحه نمایش عمودی رنو که تا به حال طراحی کرده است به معماری که کاملاً جدید بود. “از نظر سبکی خطرناک بود، زیرا صفحه داشبورد افقی بود و صفحه دیگر افقی نبود.” مارک توضیح می دهد. او با این وجود اصرار داشت که صفحه وسط عمودی باشد – کاری که رنو از سال 2014 انجام داده است. این یک انتخاب بود و ما به آن پایبند بودیم. ما قبلاً این کار را در Espace و Clio انجام داده بودیم، و تصمیم گرفتیم دوباره آن را با Mégane E-TECH Electric کاملاً جدید انجام دهیم. زیرا ما مطمئن هستیم که این بهترین گزینه در مورد وضوح است، به خصوص برای کمک راننده و کل سیستم ناوبری.” چرا عمودی و نه افقی؟ وقتی در حال حرکت هستید، باید بدانید که در مقابل شما چه می گذرد، نه در کنار شما! و هنگامی که در حال پیمایش لیست طولانی آهنگها در Spotify یا Deezer هستید، صفحه عمودی تعداد بیشتری از آهنگها را همزمان نمایش میدهد. مارک به پایان می رسد.
در بخش سخت افزاری، رنو برای مثال، متخصص آمریکایی را انتخاب کرد کوالکامکه نسل سوم خود را عرضه کرده است پلت فرم کابین خلبان خودرو اسنپدراگون، بر روی یک پردازنده فوق کارآمد ساخته شده است که ظرفیت اضافی زیادی برای رسیدگی به برنامه های آینده دارد. در نتیجه، حرکت روی صفحه نمایش هفت برابر نرمتر از نسل قبلی است.
روز یا شب، راننده هرگز سر جای خود نیست. مانند یک گوشی هوشمند، سیستم OpenR Link روی سیستم عامل اندروید اجرا می شود، بنابراین همه برنامه های آشنا مانند Google Maps در آنجا هستند.
یک تجربه ناوبری که توسط اکوسیستم Google بهبود یافته است
با هم، دو صفحه نمایش باز می شوند 774 سانتی متر مربع. بنابراین آنها منطقه نمایش را به حداکثر میرسانند و یک تجربه غوطهوری منحصر به فرد را ارائه میکنند. آنها مناسب یک سالن بزرگ پریمیوم و کاملا ساده هستند بزرگترین صفحه نمایش هایی که رنو تا به حال در خودروها ساخته است.
اولین خودرو با صفحه نمایش لمسی، بیوک ریویرا، سال گذشته سی و پنجمین سالگرد خود را جشن گرفت. اما وسایل الکترونیکی داخل خودرو از آن زمان به بعد راه زیادی را پیموده اند! سختافزار کارآمدتر است، تجربه نرمتر است، برنامهها بدون وقفه بهروزرسانی میشوند، صفحهنمایشها با وضوح بالا هستند، و برای مثال، ناوبری اکنون بدون دردسر است. و یک چیز اخیراً تغییر چندانی نکرده است: سیستم های چندرسانه ای در وسایل نقلیه بیشتر و بیشتر شبیه گوشی های هوشمند هستند.
در زمانی که خودروسازان هر آنچه را که می توانند روی صفحه نمایش می گذارند، رنو رویکرد ظریف تری را در پیش گرفته است: ما دکمه ها را زیر صفحه نمایش مرکزی نگه داشتیم. به این ترتیب، موارد مهم، مانند تنظیمات تهویه مطبوع، همچنان از یک رابط “فیزیکی” استفاده می کنند. این خط از دکمههای کرومکاری شده در کابین خلبان طبیعی به نظر میرسد. و از دکمههای «جعلی» و استفاده نشده در زیر کنسول که نسلهای قبلی خودرو اغلب داشتند، جلوگیری میکند.
قرار گرفتن دریچه های هوا – و به ویژه دریچه ای که بین دو صفحه نمایش قرار دارد – یکی از چالش های اصلی پیش روی طراحان Mégane E-TECH Electric کاملاً جدید بود.